Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönemde Çocuk Oyunlarının Çocukların Motor Gelişimlerine Etkilerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 35 - 48, 31.12.2021

Öz

Bireylerin kişisel, sosyal ve psikomotor gelişimlerinde önemli bir yere sahip olan oyunun; çocukların gelişimleri açısından da göz ardı edilemeyecek bir değeri vardır. Okul öncesi dönem çocuklarının fiziksel ve biyolojik büyümelerinin hızlı olduğu yaşamın ilk yılları kritik dönem olarak adlandırılmakta ve çocukların ileriki yaşamlarında olumlu/olumsuz etkiye sahip olmaktadır. Temel becerilerin kazanıldığı bu dönemde; çocukların gelişimlerinin desteklenmesi, takip edilmesi ve gelişimlerini etkileyen faktörlerin iyi bilinmesi gerekmektedir. Çocukların temel hareketlilik dönemlerinde görülen motor becerilerin kazanılmasında oyunun bu becerileri pekiştirdiği ve öğrenmeyi hızlandırdığı bilinmektedir. Bu çalışmada okul öncesi dönemde çocuk oyunlarının çocukların motor gelişimlerine etkilerinin kuramsal incelemesi yapılmıştır. Araştırmada alan yazınla ilgili literatürden yararlanılmış ve çalışmalardan elde edilen sonuçlardan hareketle; okul öncesi dönemde çocuk oyunlarının çocukların motor gelişimlerine önemli katkıları olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akçınar S., Taşkıran C., Akçınar F. (2020) “Farklı Fiziki Özelliklere Sahip Yerleşim Bölgelerinde Yaşayan Altı Yaş Grubu Çocukların Psikomotor Gelişimlerinin Karşılaştırılması” Journal of History School, 45, 1132-1146.
  • Aksoy Y. (2011) “Çocuk Oyunları Üzerine Bir Araştırma, İstanbul, Isparta, Eskişehir, Erzurum, Kayseri, Ankara, Zonguldak ve Trabzon İlleri Örneği” İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 82-106
  • Arabacı N., Çıtak Ş. (2017) “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların “Oyun” ve “Açık Alan (Bahçe)” Etkinlikleri İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Örnek Bir Bahçe Düzenleme Çalışması” Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, S:21, 28-43.
  • Ayan S., Memiş U.A. (2012) “Erken Çocukluk Döneminde Oyun” Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2),143-149
  • Aydın R., Şahin F.T. (2018) “Çocuk Evlerinde Yaşayan Okul Öncesi Dönem Çocuklar ve Gelişimlerinin Desteklenmesi” 3. Uluslararası Avrasya Spor Eğitim ve Toplum Kongresi, Tam Metin Kitabı, 15-18 Kasım 2018, Mardin
  • Basit O., Deniz Ü. (2020) “Türkiye’de Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Psikomotor Gelişimlerini Destekleyen Eğitim Uygulamalarının İncelenmesi” Bir Meta-Analiz Çalışması, e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 100-118. doi: 10.30900/kafkasegt.743149
  • Bekmezci H., Özkan H. (2015) “Oyun ve Oyuncağın Çocuk Sağlığına Etkisi” İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 5(2), 81-87, doi:10.5222/buchd.2015.081
  • Brewer JA, Kieff J. (1997) Fostering Mutual Respect for Play at Home and School, Childhood Education, 73(2), 92-96.
  • Çoknaz H. (2016) “Motor Gelişim Boyutuyla Çocuk ve Spor” Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, Marmara University Journal of Sport Science, C:1, S:2, ISSN 2536-5150, DOI: 10.22396/sbd.2017.18, 83-91
  • Davenport BR. (2004) An Examination of Parent-Child Play As Influential in the Development of Aggression in Preschool Boys, The Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy, Iowa State University, Ames, Iowa, USA.
  • Durualp E., Aral N. (2018) “Çocukların İnce ve Kaba Motor Gelişimlerine Oyun Etkinliklerinin Etkisinin İncelenmesi” Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C:20, S:1, 243-258
  • Gallahue, D. L., Ozmun, J. C. & Goodway, J. D. (2014). Motor Gelişimi Anlamak. Bebekler, Çocuklar, Ergenler, Yetişkinler. (Çev. D. S. Özer ve A. Aktop). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Guillaume, M. (1999). Socioeconomic and Psychosocial Conditions of Parents and Cardiovascular Risk Factors in Their Children. Luxemburg: Acta Pediatri.
  • Gümüşdağ H., Yıldırım M. (2018) “Spor Bilimlerinde Çocuklarda Motor Gelişim” Nobel Yayınları, Yayın No:1936, ISBN: 978-605-320-843-3
  • Hoffman J.R., Stavsky H., Folk B., (1995). The Effect of Water Restriction on Anaerobic Power and Vertical Jumping Height in Basketball Players. International Journal of Sports Medicine, 16(04), 214-218
  • Hurwitz SC. (2003) To Be Successful-Let Them Play!, Childhood Education, 79(2), 101-102.
  • Karaman B., Suel E. (2020). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Oynatılan Fiziksel Etkinliğe Dayalı Oyunların Psikomotor Gelişimi Üzerine Etkisi” Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 14(3), 529-539.
  • Kılıç, M. (2018) Çocukların Din ve Ahlak Eğitiminde Serbest Zaman Aktivitelerinin Rolü, Tarih Okulu Dergisi, 11(33): 889-909.
  • Molley J. (2010). Practitioner Reflection on Play and Play Pedagogies. In J. Molley (Ed).Thinking About Play: Developing a Reflective Approach. Open University.
  • Özmutlu İ., Eroğlu B. (2019) “Çocuk ve Oyun” Çocuklar İçin Spor Eğitimi, Gazi Kitapevi, (Edt.:Umut CANLI, Cüneyt TAŞKIN, Çalık Veli KOÇAK), ISBN:978-605-7805-97-3, 189-220
  • Özyürek A., Özkan İ., Begde Z., Yavuz F. (2015) “Okul Öncesi Dönem Çocuklar İçin Hareket ve Sosyal Becerilerin Gelişiminin Desteklenmesine Yönelik Eğitim Programı” International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), Special Issue 3, ISSN:2148-1148, Doi: 10.14486/IJSCS261
  • Özyürek A., Yuvacı M., Sulamacı F., Karabudak F.M. (2018) “Geçmişten Günümüze Varlığını Sürdüren Çocuk Oyunlarının Çocukların Gelişimi ve Değer Kazanımına Etkisi” 1. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi, 23-25 Kasım 2018
  • Park B, Chae JL, Boyd BF. (2008) Young Childrens’ Block Play and Mathematical Learning, Journal of Research in Childhood Education, 23(2), 157-162.
  • Pedük Ş. (2011) “Çocuk Gelişimi” YA-PA Yayınevi, (Edt: Prof. Dr. Neriman ARAL, Prof. Dr. Gülen BARAN), İstanbul, ISBN: 978-975-993-389-0, 78-111
  • Siyez M.D., Koçkaya S. (2017) “Okul Öncesi Çocuklarının Çekingenlik Davranışları Üzerine Oyun Terapisi Uygulamalarının Etkisi” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 9(1), 31-44, doi: 10.18863/pgy.281082
  • Şirinkan A., Şirinkan Ö.Ş. (2011) “Eğitsel Oyunların 5-6 Yaş Grubu Öğrencilerin Kaba Motor Gelişimlerine Etkilerinin İncelenmesi” e-journal of New World Sciences Academy, V:6, N:1, ISSN:1306-3111
  • Tekin, U. ve Kılıç, M. (2010) Gelişmiş Ülkelerde ve Türkiye’de Okullarda Güvenli Ortamın Sağlanması, Uluslararası Risk Altındaki ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu:2, s.111-129, Ankara.
  • Tuğrul B., Boz M., Uludağ G., Aslan M.Ö., Çelik S.S., Çapan S.A. (2019) “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi” Trakya Eğitim Dergisi, C:9, S:2, Edirne, ISSN: 2630-6301, Doi: 10.24315/tred.426421, 185-198
  • Tuncil O., Yılmaz O. (2018) Okul Öncesi Dönemde Hareket Eğitimi Çalışmalarının Motor Gelişimine Etkisi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, ISSN Print: 2146-8508 Online: 2147-1711
  • Tüfekçioğlu E., Ayça İ.B. (2008) “Okul Öncesi 4-6 Yaş Çocuklarında Algısal Motor Gelişim Programlarının Denge ve Çabukluk Üzerine Etkisi” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C:5, S:2, ISSN: 1303-5134
  • Ulutaş A. (2011) “Okul Öncesi Dönemde (6 Yaş) Belli Başlı Oyunların Çocukların Psikomotor Gelişimine Etkisi” İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Malatya
  • Ulutaş, A., Demir, E. ve Yayan, E. H. (2017). Motor Gelişim Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocukların Kaba ve İnce Motor Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1523-1538

Analyzing Of The Effects Of Children’s Games On The Motor Development Of Children In The Preschool Period

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 35 - 48, 31.12.2021

Öz

The game, which has an important place in the personal, social and psychomotor development of individuals, has a value that cannot be ignored in terms of children's development. The first years of life, in which the physical and biological growth of preschool children is rapid, are called the critical period and have a positive/negative effect on the future lives of children. In this period when basic skills are acquired, it is necessary to support and follow the development of children and to know the factors affecting their development. It is known that the game reinforces these skills and accelerates learning in the acquisition of motor skills seen in children's basic mobility periods. In this study, the theoretical analysis of the effects of children's games on the motor development of children in the preschool period was made. In the research, the literature related to the field was used, and based on the results obtained from the studies, it was revealed that children's games in the preschool period have important contributions to the motor development of children.

Kaynakça

  • Akçınar S., Taşkıran C., Akçınar F. (2020) “Farklı Fiziki Özelliklere Sahip Yerleşim Bölgelerinde Yaşayan Altı Yaş Grubu Çocukların Psikomotor Gelişimlerinin Karşılaştırılması” Journal of History School, 45, 1132-1146.
  • Aksoy Y. (2011) “Çocuk Oyunları Üzerine Bir Araştırma, İstanbul, Isparta, Eskişehir, Erzurum, Kayseri, Ankara, Zonguldak ve Trabzon İlleri Örneği” İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 82-106
  • Arabacı N., Çıtak Ş. (2017) “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların “Oyun” ve “Açık Alan (Bahçe)” Etkinlikleri İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Örnek Bir Bahçe Düzenleme Çalışması” Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, S:21, 28-43.
  • Ayan S., Memiş U.A. (2012) “Erken Çocukluk Döneminde Oyun” Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2),143-149
  • Aydın R., Şahin F.T. (2018) “Çocuk Evlerinde Yaşayan Okul Öncesi Dönem Çocuklar ve Gelişimlerinin Desteklenmesi” 3. Uluslararası Avrasya Spor Eğitim ve Toplum Kongresi, Tam Metin Kitabı, 15-18 Kasım 2018, Mardin
  • Basit O., Deniz Ü. (2020) “Türkiye’de Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Psikomotor Gelişimlerini Destekleyen Eğitim Uygulamalarının İncelenmesi” Bir Meta-Analiz Çalışması, e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7, 100-118. doi: 10.30900/kafkasegt.743149
  • Bekmezci H., Özkan H. (2015) “Oyun ve Oyuncağın Çocuk Sağlığına Etkisi” İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 5(2), 81-87, doi:10.5222/buchd.2015.081
  • Brewer JA, Kieff J. (1997) Fostering Mutual Respect for Play at Home and School, Childhood Education, 73(2), 92-96.
  • Çoknaz H. (2016) “Motor Gelişim Boyutuyla Çocuk ve Spor” Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, Marmara University Journal of Sport Science, C:1, S:2, ISSN 2536-5150, DOI: 10.22396/sbd.2017.18, 83-91
  • Davenport BR. (2004) An Examination of Parent-Child Play As Influential in the Development of Aggression in Preschool Boys, The Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy, Iowa State University, Ames, Iowa, USA.
  • Durualp E., Aral N. (2018) “Çocukların İnce ve Kaba Motor Gelişimlerine Oyun Etkinliklerinin Etkisinin İncelenmesi” Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C:20, S:1, 243-258
  • Gallahue, D. L., Ozmun, J. C. & Goodway, J. D. (2014). Motor Gelişimi Anlamak. Bebekler, Çocuklar, Ergenler, Yetişkinler. (Çev. D. S. Özer ve A. Aktop). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Guillaume, M. (1999). Socioeconomic and Psychosocial Conditions of Parents and Cardiovascular Risk Factors in Their Children. Luxemburg: Acta Pediatri.
  • Gümüşdağ H., Yıldırım M. (2018) “Spor Bilimlerinde Çocuklarda Motor Gelişim” Nobel Yayınları, Yayın No:1936, ISBN: 978-605-320-843-3
  • Hoffman J.R., Stavsky H., Folk B., (1995). The Effect of Water Restriction on Anaerobic Power and Vertical Jumping Height in Basketball Players. International Journal of Sports Medicine, 16(04), 214-218
  • Hurwitz SC. (2003) To Be Successful-Let Them Play!, Childhood Education, 79(2), 101-102.
  • Karaman B., Suel E. (2020). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Oynatılan Fiziksel Etkinliğe Dayalı Oyunların Psikomotor Gelişimi Üzerine Etkisi” Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 14(3), 529-539.
  • Kılıç, M. (2018) Çocukların Din ve Ahlak Eğitiminde Serbest Zaman Aktivitelerinin Rolü, Tarih Okulu Dergisi, 11(33): 889-909.
  • Molley J. (2010). Practitioner Reflection on Play and Play Pedagogies. In J. Molley (Ed).Thinking About Play: Developing a Reflective Approach. Open University.
  • Özmutlu İ., Eroğlu B. (2019) “Çocuk ve Oyun” Çocuklar İçin Spor Eğitimi, Gazi Kitapevi, (Edt.:Umut CANLI, Cüneyt TAŞKIN, Çalık Veli KOÇAK), ISBN:978-605-7805-97-3, 189-220
  • Özyürek A., Özkan İ., Begde Z., Yavuz F. (2015) “Okul Öncesi Dönem Çocuklar İçin Hareket ve Sosyal Becerilerin Gelişiminin Desteklenmesine Yönelik Eğitim Programı” International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), Special Issue 3, ISSN:2148-1148, Doi: 10.14486/IJSCS261
  • Özyürek A., Yuvacı M., Sulamacı F., Karabudak F.M. (2018) “Geçmişten Günümüze Varlığını Sürdüren Çocuk Oyunlarının Çocukların Gelişimi ve Değer Kazanımına Etkisi” 1. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Kongresi, 23-25 Kasım 2018
  • Park B, Chae JL, Boyd BF. (2008) Young Childrens’ Block Play and Mathematical Learning, Journal of Research in Childhood Education, 23(2), 157-162.
  • Pedük Ş. (2011) “Çocuk Gelişimi” YA-PA Yayınevi, (Edt: Prof. Dr. Neriman ARAL, Prof. Dr. Gülen BARAN), İstanbul, ISBN: 978-975-993-389-0, 78-111
  • Siyez M.D., Koçkaya S. (2017) “Okul Öncesi Çocuklarının Çekingenlik Davranışları Üzerine Oyun Terapisi Uygulamalarının Etkisi” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 9(1), 31-44, doi: 10.18863/pgy.281082
  • Şirinkan A., Şirinkan Ö.Ş. (2011) “Eğitsel Oyunların 5-6 Yaş Grubu Öğrencilerin Kaba Motor Gelişimlerine Etkilerinin İncelenmesi” e-journal of New World Sciences Academy, V:6, N:1, ISSN:1306-3111
  • Tekin, U. ve Kılıç, M. (2010) Gelişmiş Ülkelerde ve Türkiye’de Okullarda Güvenli Ortamın Sağlanması, Uluslararası Risk Altındaki ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu:2, s.111-129, Ankara.
  • Tuğrul B., Boz M., Uludağ G., Aslan M.Ö., Çelik S.S., Çapan S.A. (2019) “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi” Trakya Eğitim Dergisi, C:9, S:2, Edirne, ISSN: 2630-6301, Doi: 10.24315/tred.426421, 185-198
  • Tuncil O., Yılmaz O. (2018) Okul Öncesi Dönemde Hareket Eğitimi Çalışmalarının Motor Gelişimine Etkisi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, ISSN Print: 2146-8508 Online: 2147-1711
  • Tüfekçioğlu E., Ayça İ.B. (2008) “Okul Öncesi 4-6 Yaş Çocuklarında Algısal Motor Gelişim Programlarının Denge ve Çabukluk Üzerine Etkisi” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C:5, S:2, ISSN: 1303-5134
  • Ulutaş A. (2011) “Okul Öncesi Dönemde (6 Yaş) Belli Başlı Oyunların Çocukların Psikomotor Gelişimine Etkisi” İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Malatya
  • Ulutaş, A., Demir, E. ve Yayan, E. H. (2017). Motor Gelişim Eğitim Programının 5-6 Yaş Çocukların Kaba ve İnce Motor Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1523-1538
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Arslan 0000-0002-9345-8197

Sami Akoğlan Bu kişi benim 0000-0001-5384-458X

Zekeriya Guter Bu kişi benim 0000-0003-4965-7946

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan, A., Akoğlan, S., & Guter, Z. (2021). Okul Öncesi Dönemde Çocuk Oyunlarının Çocukların Motor Gelişimlerine Etkilerinin İncelenmesi. Modern Leisure Studies, 3(2), 35-48.