Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki müzik terapistlerin müzik terapi ünitesine ilişkin görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 36 - 48, 08.03.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1189868

Öz

Bu araştırmada; Türkiye’deki müzik terapi ünitesi koşullarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, müzik terapi alanında gerek araştırmacı gerekse müzik terapistler için kaynak teşkil etmesi, sertifikalı müzik terapi ünitelerine yönelik yeni düzenlemelerin yapılması açısından önemlidir. Araştırma Türkiye’deki müzik terapi ünitesi koşullarının tespit edilmesine yönelik genel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, ülkemizde müzik terapisti sertifikasına sahip olan akademisyenler, uzman doktorlar, müzik meslek mensupları, sağlık meslek mensupları ve müzik terapistler oluşturmaktadır. Çalışma grubunu veri miktarı ve araştırmanın odağı dikkate alınarak en az lisans eğitimini tamamlamış ve gerek yurt dışında gerekse yurt içinde müzik terapi eğitimlerini tamamlamış ülkemizdeki sertifika sahibi kişiler oluşturmuştur. Araştırmadaki verilerin toplanmasında görüşme türlerinden standartlaştırılmış açık uçlu görüşme yaklaşımından yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularında öncelikle katılımcıların görüşlerini yansıtmak amacıyla betimsel analiz yöntemi kullanılarak doğrudan alıntılara yer verilmiştir. İkinci aşama olarak betimsel yaklaşımla farkına varılmayan tema ve kavramlar içerik analizi uygulanarak neden sorusuna cevap aranmıştır. İçerik analizinde elde edilen veriler ise, “Verilerin Kodlanması”, “Temaların Bulunması”, “Verilerin Temalara ve Kodlara Göre Düzenlenmesi ve Tanımlanması”, “Bulguların Yorumlanması” şeklinde dört evrede analiz edilerek yorumlanmıştır. Ülkemizdeki müzik terapi ünitelerinde; bir takım motor işlevlerinin yerine getirilmesine yönelik prototip enstrümanlar ve işlevsel materyallerin yer almadığı ayrıca ünitelerde çalgı bulundurulmasının zorunlu tutulmadığından hastalara/danışanlara yönelik müzik terapi uygulamaları sırasında, orff müzik terapi, aktif müzik terapi, doğaçlama müzik terapi ve kreatif müzik terapi gibi müzik terapi yaklaşımlarından yararlanılamayacağı ve müzik terapi ünitelerinin sadece üniversite bünyesinde faaliyet göstermesinin terapi ünitelerinde yoğunluk oluşturabileceği, hastaların/danışanların müzik terapi uygulamalarından zamanında yararlanamayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ak, A. Ş. (2017). Avrupa ve Türk-İslam Medeniyetinde Müzikle Tedavi Tarihi Gelişimi ve Uygulamaları (2. Baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Akyürek, G. Özkeleş, S. (2019). Türkiye’de Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarında Kullanılan Müzik Terapinin Dünü, Bugünü, Yarını. 5. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi Bildiriler Kitabı. 22-26 Temmuz, Ürgüp: Müzik Eğitimi Yayınları, 80-85.
  • Altınölçek, H. (2016). Müzikle Tedavi (Müzikle İletişimin Terapide Kullanımı) (2. Baskı). İstanbul: Kitapevi Yayınları, 21.
  • Bruscia, K. E. (2014). Defining Music Therapy (3. Baskı). University Park, IL: Barcelona Publishers: 36.
  • Bruscia, K. E. (2016). Müzik Terapiyi Tanımlamak (Çeviren: Burçin Uçaner Çifdalöz). (3. Baskı). Ankara: Nobel Yaşam Yayıncılık.
  • Çalık, A. (2017). Müzikle Terapi (1. Baskı). İstanbul: MSN Yayıncılık, 9.
  • Gençel, Ö. (2006). Müzikle Tedavi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:14, No:2, 697-706.
  • Grebene, B. (1978). Müzikle Tedavi. Ankara: Güven Kitabevi Yayınları, 23.
  • Heiderscheit A. Jackson, N. (2018). Introduction to Music Therapy Practice. Dallas: Barcelona Publishers, 11.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel İrade Algı Çerçevesi ile Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler (33. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kayım, G. (2017). Dünya’da Müzik Terapi Tarihi ve Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, HALİÇ ÜNİVERSİTESİ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kerry, L. Hyrniw, B. (2016). A History of the Music Therapy Profession: Diverse Concepts and Practices. Dallas: Barcelona Publishers
  • LeCompte, M. D. ve Goetz, J. P. (1982). Problems of Reliability and Validity in Ethnographic Research. Review of Educational Research, 52, 31-60.
  • Patton M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. Newbury Park, CA: Sage, 112.
  • Sezer, F. (2019). Müzikle Terapi Tarihi-Etkileri-Model ve Teknikler (1. Baskı).-Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Smith, H. W. (1975). Strategies of Social Research. The Methodological İmagination: Prentice Hall, 61.
  • Wolcot, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and Interpretation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Alman Müzik Terapi Derneği, https://www.musiktherapie.de/musiktherapie/was- ist-musiktherapie/, Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Amerikan Müzik Terapi Birliği (AMTA). https://www.musictherapy.org/about/musictherapy/, Erişim Tarihi: 06.04.2021.
  • Avustralya Müzik Terapi Derneği, https://www.austmta.org.au/content/what- music-therapy, Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Avusturya Profesyonel Müzik Terapistleri Derneği, https://www.oebm.org/musiktherapie/, Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Dünya Müzik Terapi Federasyonu (WFMT). https://wfmt.info/wfmt-new- home/about-wfmt/, Erişim Tarihi: 06.04.2021.
  • Fransa Müzik Terapi Federasyonu, https://www.musicotherapie- federationfrancaise.com/zoom-definition/la-musicotherapie-2/ Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Kanada Müzik Terapi Derneği, https://www.musictherapy.ca/about-camt-music- therapy/about-music-therapy/, Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Müzik Terapi Eğitimi, Panel: Dünya Müzik Terapi Federasyonu (WFMT) Eski Başkanı, Prof. Dr. Melissa Mercadal-Brotons. https://www.youtube.com/watch?v=Dwbn9GR4Ad0&t=1671s, Erişim tarihi: 26.02.2021.
  • Sağlık Bakanlığı Geleneksel Tamamlayıcı Tıp (GETAT) Ek Yönetmelik. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/yonetmelik/7.5.20164-ek.pdf, Erişim Tarihi: 24.03.2021.

