Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ SANAT EĞİTİMİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: - Sayı: 68, 347 - 383, 29.10.2023
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1313847

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının sanat eğitimine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve okul öncesi öğretmen adaylarının sanat eğitimine ilişkin görüşlerini araştırmaktır. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 yılları arasında Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Anabilim Dalı’nda öğrenimine devam eden 178 kadın ve 77 erkek olmak üzere toplam 255 okul öncesi öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, ‘‘Sanat Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği’’, ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ ve ‘‘Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu’’ ile toplanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise katılımcıların görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Nicel verilerin analizi, SPSS 22 programıyla nitel verilerin analizi içerik analiziyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarının sanat eğitimine yönelik tutum puanlarının yüksek olduğu görülmektedir. Ayrıca görüşmeye katılan okul öncesi öğretmen adayların sanat eğitiminin önemi ve kazanımları doğrultusunda görüşler belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Abacı, O. (2000). Okul öncesi dönem çocuklarında görsel sanat eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Afacan, Ş. (2016, Mart). 6 ve 7. Sınıf öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. 1. Uluslararası İletişim, Edebiyat, Müzik ve Sanat Çalışmalarında Güncel Yaklaşımlar Kongre’sinde sunulan sözlü bildiri, Kocaeli.
  • Akyıldız, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin sanat ve estetik alanla ilgili yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 71-82.
  • Alakuş, A. O. & Mercin, L. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20.
  • Artut, K. (2009). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Aslan, S. & Gökdemir, M. A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 5(2), 53-63.
  • Aslantaş, S. (2014). Görsel sanatlar dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 185-196.
  • Ayaydın, A. & Kurtuldu, M. K. (2010). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğrencilerinin bilimsel araştırma yöntemleri dersine ilişkin tutumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 1-8.
  • Aykanat, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat eğitimine yönelik tutumlarını belirlemek üzere ölçek geliştirme çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baydar, B., Pınarcık, Ö. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin sanata ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 74-88.
  • Bayraktar, İ. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesinde sanat eğitimine yönelik görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Baysal, Z. N. & Dıvrak, M. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının sanata yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 4(2), 44-55.
  • Bozoklu, F. (1994). Okul öncesi çağındaki dört, beş ve altı yaş grubu çocukların tercih ettikleri oyun köşeleri ile yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çocuk Sağlığı ve Eğitimi Programı, Ankara.
  • Christian, R. W. (2010). Visual perception in school-aged children: a psychometric study of the correlation between computer-based and paper-based scores on the motor-free visual perception test. (Unpublished Master’s Thesis). East Carolina University, Greenville.
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. (2003). Research design. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 4(4), 155-179.
  • Dilmaç, O. & Öztürk, D. (2016). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-7.
  • Eckhoff, A. (2008). The importance of art viewing experiences in early childhood visual arts: the exploration of a master art teacher’s strategies for meaningful early arts experiences. Early Childhood Education Journal, 35(5), 463-472.
  • Ersoy, A. (1993). Sanat eğitiminin genel eğitime katkısı. Artist Dergisi, 17, 39-40.
  • Etike, S. (1995). Sanat eğitimi yazıları. Ankara: İlke Yayınevi.
  • Gay, L., Mills, G. & Airasian, P. (2012). Overview of qualitative research. Educational research: Competencies for analysis and applications. USA: Pearson Education, Inc.
  • Hilton, C., Saunders, J., Henley, J., Henriksson-Macaulay, L. & Welch, G. F. (2015). European Music Portfolio (EMP). Maths: Sounding Ways İnto Mathematics: A Review of Literature.
  • Kayabaş, G. (2021). Resim-iş ve müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin sanat eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi: Erzincan ili örneği. (Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Koca, Ş. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin müzik dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 209-222.
  • Kurtuluş, Y. (2005). Estetik eğitiminde sanat biliminin rolü sanat bilimi ve sanat eğitimi uygulamaları. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Lobo, Y. B. & Winsler, A. (2006). The effects of a creative dance and movement program on the social competence of head start preschoolers. Social Development, 15(3), 501-519.
  • Magsamen, S. H. & Battro, A.M. (2011). Understanding how the arts can enhance learning. Mind, Brian and Education, 5(1), 1-2.
  • Menzer, D., Bautista, A., Khiu., E., Keh, J.S., & Bull, R. (2017). Singapore preschool teachers engagement in Professional development: Frequency, perceived usefulness and relationship with self-efficacy beliefs. Psychology, Society Education, 9(2), 181-199.
  • Mollaoğlu, S. (2023). Investigation of the Attitudes to Contemporary Art of the Students Continuing their Education in the Field of Art Education / Sanat Eğitimi Alanında Eğitimlerini Sürdüren Öğrencilerin Güncel Sanata Yönelik Tutumlarının İncelenmesi . e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi , 14 (1) , 299-3112.
  • Özdemir, T. A. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzik yeterlilikleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Öztürk, D. & Göktaş, Y. (2017). Görsel sanatlar öğretimine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 683-692.
  • Phillips, R. D., Gorton, R. L., Pinciotti, P., & Sachdev, A. (2010). Promising findings on preschoolers’ emergent literacy and school readiness in arts-integrated early childhood settings. Early Childhood Education Journal, 38(2), 111–122.
  • Philips, S.L. (2003). Contributing factors to music attitute in sixth-seventh and eighth-grade students (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Lowa, United States of America.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Szecsi, T. (2008). Teaching strategies: creative drama in preschool curriculum: teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education, 85(2), 120-124.
  • Tan, A. (2006). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin resim-iş dersine yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkiler. (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tuna, F. (2020). Parametrik Olmayan Analizler. İçinde: Psikologlar İçin SPSS Uygulamaları ve Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Umuzdaş, M.S. & Umuzdaş, S. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5, 273-281. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/412741 adresinden edinilmiştir.
  • Umuzdaş, S. & Kızıklı, H.O. (2018). İlköğretim öğrencilerinin müzik dersine ilişkin tutumları. International Journal of Human Sciences, 15(3), 1561-1567.
  • Ünal, N. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünver, E. (2016). Neden ve nasıl sanat eğitimi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 5(23), 865-878.
  • Yılmaz, S. & Eren, A. (2016). Eğitim sendikalarının görsel sanatlar öğretmenlerinin niteliklerine ilişkin beklentiler. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3),877-894.
  • Yolcu, E. (2009). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim, Sanat Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Nur Güngör 0000-0002-3800-5515

Gül Dalgar 0000-0002-3980-9128

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: - Sayı: 68

Kaynak Göster

APA Güngör, H. N., & Dalgar, G. (2023). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ SANAT EĞİTİMİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, -(68), 347-383. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1313847