BibTex RIS Kaynak Göster

Dede Korkut Kitabı’nda Dil Becerilerine İlişkin Örnekler

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 142 - 157, 01.01.2017

Öz

Bu makalede, Dede Korkut metinlerinde yer alan dil becerileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Metinlerde sırasıyla dinleme, konuşma, okuma ve yazma dil becerilerinin geçtiği cümleler taranarak incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma, betimsel nitelikte bir çalışma olup doküman incelemesi yöntemi esas alınarak yapılmıştır. Metinlerde dinleme becerisine ilişkin 43 bulgu, konuşma becerisine ilişkin 1587 bulgu, okuma becerisine ilişkin 10 bulgu ve yazma dil becerisine ilişkin 5 bulgu tespit edilmiştir. Bu bağlamda Dede Korkut metinleri, dil becerilerine ilişkin yaşandığı dönem içinde bazı ipuçları vermiş ve bu ipuçlarını okuyucuya sezdirmeye çalışmıştır

Kaynakça

  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aksan, D. (1975). “Ana Dili”, Türk Dili, C. 31, S. 285, s. 423-434.
  • Banarlı, N. S. (2004). Resimli Türk Edebiyatı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Batur, Z. (2012). Divânü Lûgati’t-Türk’te Anlama ve Anlatma Becerilerine İlişkin Örnekler. Turkish Studies Dergisi, 226, 219-231.
  • Çifçi, M. (2001). Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, II, 166, 165-177.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: M.E.B. Basımevi.
  • Ergin, M. (1999). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Ergin, M. (2011). Dede Korkut Kitabı. Ankara: T.D.K. Yayınları.
  • Ergin, M. (2010). Dede Korkut Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Hengirmen, M. (1998). Türkçe Dilbilgisi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Özbay, M. (2009). Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2010). Dinleme Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2011). Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, E. (1990). Okuma Sanatı. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • Özsoy, B. S. (2006). Dede Korkut Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (1998). Dede Korkut kitabı incelemeler derlemeler – aktarmalar. Konya: Selçuk
  • Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları. Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK, (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examples of Language Skills in Dede Korkut Book

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 142 - 157, 01.01.2017

Öz

In this article, it was aimed to indicate the language skills which were in Dede Korkut texts. In these texts, the sentences that include listening, speaking, reading and writing skills were examined and interpreted respectively. This research is descriptive work so it was made based document analysis method. There were 43 findings on listening skills in texts, 1587 findings on speaking skills, 10 findings on reading skills, and 5 findings on writing language skills. In this context, the texts of Dede Korkut gave some clues during the period of their experience with language skills and tried to perceive these clues to the reader

Kaynakça

  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Aksan, D. (1975). “Ana Dili”, Türk Dili, C. 31, S. 285, s. 423-434.
  • Banarlı, N. S. (2004). Resimli Türk Edebiyatı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Batur, Z. (2012). Divânü Lûgati’t-Türk’te Anlama ve Anlatma Becerilerine İlişkin Örnekler. Turkish Studies Dergisi, 226, 219-231.
  • Çifçi, M. (2001). Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler. AKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, II, 166, 165-177.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: M.E.B. Basımevi.
  • Ergin, M. (1999). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları.
  • Ergin, M. (2011). Dede Korkut Kitabı. Ankara: T.D.K. Yayınları.
  • Ergin, M. (2010). Dede Korkut Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Hengirmen, M. (1998). Türkçe Dilbilgisi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Özbay, M. (2009). Okuma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2010). Dinleme Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. (2011). Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdemir, E. (1990). Okuma Sanatı. İstanbul: İnkılâp Kitapevi.
  • Özsoy, B. S. (2006). Dede Korkut Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (1998). Dede Korkut kitabı incelemeler derlemeler – aktarmalar. Konya: Selçuk
  • Üniversitesi Yaşatma ve Geliştirme Vakfı Yayınları. Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK, (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halil Kuru

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE H. Kuru, “Dede Korkut Kitabı’nda Dil Becerilerine İlişkin Örnekler”, Researcher, c. 5, sy. 2, ss. 142–157, 2017.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.