Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ATAERKİLLİĞİN YENİDEN DOĞUŞU: ALAN AYCKBOURN’UN BUNDAN SONRASI VE KOMİK POTANSİYELİNDE İNSAN SONRASI FEMİNİZM

Yıl 2022, Sayı: 52, 17 - 28, 25.09.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.1074169

Öz

Distopik edebiyat, insan sonrası koşulların gelişmesi için geniş bir hareket alanı sağlar. Sürekli büyüyen makineler, robotlar ve Yapay Zeka (AI) dünyasında yaşıyoruz. Bir zamanlar çok uzak bir hayal olan, çok amaçlı androidlerin her yerde bulunması, kısa bir süre sonra muhtemelen sıradan bir fenomen olacak. Bu anlatılar doğası gereği hiciv yoluyla sosyal ve politik eleştiriye yatkındır ve iş parodi noktasına geldiğinde çağdaş ustası Alan Ayckbourn'a döneriz. Dünyanın en üretken İngiliz oyun yazarı Ayckbourn, izleyiciyi androidlerin nihayetinde sosyal hayatın bir parçası haline geldiği distopik bir geleceğe götürüyor. Bu çalışma, Bundan Sonrası (1987) ve Komik Potansiyeli (1998) post-insan feminist kavramının perspektifinden analiz etmeye çalışır. Bu çalışma boyunca androidlerin insanların bir uzantısı olarak ortaya çıktığı ve ağırlıklı olarak temel ataerkil ayrıcalıklar, cinsiyet klişeleri ve sosyal normlarla yüklü belirli ideolojik temeller üzerine inşa edildiği tartışılmaktadır. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, komedi sahneleri her iki oyunda da bol miktarda bulunur ve Ayckbournian'ın marka dramaturjisine uygun olarak, trajedi her zaman yan parça kahkahalarına bir garnitür olarak sunulur. Bundan böyle, çalışmayan besteci Jerome umutsuzca kusurlu androidi Nan'a bir anne-kadın rolü devretmeye çalışırken, Comic Potential'ın aktör androidi Jacie, daha güçlü yapay zekası sayesinde kadınların boyun eğdirilmesini özetlerken, kıyaslanamayacak kadar farklı bir sonun keyfini çıkarıyor. modern-Pygmalion. Oyunlar, bizi esasen insan yapan şeyin ne olduğuna dair ortak ilkeleri paylaştıklarından, nihayetinde uygulanabilir bir karşılaştırmalı analize izin verir. Ayrıca, derinden kök salmış, tarihsel olarak oluşturulmuş, sosyal olarak inşa edilmiş ataerkil fantezilerin nihayetinde android bedeninde yeniden doğduğu iddia ediliyor.

Kaynakça

  • Ayckbourn, A. (1999). Comic Potential, Farrar, Straus and Giroux, New York.
  • Ayckbourn, A. (2014). Alan Ayckbourn: Plays 1, Faber&Faber, London.
  • Balsamo, A. (1999). Technologies of the Gendered Body, Duke University Press, Durham.

PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL

Yıl 2022, Sayı: 52, 17 - 28, 25.09.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.1074169

Öz

This study attempts to analyze Alan Ayckbourn’s Henceforward (1987) and Comic Potential (1998) from the standpoint of posthuman feminism. It is argued throughout this study that androids emerge as the extension of humans and are predominantly constructed upon particular ideological foundations laden with essential patriarchal privileges, gender stereotypes, and social norms. Unsurprisingly, comedy scenes are galore in both plays, and in line with the Ayckbournian trademark dramaturgy, tragedy is always offered as a side dish to its side-splitting laughter. In Henceforward, the non-operational composer Jerome hopelessly attempts to consign a motherly-woman role upon his flawed android, Nan while Comic Potential’s actor android Jacie, thanks to her more robust AI, epitomizes female subjugation yet enjoys an incomparably distinctive denouement, evoking the modern-Pygmalion. The plays eventually allow a viable comparative analysis as they share mutual tenets about what essentially makes us humans. It is further maintained that deeply ingrained, historically formed, socially constructed patriarchal fantasies are ultimately reincarnated on the android body.

Kaynakça

  • Ayckbourn, A. (1999). Comic Potential, Farrar, Straus and Giroux, New York.
  • Ayckbourn, A. (2014). Alan Ayckbourn: Plays 1, Faber&Faber, London.
  • Balsamo, A. (1999). Technologies of the Gendered Body, Duke University Press, Durham.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Mohammadi 0000-0001-5240-1832

Erken Görünüm Tarihi 15 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2022
Kabul Tarihi 14 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Mohammadi, A. (2022). PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(52), 17-28. https://doi.org/10.30794/pausbed.1074169
AMA Mohammadi A. PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL. PAUSBED. Eylül 2022;(52):17-28. doi:10.30794/pausbed.1074169
Chicago Mohammadi, Ali. “PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 52 (Eylül 2022): 17-28. https://doi.org/10.30794/pausbed.1074169.
EndNote Mohammadi A (01 Eylül 2022) PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 52 17–28.
IEEE A. Mohammadi, “PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL”, PAUSBED, sy. 52, ss. 17–28, Eylül 2022, doi: 10.30794/pausbed.1074169.
ISNAD Mohammadi, Ali. “PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 52 (Eylül 2022), 17-28. https://doi.org/10.30794/pausbed.1074169.
JAMA Mohammadi A. PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL. PAUSBED. 2022;:17–28.
MLA Mohammadi, Ali. “PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 52, 2022, ss. 17-28, doi:10.30794/pausbed.1074169.
Vancouver Mohammadi A. PATRIARCHY REINCARNATED: POSTHUMAN FEMINISM IN ALAN AYCKBOURN’S HENCEFORWARD AND COMIC POTENTIAL. PAUSBED. 2022(52):17-28.