Opinions of Music Therapists in Turkey on Music Therapy Unit

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 36 - 48, 08.03.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1189868

Öz

This study aims to determine; It was aimed to determine the conditions of the music therapy unit in Turkey. The research is important in terms of being a resource for both researchers and music therapists in the field of music therapy and making new arrangements for certified music therapy units. The research is a descriptive study in the general survey model to determine the conditions of the music therapy unit in Turkey. The study group of the research consists of academicians, specialist doctors, music professionals, healthcare professionals and music therapists who have music therapist certificates in our country. Considering the amount of data and the focus of the research, the study group consisted of certificate holders in our country who completed at least undergraduate education and completed music therapy education both abroad and in the country. In the collection of data in the research, a standardized open-ended interview approach, one of the interview types, was used. In the findings of the research, direct quotations were included by using the descriptive analysis method in order to reflect the views of the participants. In the second stage, the themes and concepts that were not noticed with the descriptive approach were applied to the content analysis and the answer to the question of why was sought. The data obtained in the content analysis were analyzed and interpreted in four phases: "Coding the Data", "Finding Themes", "Organizing and Defining the Data According to Themes and Codes" and "Interpreting the Findings". In music therapy units in our country; Music therapy approaches such as Orff music therapy, Active music therapy, Improvised music therapy and Creative music therapy cannot be used during music therapy practices for patients/clients, since there are no prototype instruments and functional materials for the fulfillment of some motor functions and it is not mandatory to have an instrument in the units, and It has been concluded that the fact that music therapy units only operate within the university can create an intensity in therapy units, and patients/clients cannot benefit from music therapy applications in a timely manner.

