In this study, it is aimed to determine the opinions of school administrators about teacher absenteeism. In the study, a phenomenology study, which is a qualitative research method, was conducted. The working group consists of 24 administrators. Using qualitative research methods, information was collected from the participants through interviews and observations. With phenomenological approach; the data were interpreted and analyzed. It is seen that 45.8% (f=11) of the participants were female, 54.2% were male, 54.2% had occupational seniority of 10-20 years, 33.3% had 5-10 years, and 12.5% had 20-30 years. 41.7% of the participants think that teachers use the most excused leave, 37.5% do not come to school due to referral, and 20.8% think that they are absent because they receive a report. It is seen that 14 of the participants evaluated the differentiation of teacher absenteeism according to their personal and professional characteristics personally, 4 of them professionally and 6 of them evaluated them both personally and professionally. Some participants who thought that teacher absences differed according to the personal characteristics of teachers emphasized that absenteeism was made especially due to health reasons. In addition, they stated that some teachers who are married often absent both during pregnancy and if they have a child. The reasons for teachers' absenteeism are according to the opinions of the administrators; He noted that teachers do not come to school because of an emergency or illness, which usually means that children are sick. When the participant views on the effect of teacher absenteeism on education were examined, it was possible to divide them into student-centered, teacher-centered and schoolcentered themes.
Bu çalışmada öğretmen devamsızlığına ilişkin Okul Müdürü ve Müdür Yardımcılarının görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel bir araştırma yöntemi olan durum çalışması deseninde yapılmıştır. Çalışma grubu 24 yöneticiden oluşmaktadır. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak görüşme, gözlem yoluyla katılımcılardan bilgi toplanmıştır. Fenomenolojik yaklaşımla; veriler yorumlanmış ve analiz edilmiştir. Katılımcıların %45,8 (f=11)’inin kadın, %54,2’sinin erkek olduğu (f=…) ve %54,2’sinin 10-20 yıl, %33,3’ünün 5-10 yıl, %12,5‘inin 20-30 yıl mesleki kıdeminin olduğu görülmektedir. Katılımcıların %41,7’si öğretmenlerin en çok mazeret izni kullandıklarını, %37,5’i sevk (muayene) nedeniyle okula gelmediğini ve %20’8’i de rapor aldıkları için devamsızlık yaptıklarını düşünmektedirler. Öğretmen devamsızlığının kişisel neden ve örgütsel özelliklerine göre farklılaşma durumları katılımcıların 14’ünün kişisel, 4’ünün örgütsel ve 6’sının da hem kişisel hem örgütsel açıdan değerlendirdiği görülmektedir. Öğretmen devamsızlıklarının öğretmenlerin kişisel nedenlere göre farklılaştığını düşünen bazı katılımcılar özellikle sağlık nedeniyle devamsızlık yapıldığını vurgulamışlardır. Bunun yanında evli olan bazı öğretmenlerin hem hamilelik döneminde hem de çocuğunun olması halinde sıklıkla devamsızlık yaptığını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin devamsızlık yapma nedenleri yönetici görüşlerine göre; öğretmenlerin acil bir durum ve hastalık nedeniyle ve bunun da genelde çocukların hasta olması durumda okula gelmediklerini belirtmiştir. Öğretmen devamsızlığının eğitimi etkilemesi konusunda katılımcı görüşlerine bakıldığında öğrenciye, öğretmene ve okula yönelik olarak temalara ayırmak mümkün olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |