Sosyal sorumluluk olgusunun kurumsal bir hüviyete kavuşması, takriben 1900’lü yılların ikinci yarısına denk gelmektedir. Hem dünyada hem de Türkiye’de kendine yer bulan kurumsal sosyal sorumluluk projeleri, şirketlerin toplumsal ve çevresel sorunların giderilmesine yönelik projeleriyle vücut bulmaktadır. Bu projeler, temelde ahlaki kaygıların bir ürünü olması nedeniyle, kapitalizmin doğasıyla çelişiyormuş gibi görünmektedir. Ancak kar elde etme güdüsünü içselleştirmiş olan kapitalist mantık, ahlaki değerlerden çok ekonomik kaygılarla hareket etmektedir. Bu nedenle kurumsal sosyal sorumluluk, kar maksimizasyonu amacıyla hareket eden iktisadi aktörlerin bir aracı haline gelebilmektedir. Kurumsal sosyal sorumluluğa ilişkin teorilerden biri olan araçsallaştırma teorisi, kapitalizmin bu yönüne vurgu yapmaktadır. Bu teoriye göre bir şirketin temel sorumluluğu, hissedarlarının karını maksimize etmektir. “Friedman Doktrini” olarak da bilinen araçsallaştırma teorisi, kurumsal sosyal sorumluluk projelerinde sıkça karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’deki bazı çevre odaklı kurumsal iş birliği projelerinin araçsallaştırma teorisi ile uyumlu bir şekilde hareket ettiği iddia edilmektedir. Makalenin bulgularına göre kurumsal sosyal sorumluluk, çevre odaklı kurumsal iş birliği projeleri ile araçsallaştırılmaktadır. Özellikle TEMA ve WWF Türkiye isimli vakıfların kapitalist çevreler ile ortaya koydukları kurumsal iş birlikleri, araçsallaştırma mantığının sosyal sorumluluk projeleri ek
Araçsallaştırma Teorisi Kurumsal İş Birliği Projeleri Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çevre Instrumentalization Theory Corporate Cooperation Projects Corporate Social Responsibility Environment
The concept of social responsibility gained a corporate structure in the second half of the 1900s. Corporate social responsibility projects, which find their place both in the world and in Turkey, are embodied by companies' projects to solve social and environmental problems. These projects seem to contradict the nature of capitalism, mainly because they are the product of moral concerns. However, capitalist logic is driven by economic concerns rather than moral values. For this reason, corporate social responsibility can become a tool of economic actors acting for profit maximization. Instrumentalization theory, one of the theories of corporate social responsibility, emphasizes this aspect of capitalism. According to this theory, the primary responsibility of a company is to maximize the profits of its shareholders. The instrumentalization theory, also known as the "Friedman Doctrine", is frequently encountered in corporate social responsibility projects. In this study, it is claimed that some environment-oriented corporate cooperation projects in Turkey act in harmony with the instrumentalization theory. According to the findings of the article, corporate social responsibility is instrumentalized with environment-oriented corporate cooperation projects. In particular, the institutional collaborations of TEMA and WWF Turkey foundations with capitalist circles provide evidence that the logic of instrumentalization is clearly revealed through social responsibility projects.
Instrumentalization Theory Corporate Cooperation Projects Corporate Social Responsibility Environment
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |