Abstract
Introduction and Objective; healthcare is a field that requires intense mental and emotional effort as well as high physical effort. Likewise, protecting the mental health of healthcare professionals as well as patients and their relatives is important for the quality, efficiency and sustainability of healthcare services. This study was conducted to investigate the contribution of nursing students taking the Spiritual Care in Nursing course to their spiritual well-being after experiencing spiritual care in hospitals.
Materials and method; the study was conducted with 22 participants who were randomly selected from the third year students who took the Spiritual Care in Nursing course and had a practice experience. This research, which aims to understand the behaviors, experiences and attitudes of the participant students in terms of spiritual well-being, was designed in case analysis design, one of the qualitative research methods.
Results and conclusion; the research includes five main themes: 'Meaning and purpose', 'Transcendence and connection with the sacred', 'Spiritual satisfaction', 'Harmony with the environment', 'Spiritual help', 'Professional satisfaction'. As a result of descriptive analysis, the following seven sub-themes emerged: 'Spiritual awareness and inquiry', 'Gratitude and conviction', 'Sacrifice, kindness and help', 'Spiritual rituals and practices', 'Prayer, hope and refuge', 'Spiritual empathy', 'Success, self-esteem, self-worth'. It was observed that the theoretical and practical aspects of the Spiritual Care in Nursing course and hospital experiences positively affected the spiritual well-being of the students in all dimensions.
Spirituality spiritual care spiritual well-being nursing education.
Öz
Giriş ve amaç; sağlık hizmetleri tabiatı gereği yüksek fiziksel efor yanında yoğun zihinsel ve duygusal çaba gerektiren bir alandır. Aynı şekilde hastalar ve hasta yakınları kadar sağlık çalışanlarının ruhsal sağlığının korunması sağlık hizmetlerinin kalitesi, verimliliği ve sürdürülebilirliği bakımından da önemlidir. Bu araştırma, Hemşirelikte Manevi Bakım dersini alan hemşirelik bölümü öğrencilerinin hastanelerde manevi bakım uygulama deneyiminde bulunduktan sonra kendi manevi iyi oluşlarına katkısını araştırmak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve yöntem; hemşirelikte Manevi Bakım dersi alan ve uygulama deneyiminde bulunan üçüncü sınıf öğrencilerinden rastgele seçilen 22 katılımcıyla araştırma gerçekleştirilmiştir. Katılımcı öğrencilerin davranışlarını, deneyimlerini, tutumlarını manevi iyi oluş bakımından anlamayı amaçlayan bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum analizi deseninde tasarlanmıştır.
Bulgular ve sonuç; araştırma, ‘Anlam ve amaç’, ‘Aşkınlık ve kutsalla bağ’, ‘Manevi tatmin’, ‘Çevreyle uyum’, ‘Manevi yardım’, ‘Mesleki doyum’ olarak beş ana temayı içermektedir. Betimsel analiz sonucunda şu yedi alt tema ortaya çıkmıştır: ‘Manevi farkındalık ve sorgulama’ ‘Şükür ve Kanaat’, ‘Fedakârlık, iyilik ve yardım’, ‘Manevi ritüeller ve uygulamalar’, ‘Dua, umut ve sığınma’, ‘Ruhsal empati’, ‘Başarı, öz saygı, öz değer’. Hemşirelikte Manevi Bakım dersinin teorik ve pratik yönleri ve hastane deneyimleriyle öğrencilerinin manevi iyi oluşlarını her boyutta olumlu yönde etkilediği görülmüştür.
Kaynakça:
1. Ağılkaya Şahin, Z. (2017). Manevi Bakım ve Danışmanlık. İstanbul: Marmara Akademi Yayınları.
2. Aras, D., & Erkoç, A. (2023). Onkoloji Hemşirelerinin Ölüm Kaygısı ve Manevi Destek Algıları. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 14-28.https://doi.org/10.48124/husagbilder.1383663
3. Baldacchino, Donia. (2010). Caring in Lourdes: An innovation in students’ clinical placement. British Journal of Nursing 19: 352–66. DOI: 10.12968/bjon.2010.19.6.47235
4. Baldacchino, D. (2017). Spirituality in the Healthcare Workplace. Religions 2017, 8, 260. https://doi.org/10.3390/rel8120260
5. Biro A.L. (2012). Creating conditions for good nursing by attending to the spiritual. J Nurs Manag. Dec;20(8):1002-11. doi: 10.1111/j.1365-2834.2012.01444
6. Chandler C. K, Holden J. M. ve Kolander C. A. (1992). Counseling for spiritual wellness: theory and practice. Journal of Counselling & Development 71:168- 175. doi.org/10.1002/j.1556-6676.1992.tb02193.x
7. Chung, L. Y. F, Wong, F.K.Y, and Chan, M. F. (2007). Relationship of nurses’ spirituality to their understanding and practice of spiritual care. Journal of Advanced Nursing 58: 158–70. doi: 10.1111/j.1365-2648.2007.04225.x.
8. Kalkım, A., Dağhan, Ş., & Midilli, T. S. (2019). Hemşire akademisyenlerin maneviyat/manevi bakım algıları ve manevi bakım yeterlilikleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(2), 380-389. doi.org/10.17681/hsp.454678
9. Kim K, Yong J. (2013). Spirituality, death anxiety and burnout levels among nurses working in a cancer hospital. Korean Journal of Hospice and Palliative Care. 16(4):264. doi: 10.14475/kjhpc.2013.16.4.264.
10. Metin, A., Deniz, H. T., & Benli, C. K. (2023). Bakım Davranışları Dersini Alan ve Almayan Hemşirelik Öğrencilerinde Maneviyat ve Manevi Bakım Algısı. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(3), 1001-1007. doi.org/10.61399/ikcusbfd.1154011
11. Ok, Ü., Gedik, Z., & Erşahin, Z. (2019). Hastalar için manevi bakım. Ankara: Nobel Yayıncılık
12. Odabaş,Y. (2021). Hemşirelikte Manevi Bakım Adımları. Ankara: Gece Kitaplığı.
13. Opatz, J. P. (1986). Point: a longstanding program for students at a midwestern university. American Journal of Health Promotion 1(1):60-67. DOI: 10.4278/0890-1171-1.1.60
14. Pargament, Kenneth I. (2007). Spiritually Integrated Psychotherapy: Understanding and Addressing the Sacred. New York: Guilford Press,
15. Rio, Carlos Del M. & White Lyle J. (2016). Maneviyatı dindarlıktan ayırmak: Hilomorfik bir bakış açısı. Çev. Selma Baş. Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırmalar Dergisi, 37 [2016/1], s. 73-113. URI https://hdl.handle.net/11424/262842
16. Swinton, J. (2003). Spirituality and Mental Health Care. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
17. Sürücü, H. A., Baksı, A., & Çoban, İ. (2024). Hemşirelik Öğrencilerinin Palyatif Bakımda Manevi Destek Algıları ve Manevi Destek Algıları ile İlişkili Faktörlerin İncelenmesi. MAS Journal of Applied Sciences, 9(1), 64-74. doi.org/10.5281/zenodo.10622761
18. Şirin, T. (2018). Maneviyat ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 13(18). doi.org/10.7827/TurkishStudies.13996
19. Wei, C. W., Wu, Y. C., Lee, S. Y., & Tung, H. H. (2020). Workplace spirituality in nursing: A systematic review. Aging Medicine and Healthcare, 11(3), 74-81. doi.org/10.33879/AMH.113.2020.01001
Anahtar Kelimeler: Maneviyat manevi bakım manevi iyi oluş hemşirelik eğitim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |