ABSTRACT
Introduction and Aim: It is important to determine how adolescent female students cope with stressful situations such as dysmenorrhea, which is common and restricts academic success and social activities, and to plan training programs on effective methods of coping with stress. The research was conducted to determine the frequency of primary dysmenorrhea and their styles of coping with stress among adolescent female students.
Materials and Methods: The data of the descriptive study was collected by face-to-face survey method between 18 March and 17 May 2024. The sample of the research consisted of 225 high school students. Data were collected using the student information form and the Strategies for Coping with Stress Inventory (SCSI). Descriptive statistics, Mann-Whitney U Test, Kruskal Wallis Variance test and Spearman Correlation Test were used to evaluate the data.
Results and Conclusion: The average age of the students is 16.42±1.0 years, and the average age at menarche is 12.65±1.02 years. It was determined that 93.3% of the students experienced dysmenorrhea, the average VAS was 6.10±1.85, and 61% of them sometimes had dysmenorrhea affecting their daily lives. Students' SCSI score averages; 1.92±0.44 for self-confident, 1.53±0.51 for optimistic, 1.57±0.52 for helpless styles, 1.00±0.41 for submissive approach and 1.87±0.49 for seeking of social support. It was determined that the mean social support seeking style score of the students whose daily life was not affected by dysmenorrhea at all was higher than the groups who stated that they were sometimes and very affected by dysmenorrhea (p = 0.009, p = 0.016). There was no statistically significant difference between VAS scores and SCSI sub-factor score averages (p>0.05). As a result of this study; It was determined that the severity of dysmenorrhea in the students was moderate, that the students mostly used active coping styles aimed at problem solving when coping with stress, and that the dysmenorrhea of the students who used the social support seeking approach did not affect their daily life at all. Training young people on effective methods of coping with their stress will enable them to acquire the competence to solve problems more strongly and consciously when they encounter stressful life events.
ÖZ
Giriş ve Amaç: Adolesan kız öğrencilerde yaygın olarak görülen, akademik başarı ve sosyal aktiviteyi kısıtlayan dismenore gibi stres yaratan durumlarla nasıl başa çıktıklarının belirlenmesi, stresle etkin başa çıkma yöntemleri ile ilgili eğitim programlarının planlaması önem arz etmektedir. Araştırma adolesan kız öğrencilerin primer dismenore sıklığının ve stresle baş etme tarzlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışmanın verileri 18 Mart-17 Mayıs 2024 tarihleri arasında yüz yüze anket yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 225 lise öğrencisi oluşturmuştur. Veriler öğrenci bilgi formu ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği (SBÇTÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U Testi Kruskal Wallis Varyans test ve Spearman Korelasyon Testi kullanılmıştır.
Bulgular ve Sonuç: Öğrencilerin yaş ortalaması 16,42±1,0 yıl, menarş yaşı ortalaması ise 12,65±1,02 yıldır. Öğrencilerin %93,3’ünün dismenore yaşadığı, VAS ortalamasının 6,10±1,85 olduğu, %61,0’inin dismenorenin günlük yaşamını bazen etkilediği belirlenmiştir. Öğrencilerin SBÇTÖ puan ortalamaları; kendine güvenli yaklaşım için 1,92±0,44, iyimser yaklaşım için 1,53±0,51, çaresiz yaklaşım için 1,57±0,52, boyun eğici yaklaşım için 1,00±0,41 ve sosyal destek arama yaklaşımı için 1,87±0,49’dur. Dismenoreden günlük yaşamı hiç etkilenmeyen öğrencilerin sosyal destek arama yaklaşımı puan ortalamasının dismenoreden bazen ve çok etkilendiğini belirten gruplardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p=0,009, p =0,016). VAS puanları ile SBÇÖ alt faktör puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0,05). Çalışmanın sonucunda; öğrencilerin dismenore şiddetinin orta düzeyde olduğu, öğrencilerin stresleriyle baş ederken en çok problem çözmeye yönelik aktif baş etme tarzlarını kullandıkları ve sosyal destek arama yaklaşımı kullanan öğrencilerin dismenore yaşamasının günlük hayatını hiç etkilemediği belirlenmiştir. Gençlere stresleriyle etkin başa çıkma yöntemleri konusunda eğitim verilmesi onların stresli yaşam olaylarıyla karşılaştıklarında daha güçlü ve bilinçli şekilde problemi çözme yetkinliği elde etmelerine olanak sağlayacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |