Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Kent Sıkışmışlığı ve Sinemada ‘Karşı Pencere’ler

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 160 - 171, 01.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akay, A., (2000). Foucault'ta İktidar ve Direnme Odakları, 2.bs. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Arslan, U. T., (2009). “Aynanın Sırları: Psikanalitik Film Kuramı”, Kültür ve İletişim 12 (1): 9-38.
  • Attali, (2001). Jacques Gürültüden Müziğe: Müziğin Ekonomi-Politiği Üzerine Çev. Türkmen. G. G., Istanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Büker, S., (2000). Kim Korkar Hain Hitchcock’tan, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Çobanlı Erdönmez, I., (2010). “Farklı Kültürleri Buluşturan Sokak Müziği”. Müzik, Direniş ve Haz içinde makale, der. Ayşe Bilge Gürsoy- Alkan Avcıoğlu, İstanbul: Es Yayınları.
  • Simmel, G., (2003). Modern Kültürde Çatışma, Çev. Bora, T., Kalaycı, N., Gen, E., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Robins, K., (1999). İmaj-Görmenin Kültür&Politikası, Çev: Türkoğlu, N., İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dolgun, U., (2008). Şeffaf Hapishane Yahut Gözetim Toplumu: Küreselleşen Dünyada Gözetim, Toplumsal Denetim ve İktidar İlişkileri, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Foucault, M., (2000). Büyük Kapatılma, Çev. Ergüden, I., İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Wood. R., (2004). Hitchcock Sineması, Çev. Yılmaz. E., İstanbul: Kabalcı Yayınları.

Kent Sıkışmışlığı ve Sinemada ‘Karşı Pencere’ler

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 160 - 171, 01.12.2017

Öz

Modern yaşamda kameralarla gözetleme, kayıt altına alma kendi içerisinde gözetleyenin gözetlenen üzerinde tahakküm kurduğu bir alan açar. Bentham’ın Panoptikon modeli görünür olmak, bakmakta olan gözün hâkimiyetine girmektir. Foucault’un Panoptikon fikrinden yola çıkarak tanımladığı iktidar, bedenleri normalleştirip kontrol altına almak üzerinedir. Sinemada ise bu durum gözetleyen ile gözetlenenin zaman zaman iç içe geçtiği bir hâl almıştır. Pencereler bu anlamda çok önemli bir unsurdur, çünkü tek başına hem gözetlemeyi hem de gözetlenmeyi kapsayabilir. Sinemada da görünür olmak hem bir iktidar hem de teslimiyet alanıdır. Çalışmanın amacı sinemada gözetleme temsillerinin güç ve iktidar ile olan ilişkisini gözler önüne sermek ve örnek filmlerden yola çıkarak pencere unsurunu temel alarak gözetleme ediminin karakterleri nasıl etkilediğini araştırmaktır.

Kaynakça

  • Akay, A., (2000). Foucault'ta İktidar ve Direnme Odakları, 2.bs. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Arslan, U. T., (2009). “Aynanın Sırları: Psikanalitik Film Kuramı”, Kültür ve İletişim 12 (1): 9-38.
  • Attali, (2001). Jacques Gürültüden Müziğe: Müziğin Ekonomi-Politiği Üzerine Çev. Türkmen. G. G., Istanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Büker, S., (2000). Kim Korkar Hain Hitchcock’tan, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Çobanlı Erdönmez, I., (2010). “Farklı Kültürleri Buluşturan Sokak Müziği”. Müzik, Direniş ve Haz içinde makale, der. Ayşe Bilge Gürsoy- Alkan Avcıoğlu, İstanbul: Es Yayınları.
  • Simmel, G., (2003). Modern Kültürde Çatışma, Çev. Bora, T., Kalaycı, N., Gen, E., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Robins, K., (1999). İmaj-Görmenin Kültür&Politikası, Çev: Türkoğlu, N., İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dolgun, U., (2008). Şeffaf Hapishane Yahut Gözetim Toplumu: Küreselleşen Dünyada Gözetim, Toplumsal Denetim ve İktidar İlişkileri, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Foucault, M., (2000). Büyük Kapatılma, Çev. Ergüden, I., İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Wood. R., (2004). Hitchcock Sineması, Çev. Yılmaz. E., İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Janet Barış

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Barış, J. (2017). Kent Sıkışmışlığı ve Sinemada ‘Karşı Pencere’ler. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 160-171.

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.