Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Kurumları Fizik Eğitiminde Öğrenme Güçlüklerinin Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 102 - 121, 29.03.2019
https://doi.org/10.31200/makuubd.500460

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaöğretim fizik eğitiminde öğrenme güçlüğünün belirlenmesidir.
Araştırma, ortaöğretim fizik eğitiminde öğrenme güçlüklerini belirlemek için orta öğretimden
yeni mezun olan Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi
Öğretmenliği ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmenliği birinci sınıflarında
öğrenim gören 235 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Gül (2006) tarafından
hazırlanan “İlköğretim Fen Eğitimindeki Fizik Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar
ve Çözüm Yolları” isimli anket çalışmasından gerekli sorular alınmış olup tekrar geçerlikgüvenirlik testi yapılarak oluşturulan ölçek öğrencilere uygulanmıştır. Elde edilen verilerin
analizi SPSS 23.0 for Windows programı ile analiz edilmiş olup, çalışma sonunda
öğrencilerin fizik dersine önyargılı baktığı, fizik dersinin anlaşılması zor bir ders olduğu,
konuların karmaşık olması nedeniyle öğrencilerin ilgisini azalttığı, laboratuvarların yeteri
kadar kullanılmadığı, ders ile ilgili deneylerin çok az yapıldığı ve yapılan deneylerin de
öğretmenler tarafından yapıldığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Ayrıca, fizik eğitiminde öğrenme güçlüğü bazı değişkenlere göre (cinsiyet, yaş, mezun olunan
lise türü, okuduğunuz bölüm) incelenmiş olup, fizik eğitiminde öğrenme güçlüğü ile cinsiyet,
yaş, mezun olunan lise türü arasında anlamlı fark bulunamamış iken (p<0.05), okunulan
bölüm ile anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır (p>0.05). 

Kaynakça

  • Akdeniz, A. & Karamustafaoğlu, O . Fizik öğretimi uygulamaların da karşılaşılan güçlükler. Türk eğitim bilimleri dergisi, 1 (2), 0-0, 2003.Akgün, Ş, (1996),Fen bilgisi öğretimi, Zirve Ofset, Giresun.Altun, S. & Erden M., (2006), Öğrenmede motive edici stratejiler ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Edu7.Akpınar, E., Yıldız E. & Ergin Ö., Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 56-62, 2006.Aycan Ş. & Yumuşak A., Lise Fizik Müfredatındaki Konuların Anlaşılma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara, 2002.Azar, A. & Çepni, S. Fizik Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Etkinliklerinin Mesleki Deneyime Göre Değişimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16- 17, 24- 33, 1999.Can, G.,Yaşar, Ş., & Sözer, E, (1998), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.Çepni, S., (2007), Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Üçüncü Baskı, Üçyol Kültür Merkezi Yayınları, Trabzon,.Doğdu, S. & Aslan, Z. (1993), Eğitim teknolojisi uygulamaları ve eğitim araç- gereçleri, Tekışık Ofset, Ankara.Erden, M. (1998), Eğitimde Program Değerlendirme. (Üçüncü Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara,.Fidan, N. (1996), Okulda Öğrenme ve Öğretme, Alkım Yayınları, Ankara.Gök, T. & Sılay, İ. (2008) Fizik Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme Gruplarında Problem Çözme Stratejileri Öğretiminin Problem Çözmeye Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri, Eğitimde Kuram ve Uygulama , 4 (2): 253-266 Kaptan, F. & Arslan, B. (2002). Fen Öğretiminde Soru-Cevap Tekniği ile Analoji Tekniğinin Karşılaştırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara.Mcdemott, L. (2001), Oersted Medal Lecture : Physics Education Research—The Key to Student Learning. Department of Physics, University of Washington, Seattle, Washington.Yıldırım, C., (1997), Bilimsel düşünme yöntemi, Birinci Basım, Ankara:Bilgi Yayinevi.Fidan, N. & Erden, M., (1994),. Eğitime giriş, Beşinci Baski, MeteksanMatbaacilik, Ankara.Ergin, İ. (2010), Fizik Eğitiminde 5E Modeli’nin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisinin İncelenmesi. IX. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitim Kongresi, İzmir.Çorlu, M.A., Özçelik, D.A., Özdaş, K., Ekrem, N., Şenyol, M. (1991), Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Lisans Tamamlama Programı: Fizik Öğretimi. Anadolu Üniversitesi Açık ÖğretimFakültesi Yayınları, Eskişehir, 54-55, 59-65.Colletta, A. T., & Chiappetta, E. L., (1989), Science Introduction In The Middle and Secondary Schools, 2nd Ed. Merrill Publishing Company, Ohio-USA.Gagne, R. M. (1988), Principles of instructional design, Holt, Rinehart and Winston, Chicago.Gott, R. & Duggan, S., (1995), Investigative Work in the Science Curriculum, Buckingham, Open University Press..Morgil, İ. & Yılmaz, A., (1999), Lise X. Sınıf, Kimya II Ders Kitaplarının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi BAÜ Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 1 (1), 26-41.Nakiboğlu, C., (1999), Kimya öğretmeni eğitiminde bütünleştirici (constructivist) öğrenme modelinin öğrenci başarısına etkisi. DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 11, 271-280.Baker, D. R. & Piburn, M. D., (1997), Constructing Science In Middle and Secondary School Classrooms, Allyn ve Bacon, Needham Heights, USA.Çepni, S., Akdeniz, A. R. & Ayas, A., (1995), Fen Bilimlerinde Laboratuvarın Yeri ve Önemi (III): Ülkemizde Laboratuvar Kullanım ve Bazı Önerileri, Çağdaş Eğitim Dergisi, Ocak Sayısı, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan İnaç 0000-0002-8870-5317

H. Rumeysa Tuksal Bu kişi benim 0000-0002-2254-3669

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2019
Kabul Tarihi 21 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İnaç, H., & Tuksal, H. R. (2019). Ortaöğretim Kurumları Fizik Eğitiminde Öğrenme Güçlüklerinin Belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi, 3(1), 102-121. https://doi.org/10.31200/makuubd.500460