Kaynakça

  • Ak, A. Ş. (2017). Avrupa ve Türk-İslam Medeniyetinde Müzikle Tedavi Tarihi Gelişimi ve Uygulamaları (2. Baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Akyürek, G. Özkeleş, S. (2019). Türkiye’de Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarında Kullanılan Müzik Terapinin Dünü, Bugünü, Yarını. 5. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi Bildiriler Kitabı. 22-26 Temmuz, Ürgüp: Müzik Eğitimi Yayınları, 80-85.
  • Altınölçek, H. (2016). Müzikle Tedavi (Müzikle İletişimin Terapide Kullanımı) (2. Baskı). İstanbul: Kitapevi Yayınları, 21.
  • Bruscia, K. E. (2014). Defining Music Therapy (3. Baskı). University Park, IL: Barcelona Publishers: 36.
  • Bruscia, K. E. (2016). Müzik Terapiyi Tanımlamak (Çeviren: Burçin Uçaner Çifdalöz). (3. Baskı). Ankara: Nobel Yaşam Yayıncılık.
  • Çalık, A. (2017). Müzikle Terapi (1. Baskı). İstanbul: MSN Yayıncılık, 9.
  • Gençel, Ö. (2006). Müzikle Tedavi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:14, No:2, 697-706.
  • Grebene, B. (1978). Müzikle Tedavi. Ankara: Güven Kitabevi Yayınları, 23.
  • Heiderscheit A. Jackson, N. (2018). Introduction to Music Therapy Practice. Dallas: Barcelona Publishers, 11.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel İrade Algı Çerçevesi ile Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler (33. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kayım, G. (2017). Dünya’da Müzik Terapi Tarihi ve Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, HALİÇ ÜNİVERSİTESİ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kerry, L. Hyrniw, B. (2016). A History of the Music Therapy Profession: Diverse Concepts and Practices. Dallas: Barcelona Publishers
  • LeCompte, M. D. ve Goetz, J. P. (1982). Problems of Reliability and Validity in Ethnographic Research. Review of Educational Research, 52, 31-60.
  • Patton M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. Newbury Park, CA: Sage, 112.
  • Sezer, F. (2019). Müzikle Terapi Tarihi-Etkileri-Model ve Teknikler (1. Baskı).-Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Smith, H. W. (1975). Strategies of Social Research. The Methodological İmagination: Prentice Hall, 61.
  • Wolcot, H. F. (1994). Transforming Qualitative Data: Description, Analysis and Interpretation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Alman Müzik Terapi Derneği, https://www.musiktherapie.de/musiktherapie/was- ist-musiktherapie/, Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Amerikan Müzik Terapi Birliği (AMTA). https://www.musictherapy.org/about/musictherapy/, Erişim Tarihi: 06.04.2021.
  • Avustralya Müzik Terapi Derneği, https://www.austmta.org.au/content/what- music-therapy, Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Avusturya Profesyonel Müzik Terapistleri Derneği, https://www.oebm.org/musiktherapie/, Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Dünya Müzik Terapi Federasyonu (WFMT). https://wfmt.info/wfmt-new- home/about-wfmt/, Erişim Tarihi: 06.04.2021.
  • Fransa Müzik Terapi Federasyonu, https://www.musicotherapie- federationfrancaise.com/zoom-definition/la-musicotherapie-2/ Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Kanada Müzik Terapi Derneği, https://www.musictherapy.ca/about-camt-music- therapy/about-music-therapy/, Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • Müzik Terapi Eğitimi, Panel: Dünya Müzik Terapi Federasyonu (WFMT) Eski Başkanı, Prof. Dr. Melissa Mercadal-Brotons. https://www.youtube.com/watch?v=Dwbn9GR4Ad0&t=1671s, Erişim tarihi: 26.02.2021.
  • Sağlık Bakanlığı Geleneksel Tamamlayıcı Tıp (GETAT) Ek Yönetmelik. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/yonetmelik/7.5.20164-ek.pdf, Erişim Tarihi: 24.03.2021.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Gürbüz Akyürek 0000-0003-1213-2126

Sercan Özkeleş 0000-0003-2845-5667

Yayımlanma Tarihi 8 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akyürek, G., & Özkeleş, S. (2024). Türkiye’deki müzik terapistlerin müzik terapi ünitesine ilişkin görüşleri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(1), 36-48. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1189868

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD