Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMİNİNG TEACHER ABSENTEEİSM THROUGH THE EYES OF SCHOOL ADMİNİSTRATORS

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 53 - 65, 06.07.2023

Öz

In this study, it is aimed to determine the opinions of school administrators about teacher absenteeism. In the study, a phenomenology study, which is a qualitative research method, was conducted. The working group consists of 24 administrators. Using qualitative research methods, information was collected from the participants through interviews and observations. With phenomenological approach; the data were interpreted and analyzed. It is seen that 45.8% (f=11) of the participants were female, 54.2% were male, 54.2% had occupational seniority of 10-20 years, 33.3% had 5-10 years, and 12.5% had 20-30 years. 41.7% of the participants think that teachers use the most excused leave, 37.5% do not come to school due to referral, and 20.8% think that they are absent because they receive a report. It is seen that 14 of the participants evaluated the differentiation of teacher absenteeism according to their personal and professional characteristics personally, 4 of them professionally and 6 of them evaluated them both personally and professionally. Some participants who thought that teacher absences differed according to the personal characteristics of teachers emphasized that absenteeism was made especially due to health reasons. In addition, they stated that some teachers who are married often absent both during pregnancy and if they have a child. The reasons for teachers' absenteeism are according to the opinions of the administrators; He noted that teachers do not come to school because of an emergency or illness, which usually means that children are sick. When the participant views on the effect of teacher absenteeism on education were examined, it was possible to divide them into student-centered, teacher-centered and schoolcentered themes.

Kaynakça

  • Adıgüzel A., & Erdogan A. (2014). Çağdaş bakış açısıyla iş gören devamsızlığı, nedenleri, örgüte etkileri ve çözüm önerileri, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 5(10), 1-25.
  • Akhtar, M. (2013). A comparative study of government and private school teachers to explore the causes of absenteeism at secondary level in district Bahawalnagar, Punjab, Pakistan. Journal of Educationand Vocational Research, 4(8), 225-229
  • Albrecht, G. W. (2011). A study of the relationship between teacher absenteeism and organizational health in a large South Texas school district, Doctoral dissertation.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 123-145.
  • Ayar, S. (2011). Çağrı merkezlerindeki çalışma koşullarının örgüte yabancılaşma, devamsızlık ve işten ayrılma eğilimi üzerine etkileri: bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bacak, B., & Yiğit, Y. (2010). İşe devamsızlığın nedenleri, ekonomik sonuçları ve azaltılması için alınması gereken önlemler. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 29-44.
  • Bakay, M. E. (2014). Öğretmen devamsızlığının incelenmesi: Menderes ilçesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 233-250.
  • Cemaloğlu, N. & Şahin E. D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 465-484.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches. California: Sage Publications.
  • Doğan, R. (2022). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin öğretmen devamsızlığının nedenleri ve çözüm önerilerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi, International Social Sciences Studies Journal, 8(102), 2992-3006.
  • Erdemli, Ö. & Güner-Demir, T. (2015). Eğitim kalitesinde önemli bir engel: Öğretmen devamsızlığı. İ. Aydın ve Ş. Çınkır (Eds.), Prof. Dr. Ethem Başaran’a armağan, eğitimde 52 yıl (s. 420-436). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş- Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Hovey, M. R. (1999). Analysis and management of teacher absenteeism in selected school districts of varyingsizes in San Bernard in ocounty, Doctoraldissertation, WidenerUniversity.
  • Jacobs, K. D. &Kritsonis, W. A. (2007). An analysis of teacherandstudentabsenteeism in urban schools: what the research says and recommendations for educational leaders. The Lamar University Electronic Journal of Student Research.
  • Kandemir, A. (2014). Hastane çalışanları arasında sağlık sorunları nedeniyle yaşanan işte var olamama ve işe devamsızlık davranışı ile maliyetini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kömürcü, A. (2021). Otomotiv yan sanayi fabrikasında mavi yaka çalışanların sağlık nedenli işe devamsızlıklarının analizi, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • NTW (2012). Öğretmenlere devamsızlık takibi. https://www.ntv.com.tr/egitim/ogretmenlere-devamsizlik-takibi,SkvwcDaRiUW-AauTa7iryQ
  • Owen, A. T. (2010). Leadership practices that ınfluence teacher at tendance in a low and high teacher absentee school. Unpubleshed PhD Thesis, Georgia, Georgia Southern University.
  • Örücü, E. & Kaplan, E. (2001), Kamu ve özel sektör çalışanlarında devamsızlık sorunu, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F, Yönetim ve Ekonomi, 7(1), Manisa.
  • Özbaş, M. (2010). İlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri, Eğitim ve Bilim, 35: 156-169. Pehlivan, Z. (2006). Resmi genel liselerde öğrenci devamsızlığı ve buna dönük okul yönetimi politikaları (Ankara İli Örneği), Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Porres, A. (2016). The impact of teacher absenteeism on student achievement: A study on U.S. Public schools, using results of the 2011-2012 civilrights data collection, Master’sthesis. Widener University.
  • Seferoğlu, S. S. (2003). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitiminde yeni yaklaşımlar. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Seibert, J. C. (2013). Study of the perceptions of middle school principals on teacher absenteeism with in an urban school district, Doctoral dissertation. Widener University.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bir yordayıcısı olarak okul kültürü, Education and Science. 35 (156), 142-159.
  • Şahin F. (2011). İşe devamsızlığın nedenleri, sonuçları ve örgütler için önemi, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi. 4(1): 24-39 24.
  • Tekindal, M. & Uğuz, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Türkkan, Ş., & Tulunay-Ateş, Ö. (2021). Öğretmen devamsızlık nedenleri ölçeğinin geliştirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 123-138.
  • Üzümcü, Ö. (2016). Nitel araştırma yöntemine sahip tezlerin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 327-340.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 53 - 65, 06.07.2023

Öz

Bu çalışmada öğretmen devamsızlığına ilişkin Okul Müdürü ve Müdür Yardımcılarının görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel bir araştırma yöntemi olan durum çalışması deseninde yapılmıştır. Çalışma grubu 24 yöneticiden oluşmaktadır. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak görüşme, gözlem yoluyla katılımcılardan bilgi toplanmıştır. Fenomenolojik yaklaşımla; veriler yorumlanmış ve analiz edilmiştir. Katılımcıların %45,8 (f=11)’inin kadın, %54,2’sinin erkek olduğu (f=…) ve %54,2’sinin 10-20 yıl, %33,3’ünün 5-10 yıl, %12,5‘inin 20-30 yıl mesleki kıdeminin olduğu görülmektedir. Katılımcıların %41,7’si öğretmenlerin en çok mazeret izni kullandıklarını, %37,5’i sevk (muayene) nedeniyle okula gelmediğini ve %20’8’i de rapor aldıkları için devamsızlık yaptıklarını düşünmektedirler. Öğretmen devamsızlığının kişisel neden ve örgütsel özelliklerine göre farklılaşma durumları katılımcıların 14’ünün kişisel, 4’ünün örgütsel ve 6’sının da hem kişisel hem örgütsel açıdan değerlendirdiği görülmektedir. Öğretmen devamsızlıklarının öğretmenlerin kişisel nedenlere göre farklılaştığını düşünen bazı katılımcılar özellikle sağlık nedeniyle devamsızlık yapıldığını vurgulamışlardır. Bunun yanında evli olan bazı öğretmenlerin hem hamilelik döneminde hem de çocuğunun olması halinde sıklıkla devamsızlık yaptığını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin devamsızlık yapma nedenleri yönetici görüşlerine göre; öğretmenlerin acil bir durum ve hastalık nedeniyle ve bunun da genelde çocukların hasta olması durumda okula gelmediklerini belirtmiştir. Öğretmen devamsızlığının eğitimi etkilemesi konusunda katılımcı görüşlerine bakıldığında öğrenciye, öğretmene ve okula yönelik olarak temalara ayırmak mümkün olmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel A., & Erdogan A. (2014). Çağdaş bakış açısıyla iş gören devamsızlığı, nedenleri, örgüte etkileri ve çözüm önerileri, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 5(10), 1-25.
  • Akhtar, M. (2013). A comparative study of government and private school teachers to explore the causes of absenteeism at secondary level in district Bahawalnagar, Punjab, Pakistan. Journal of Educationand Vocational Research, 4(8), 225-229
  • Albrecht, G. W. (2011). A study of the relationship between teacher absenteeism and organizational health in a large South Texas school district, Doctoral dissertation.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 123-145.
  • Ayar, S. (2011). Çağrı merkezlerindeki çalışma koşullarının örgüte yabancılaşma, devamsızlık ve işten ayrılma eğilimi üzerine etkileri: bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bacak, B., & Yiğit, Y. (2010). İşe devamsızlığın nedenleri, ekonomik sonuçları ve azaltılması için alınması gereken önlemler. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 29-44.
  • Bakay, M. E. (2014). Öğretmen devamsızlığının incelenmesi: Menderes ilçesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 233-250.
  • Cemaloğlu, N. & Şahin E. D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (2), 465-484.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches. California: Sage Publications.
  • Doğan, R. (2022). Okul yöneticisi ve öğretmenlerin öğretmen devamsızlığının nedenleri ve çözüm önerilerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi, International Social Sciences Studies Journal, 8(102), 2992-3006.
  • Erdemli, Ö. & Güner-Demir, T. (2015). Eğitim kalitesinde önemli bir engel: Öğretmen devamsızlığı. İ. Aydın ve Ş. Çınkır (Eds.), Prof. Dr. Ethem Başaran’a armağan, eğitimde 52 yıl (s. 420-436). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş- Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Hovey, M. R. (1999). Analysis and management of teacher absenteeism in selected school districts of varyingsizes in San Bernard in ocounty, Doctoraldissertation, WidenerUniversity.
  • Jacobs, K. D. &Kritsonis, W. A. (2007). An analysis of teacherandstudentabsenteeism in urban schools: what the research says and recommendations for educational leaders. The Lamar University Electronic Journal of Student Research.
  • Kandemir, A. (2014). Hastane çalışanları arasında sağlık sorunları nedeniyle yaşanan işte var olamama ve işe devamsızlık davranışı ile maliyetini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kömürcü, A. (2021). Otomotiv yan sanayi fabrikasında mavi yaka çalışanların sağlık nedenli işe devamsızlıklarının analizi, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Küçük, O. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • NTW (2012). Öğretmenlere devamsızlık takibi. https://www.ntv.com.tr/egitim/ogretmenlere-devamsizlik-takibi,SkvwcDaRiUW-AauTa7iryQ
  • Owen, A. T. (2010). Leadership practices that ınfluence teacher at tendance in a low and high teacher absentee school. Unpubleshed PhD Thesis, Georgia, Georgia Southern University.
  • Örücü, E. & Kaplan, E. (2001), Kamu ve özel sektör çalışanlarında devamsızlık sorunu, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F, Yönetim ve Ekonomi, 7(1), Manisa.
  • Özbaş, M. (2010). İlköğretim okullarında öğrenci devamsızlığının nedenleri, Eğitim ve Bilim, 35: 156-169. Pehlivan, Z. (2006). Resmi genel liselerde öğrenci devamsızlığı ve buna dönük okul yönetimi politikaları (Ankara İli Örneği), Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Porres, A. (2016). The impact of teacher absenteeism on student achievement: A study on U.S. Public schools, using results of the 2011-2012 civilrights data collection, Master’sthesis. Widener University.
  • Seferoğlu, S. S. (2003). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitiminde yeni yaklaşımlar. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Seibert, J. C. (2013). Study of the perceptions of middle school principals on teacher absenteeism with in an urban school district, Doctoral dissertation. Widener University.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bir yordayıcısı olarak okul kültürü, Education and Science. 35 (156), 142-159.
  • Şahin F. (2011). İşe devamsızlığın nedenleri, sonuçları ve örgütler için önemi, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi. 4(1): 24-39 24.
  • Tekindal, M. & Uğuz, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Türkkan, Ş., & Tulunay-Ateş, Ö. (2021). Öğretmen devamsızlık nedenleri ölçeğinin geliştirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 123-138.
  • Üzümcü, Ö. (2016). Nitel araştırma yöntemine sahip tezlerin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 327-340.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Güner Sofoğlu 0009-0002-0220-1052

Öznur Tulunay Ateş 0000-0003-1784-7227

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sofoğlu, G., & Tulunay Ateş, Ö. (2023). OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 53-65.
AMA Sofoğlu G, Tulunay Ateş Ö. OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI. MEAD. Temmuz 2023;7(1):53-65.
Chicago Sofoğlu, Güner, ve Öznur Tulunay Ateş. “OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Temmuz 2023): 53-65.
EndNote Sofoğlu G, Tulunay Ateş Ö (01 Temmuz 2023) OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7 1 53–65.
IEEE G. Sofoğlu ve Ö. Tulunay Ateş, “OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI”, MEAD, c. 7, sy. 1, ss. 53–65, 2023.
ISNAD Sofoğlu, Güner - Tulunay Ateş, Öznur. “OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi 7/1 (Temmuz 2023), 53-65.
JAMA Sofoğlu G, Tulunay Ateş Ö. OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI. MEAD. 2023;7:53–65.
MLA Sofoğlu, Güner ve Öznur Tulunay Ateş. “OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI”. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 1, 2023, ss. 53-65.
Vancouver Sofoğlu G, Tulunay Ateş Ö. OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖZÜNDEN ÖĞRETMEN DEVAMSIZLIĞI. MEAD. 2023;7(1):53-65.