Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim 1. Sınıf Öğrencilerinin Yazım Yanlışlarına İlişkin Çerçeve Sözcük Listesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 237 - 264, 31.12.2023

Öz

Bu araştırmada, ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin yazım yanlışlarına ilişkin çerçeve sözcük listesi oluşturmak amaçlanmıştır. Bu amaçla öğrencilerin yazımında zorlandıkları sürekli bir sorun oluşturan sözcükler tespit edilmiştir. Bu nedenle araştırma doküman inceleme yöntemine göre yürütülmüştür. Araştırmaya veri toplamak için çalışma grubundaki 50 birinci sınıf öğrencisinin 2021-2022 eğitim-öğretim yılı ikinci dönemi boyunca kullandıkları Türkçe defterleri incelenmiştir. Öğrenci defterlerinde tespit edilen yazımı zor ve sürekli bir sorun oluşturan sözcükler içerik analizi tekniğine göre incelenmiştir. İçerik analizi sonucunda öğrencilerin yanlış yazdıkları sözcükler sebeplerine göre 12 ana temada toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; 1. sınıf öğrencilerinin yazımında zorlandıkları en zor ses “ğ” sesidir. Bununla birlikte öğrencilerin “ğ-y, s-z, m-n, l-n, b-d-p, r-l” seslerini ayırt etmede sorun yaşadıkları görülmüş ve bu seslerden oluşan sözcükleri yazarken yazım yanlışı yaptıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin sözcüklerde “n” ve “r” seslerini eksik yazarak yazım yanlışı yaptıkları da görülmüştür. Bundan başka 1. sınıf öğrencilerinin yabancı sözcük, telaffuz, çift ünsüz ve ses olayı nedeniyle yazım yanlışı yaptıkları ortaya çıkmıştır. Ek olarak öğrencilerin birleşik sözcük, eylem veya sözcük gruplarını yazmada da sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu içerik analizleri sayesinde ana dili Türkçe olan 1. sınıf öğrencilerinin yazımında zorlandıkları sürekli bir sorun oluşturan sözcüklere ilişkin çerçeve sözcük listesi ortaya çıkmış ve öğrencilerin yazımda yaşadıkları sorunlar sebepleriyle ortaya konmuştur.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2013). 6. Sınıf öğrencilerinin yazım yanlışları sıklığı ve yazım yanlışlarının nedenlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or TurkicVolume, 8(4), 33-52.
  • Aksoy, Ö. A. (1992). Ana yazım kılavuzu. Adam Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2008). Üniversite öğrencilerinin yazılı anlatım hataları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 221(2), 209-220.
  • Arıcı, A. F., & Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 317-328.
  • Avşar Tuncay, A. (2017). İlkokul birinci sınıf öğrencilerine yönelik bir kelime tanıma envanteri tasarım ve geliştirme çalışması [Yayımlanmamış doktora tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Bağcı, H. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin noktalama işaretleri ile yazım kurallarını uygulayabilme düzeyi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 6(1), 693-706.
  • Bağcı, H., & Karagül, S. (2014). Yazım ve noktalama eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. In A. Güzel & H. Karatay (Ed.), Türkçe Öğretimi El Kitabı (2 nd ed.) (pp. 307-334). Pegem Akademi.
  • Bayram, Y., & Erdemir, A. (2006). Amasya’daki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin imla kurallarını uygulama düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 171, 140-155.
  • Bilgin, M. (2006). Anlamdan anlatıma Türkçemiz. Anı.
  • Erdem, H. (2007). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin yazım ve noktalama kurallarına ulaşma düzeyi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Gazi Üniversitesi.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. Yıldız Uzuner & Meltem Özten Anay (Trans.). Anı. Karabuğa, H. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım çalışmalarında noktalama işaretlerini ve yazım kurallarını kullanabilme düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. Kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Karadağ, Ö. (2013). Kelime öğretimi. Kriter.
  • Karagül, S. (2010). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi öğretim programında belirtilen yazım ve noktalama kurallarını uygulayabilme düzeyi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karakaş R., & Akın, E. (2018). Yazım kuralları öğretiminde duvar yazılarından yararlanma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 647-654.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Karatay, H., & Çiçek, S. (2021). El yazısı stillerinin yazmayı öğrenmeye etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 9(2), 110-126. https://doi.org/10.35233/oyea.960682
  • Karatay, H., & Çiçek, S. (2022). Mi’nin işlevleri ve yazımının öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(4), 1563-1581. DOI: 10.17240/aibuefd.2022.22.74506-1104035
  • Karatay, H., & İpek, O. (2017a). Yazım öğretimi ve yöntemleri. International Journal of Language Academy, 5(3), 285-303.
  • Karatay, H., & İpek, O. (2017b). Türkçe dersi kitaplarında yazım öğretimi ve sözcüklerin doğru yazımına yönelik etkinlik önerileri. International Journal of Language Academy, 5(8), 246-263.
  • Kavcar, C. (1983). Düzgün yazmanın önemi ve yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 113-123.
  • Memiş, A. D., & Harmankaya, T. (2012). İlköğretim okulu 1. sınıf öğrencilerinin bitişik eğik el yazısı hataları ile görsel algı düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 136-150.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. (1994). Oualitative data analysis. Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Türkçe Dersi (1-8.sınıflar) öğretim programı. MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe dersi (1-8.sınıflar) öğretim programı. MEB.
  • Pala, A. (2006). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 177-188.
  • Topuzkanamış, E. (2009). Türkçe eğitimi bölümü öğrencilerinin imla başarıları. Turkish Studies, 4(3), 2171-2189.
  • Tor ,H., & Erden, O. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. TOJET, 3 (1), 1303-6521.
  • Tosunoğlu, M. (1998). İlköğretim okuluna başlayan öğrencilerin okuma-yazma öğrenmeden önceki kelime serveti üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi] Gazi Üniversitesi.
  • Ulu, H. (2019). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazılarının okunaklılık ve yazım hataları açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 5(2), 195-211. DOI: 10.32570/ijofe.626430
  • Uludağ, E. (2002). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazım ve noktalama kurallarını uygulama beceri düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 97-114.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Multilingual Yabancı Dil.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9nd ed.). Seçkin.
  • Yıldız, M., & Ateş, S. (2010). İlk okuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin yazılarının okunaklılık ve yazım hataları bakımından karşılaştırılması. TSA, 14(1), 11-30.

A Vocabulary List on Primary School 1st Grade Students’ Misspellings

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 237 - 264, 31.12.2023

Öz

This paper aims to develop a vocabulary list regarding the misspellings committed by the 1st grade children. To this end, the words that students commonly experienced difficulties in spelling have been identified. Document analysis method was adopted; the research data were collected from the notebooks used by 50 first-year students in the study group in Turkish courses during the second semester of the 2021- 2022 academic year. In the students’ notebooks, the detected words that were hard to write and that posed a continuous problem were investigated through content analysis. The misspelled words were classified under 12 main themes. The findings have shown that the most difficult sound that 1st grade children face difficulty in writing is the sound “ğ”. The students were also found to encounter difficulty in distinguishing the sound pairs “ğ-y, s-z, m-n, l-n, b-d-p, r-l” and they were revealed to make spelling errors while writing the words consisting of these sounds. Besides, it was seen that children misspelled the words by missing the sounds “n” and “r”. Furthermore, the students were found to make spelling errors due to foreign derived words, pronunciation, double consonants and phonic cases. In addition, it was demonstrated that the students encountered problems in writing combined words, verbs and phrases. Thanks to the content analyses, the vocabulary list that pose a continuous problem for 1st grade children whose native language is Turkish in writing has been generated and the problems experienced by the students in writing have been presented with whys.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2013). 6. Sınıf öğrencilerinin yazım yanlışları sıklığı ve yazım yanlışlarının nedenlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or TurkicVolume, 8(4), 33-52.
  • Aksoy, Ö. A. (1992). Ana yazım kılavuzu. Adam Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2008). Üniversite öğrencilerinin yazılı anlatım hataları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 221(2), 209-220.
  • Arıcı, A. F., & Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 317-328.
  • Avşar Tuncay, A. (2017). İlkokul birinci sınıf öğrencilerine yönelik bir kelime tanıma envanteri tasarım ve geliştirme çalışması [Yayımlanmamış doktora tezi] Hacettepe Üniversitesi.
  • Bağcı, H. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin noktalama işaretleri ile yazım kurallarını uygulayabilme düzeyi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 6(1), 693-706.
  • Bağcı, H., & Karagül, S. (2014). Yazım ve noktalama eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. In A. Güzel & H. Karatay (Ed.), Türkçe Öğretimi El Kitabı (2 nd ed.) (pp. 307-334). Pegem Akademi.
  • Bayram, Y., & Erdemir, A. (2006). Amasya’daki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin imla kurallarını uygulama düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 171, 140-155.
  • Bilgin, M. (2006). Anlamdan anlatıma Türkçemiz. Anı.
  • Erdem, H. (2007). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin yazım ve noktalama kurallarına ulaşma düzeyi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Gazi Üniversitesi.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. Yıldız Uzuner & Meltem Özten Anay (Trans.). Anı. Karabuğa, H. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım çalışmalarında noktalama işaretlerini ve yazım kurallarını kullanabilme düzeyleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. Kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Karadağ, Ö. (2013). Kelime öğretimi. Kriter.
  • Karagül, S. (2010). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi öğretim programında belirtilen yazım ve noktalama kurallarını uygulayabilme düzeyi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karakaş R., & Akın, E. (2018). Yazım kuralları öğretiminde duvar yazılarından yararlanma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 647-654.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel.
  • Karatay, H., & Çiçek, S. (2021). El yazısı stillerinin yazmayı öğrenmeye etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 9(2), 110-126. https://doi.org/10.35233/oyea.960682
  • Karatay, H., & Çiçek, S. (2022). Mi’nin işlevleri ve yazımının öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(4), 1563-1581. DOI: 10.17240/aibuefd.2022.22.74506-1104035
  • Karatay, H., & İpek, O. (2017a). Yazım öğretimi ve yöntemleri. International Journal of Language Academy, 5(3), 285-303.
  • Karatay, H., & İpek, O. (2017b). Türkçe dersi kitaplarında yazım öğretimi ve sözcüklerin doğru yazımına yönelik etkinlik önerileri. International Journal of Language Academy, 5(8), 246-263.
  • Kavcar, C. (1983). Düzgün yazmanın önemi ve yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 113-123.
  • Memiş, A. D., & Harmankaya, T. (2012). İlköğretim okulu 1. sınıf öğrencilerinin bitişik eğik el yazısı hataları ile görsel algı düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 136-150.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. (1994). Oualitative data analysis. Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Türkçe Dersi (1-8.sınıflar) öğretim programı. MEB.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe dersi (1-8.sınıflar) öğretim programı. MEB.
  • Pala, A. (2006). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 177-188.
  • Topuzkanamış, E. (2009). Türkçe eğitimi bölümü öğrencilerinin imla başarıları. Turkish Studies, 4(3), 2171-2189.
  • Tor ,H., & Erden, O. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. TOJET, 3 (1), 1303-6521.
  • Tosunoğlu, M. (1998). İlköğretim okuluna başlayan öğrencilerin okuma-yazma öğrenmeden önceki kelime serveti üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi] Gazi Üniversitesi.
  • Ulu, H. (2019). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazılarının okunaklılık ve yazım hataları açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 5(2), 195-211. DOI: 10.32570/ijofe.626430
  • Uludağ, E. (2002). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazım ve noktalama kurallarını uygulama beceri düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 97-114.
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Multilingual Yabancı Dil.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9nd ed.). Seçkin.
  • Yıldız, M., & Ateş, S. (2010). İlk okuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin yazılarının okunaklılık ve yazım hataları bakımından karşılaştırılması. TSA, 14(1), 11-30.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seher Çiçek 0000-0002-1501-2675

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 16 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çiçek, S. (2023). İlköğretim 1. Sınıf Öğrencilerinin Yazım Yanlışlarına İlişkin Çerçeve Sözcük Listesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 237-264.