Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Faaliyet Gösteren Uluslararası Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 299 - 310, 30.12.2016

Öz

İşletmelerin toplumda üstlendikleri rol ve sorumluluk alanları farklılaşmaya başlamıştır. Günümüzde sosyal sorumluluk uygulamaları işletmelerin amaçları içerisinde yer almaktadır. Ülke açısından önemli bir yere sahip olan turizm sektöründe faaliyet gösteren uluslararası otel işletmelerinin sosyal sorumluluk uygulamalarının incelenmesi bir gereklilik olarak ortaya çıkmaktadır. Çünkü işletmelerin ekonomik amaçları gibi sosyal amaçları da bulunmaktadır. Bu bağlamda Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararası zincir otellerin sosyal sorumluluk uygulamalarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda 13 uluslararası otel işletmesinin web siteleri ve sosyal medya hesapları içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre otel işletmelerinin en yaygın olarak yer verdikleri sosyal sorumluluk uygulamalarının çevre, afet ve yoksulluk, eğitim, ve yerel konular ve sağlık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yine bulgulara göre en az yer verilen uygulamanın ise kültür olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ahmet E. (1978). İşletmelerin Sosyal Sorumluluğu ve Sosyal Denetim Raporları. Yayınlanmamış Doçentlik Tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul 1978.
  • Aktan C. C. & Börü D. (2007). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk”. Ed. C. C. Aktan, Kurumsal Kültür (2007) 11-36. Ankara.
  • Aslanertik B. E. & Özgen I. (2007). “Otel İşletmelerinde Çevresel Muhasebe”. İşletme Fakültesi Dergisi 8/2 (2007) 163-179.
  • Ateş V. & Karacan H. (2009). “Abant İzzet Baysal University Web Site Usability Analysis”. Bilişim Teknolojileri Dergisi 2/2 (2009) 33-39.
  • Ateşoğlu İ. & Türker A. (2010). “Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerine Yaklaşımı: Muğla İli Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15/3 (2010) 207-226.
  • Aydede C. (2007). Yükselen Trend: Kurumsal Sosyal Sorumluluk. İstanbul 2007.
  • Bayraktaroğlu G., İlter B. & Tanyeri M. (2009). Kurumsal Sosyal Sorumluluk: Pazarlamada Yeni Bir Paradigmaya Doğru. İstanbul 2009.
  • Beldona S. & Cai A. L. (2006). “An Exploratory Evaluation of Rural Tourism Websites”. Journal of Convention & Event Tourism 8/1 (2006) 69-80.
  • Berkman Ü. (2002). “Sosyal Sorumluluk, İş Ahlakı Gelişimi ve Yakın Geleceği”. Kaynak: http://www.kho.edu.tr/yayinlar/bilimdergisi/bilimder/doc/1999- 2/bilder5.doc. Erişim Tarihi: 2015, Aralık 12.
  • Bıçakçı A. B. (2011). “Halkla İlişkilerde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının Ölçümü”. Global Media Journal 1/2 (2011) 1-30.
  • Bowen H. (1953). Social Responsibilities of Businessman. New York 1953.
  • Carroll A. B. (1979). “A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Social Performance”. Academy of Management Review 4 (1979) 497-505.
  • Çalışkan O. & Ünüsan Ç. (2011). “Otel Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Tatmini ve İşte Kalma Niyetine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 22/2 (2011) 154-166.
  • Çiçek H., Demirel M. & Onat K. (2010). “İşletmelerin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma: Burdur İli Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 15/3 (2010) 187-206.
  • Çolakoglu E. (2005). “Sosyal Sorumluluk ve Etik”. Ed. C. Demir, Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler ve Uygulamalar. Ankara 2005.
  • De Grosbois D. (2012). “Corporate Social Responsibility Reporting by The Global Hotel Industry: Commitment Initiatives and Performance”. International Journal of Hospitality Management 31/3 (2012) 896-905.
  • Emeksiz M. (2007). “Küçük Otel İşletmeleri ve Çevre Yönetimi”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/18 (2007) 141-156.
  • Eser C. & Dolunay A. (2014). “Kültür-Sanat Faaliyetlerinde Sponsorluk”. Yıldız Journal of Art and Design 1/2 (2014) 30-35.
  • Esrock S. & Leichty G. (1998). “Social Responsibility & Corporate Web Pages: Self-Presentation or Agenda Setting?”. Public Relations Review 24/3 (1998) 305-319.
  • Gümüş M. & Öksüz B. (2009). “Çalışanların Kurumsal İtibar Sürecine Katılımlarında İçsel İletişimin Rolü”. Journal of Yasar University 4/16 (2009) 2637-2660.
  • Halıcı A. (2001). “İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Stratejileri Çanakkale İlinde Bir Araştırma”. Yönetim ve Ekonomi 7/1 (2001) 11-26.
  • Hamarneh I. (2013). “Corporate Social Responsibility as a Competitive Advantage in Tourism Sector”. Journal of Tourism & Services 4 /7 (2013) 36-51.
  • Hançer M. & Ataman C. (2006). “Seyahat Acentalarında Web Sitelerinin Kullanımı ve Web Sitelerinin Değerlendirmesi: Ege Bölgesi’nde Bir Araştırma”. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8/3 (2006) 193-207.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Ekonomisi, Turizm Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ebru İçigen

Birsen Çevik Ünlü

Oğuz Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İçigen, E., Çevik Ünlü, B., & Doğan, O. (2016). Türkiye’de Faaliyet Gösteren Uluslararası Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının İncelenmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 6(2), 299-310.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr