Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAT ARACILIĞIYLA MEKAN DENEYİMİNİN AKTARIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME: DO HO SUH

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 499 - 514, 21.12.2022
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1221843

Öz

Sanat duygu ve düşüncenin ötesinde, deneyimin aktarıldığı en yaratıcı yoldur. Bellekte kaydedilen
ve varlığını devam ettirmeyen mekanların duyusal boyutunun aktarımı da sanat aracılığıyla mümkün hale
gelir. Yapılan bu çalışma, mekanın sanat aracılığıyla yeniden inşasını sanatçı Do ho Suh’un perspektifinden
değerlendirmektedir. Sanatçı beden- mekan- sanat bağlamında, bellek ve deneyimin yeniden inşasını
eleştirel bir yaklaşımla ele almaktadır. Do ho Suh, özlemini çektiği ‘ev’in bir arayışı olarak belleğindeki
mekanların betimlerini sergi alanlarında yeniden inşa etmektedir. Bu inşa sayesinde geçmişte sanatçının
deneyimlediği mekan, sergiye dahil olan bireyler için de görünebilir ve deneyimlenebilir durumdadır. Bu
bağlamda sanatçının mekan deneyimini bir sanat eseri olarak sunuyor olması, mekanın ontolojik varlığının
sanat aracılığıyla kavranmasına da yardımcı olmaktadır. Yapılan çalışmanın amacı sanatçıya ait eserler ve bu
eserlerdeki mekan temsillerini analiz etmek; bu analizler aracılığıyla mekanın yokluğunun yarattığı etkiyi
sorgulamaktır. Çalışma içinde, sanatçının eserlerine ait görsel ve yazınsal kaynaklara doküman inceleme
yöntemiyle ulaşılmış; bulguların yorumlanmasında sanat ve mekan ile ilgili kuramsal yaklaşımlardan
yararlanılmıştır.

Kaynakça

  • • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, içinde (2.bs., s.60). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • • Bachelard, G. (1996). Mekanın Poetikası, Çeviri: Aykut Derman. Kesit Yayıncılık ve Matbaacılık.
  • • Balaban, E. (2014). İç Mekanın İç Mekan Değişkenleri Bağlamında Tinsel İrdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık Ana Sanat Dalı, Eskişehir.
  • • Baran, D. (2019). Gordon Matta-Clark’ı Hazır Nesne ile Okumak: Teknik Nesnenin Dönüşümü. Sanat Yazıları, 41, 413-433.
  • • Barlas, M. (2020). Çağdaş Sanatın Hayalet Mekanları: Tekinsizlik ve Ev İlişkisi Üzerine Sanat Pratikleri. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 24, 13-27.
  • • Corbusier, L. (2007). Bir Mimarlığa Doğru (5. Basım), Çeviren: Serpil Merzi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • • Coşkun Onan, B. (2017). Postmodern Sanatta Nesne ve Mekan Bağlamı: İki Türk Kadın Sanatçı, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (38) , 37-50.
  • • Çakıcı, G. (2007). Suha Arın Belgesellerinde İnsan-Mekan İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo, Sinema ve Televizyon Anabilim Dalı, İstanbul.
  • • Çotuksöken, B. (2011). Ev Nedir?, Konut Sempozyumu, s. 43-50, TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi.
  • • Danto, A. C. (2014). Sanat Nedir. Sel Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul.
  • • Demirkol, C. V. (2008). Batı Sanatında Modernizm ve Postmodernizm. Evrensel Basım Yayın, İstanbul.
  • • Doluyağ, D. (2020). Sanat Pratiğinde Enstalayon, Mekan, Nesne ve Sanatçı Örnekleri. Akademik Sanat Dergisi, 5 (11), 101- 114.
  • • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, cilt:2, (2008), YEM Yayınları, İstanbul.
  • • Girgin, F. (2014). Çağdaş Sanatta, Sanatın Malzemesi Olarak Mekan. Akdeniz Sanat Dergisi, 7 (13), 214-234.
  • • Güler, Ö. K. (2014). Çağdaş Sanata Mekan Bağlamında Bir Bakış. Tasarım Kuram Dergisi, 10(17), 39-53.
  • • KadirKaikobad, N., AlamBhuiyan, Z., Parveen, S., Anwarr, S. (2016). The Traditional and Cultural Practice of Installation Art: A Contextual Study. Journal of Humatities and Social Science, 21 (3), 13-18.
  • • Karabıyık, A. (2016). Eşyanın Politikası: Sandalyenin Sanat Nesnesi Olarak Kullanımı. Sanat Dergisi, 30, 28-39.
  • • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170 – 189.
  • • Merriam, S., B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. John Wiley & Sons.
  • • Newman, S. (2018). Do Ho Suh, Oz- Journal of the Kansas State University College of Architecture, Planning, and Design, Cilt. 40, s. 82-83. https://doi.org/10.4148/2378-5853.1590 (Erişim Tarihi: 02.06.2021).
  • • Özkarakoç, Ö., Başbuğ, F. (2019). Mekan İçinde Mekanı Yeniden Yaratan Bir Heykeltraş: Do Ho Suh, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 40, s. 585 – 593. (Erişim Tarihi: 02.06.2021).
  • • Racz, I. (2012). Michael Landy’s Semi-Detached and the Art of Making. Journal of Visual Art Practice, 10 (3), 231-243.
  • • Traifeh, H. N. (2008). An Empirical Investigation of Installation Art in the Arab World. Master of Arts Thesis, University of Wales Institute, Cardiff.
  • • Yağmur, Ö. ve Bastaban, Ü. (2020). Sanatta Göç Teması: Göç’e Çelme Takma, Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 7, s. 37 – 50. (Erişim Tarihi: 30.03.2022).
  • • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • • Yılmaz, S. (2006). Kavram ve Sorun Olarak Heykelde Mekan, Anadolu Sanat: 17, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir

A REVIEW ON THE TRANSFER OF SPACE EXPERIENCE THROUGH ART: DO HO SUH

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 499 - 514, 21.12.2022
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1221843

Öz

Beyond emotion and thought, art is the most creative way in which experience is conveyed. The
transfer of the sensory dimension of spaces recorded in memory and whose existence does not continue
also becomes possible through art. This study evaluates the reconstruction of the space through art from
the perspective of the artist Do ho Suh. The artist critically deals with the reconstruction of memory and
experience in the context of body-space-art. As a quest for the ‘house ‘ he longed for, Do ho Suh reconstructs
the descriptions of the spaces in his memory in the exhibition spaces. Thanks to this construction, the
space experienced by the artist in the past can also be seen and experienced for the individuals involved
in the exhibition. In this context, the artist’s presenting the experience of space as a work of art also helps
to comprehend the ontological existence of the space through art. The aim of the study is to analyze
the works of the artist and the representations of space in these works, and to question the effect of the
absence of space through these analyses. In the study, visual and literary sources of the artist’s works were
reached by document review method, and theoretical approaches related to art and space were used in the
interpretation of the findings.

Kaynakça

  • • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, içinde (2.bs., s.60). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • • Bachelard, G. (1996). Mekanın Poetikası, Çeviri: Aykut Derman. Kesit Yayıncılık ve Matbaacılık.
  • • Balaban, E. (2014). İç Mekanın İç Mekan Değişkenleri Bağlamında Tinsel İrdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İç Mimarlık Ana Sanat Dalı, Eskişehir.
  • • Baran, D. (2019). Gordon Matta-Clark’ı Hazır Nesne ile Okumak: Teknik Nesnenin Dönüşümü. Sanat Yazıları, 41, 413-433.
  • • Barlas, M. (2020). Çağdaş Sanatın Hayalet Mekanları: Tekinsizlik ve Ev İlişkisi Üzerine Sanat Pratikleri. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 24, 13-27.
  • • Corbusier, L. (2007). Bir Mimarlığa Doğru (5. Basım), Çeviren: Serpil Merzi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • • Coşkun Onan, B. (2017). Postmodern Sanatta Nesne ve Mekan Bağlamı: İki Türk Kadın Sanatçı, Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (38) , 37-50.
  • • Çakıcı, G. (2007). Suha Arın Belgesellerinde İnsan-Mekan İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo, Sinema ve Televizyon Anabilim Dalı, İstanbul.
  • • Çotuksöken, B. (2011). Ev Nedir?, Konut Sempozyumu, s. 43-50, TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi.
  • • Danto, A. C. (2014). Sanat Nedir. Sel Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul.
  • • Demirkol, C. V. (2008). Batı Sanatında Modernizm ve Postmodernizm. Evrensel Basım Yayın, İstanbul.
  • • Doluyağ, D. (2020). Sanat Pratiğinde Enstalayon, Mekan, Nesne ve Sanatçı Örnekleri. Akademik Sanat Dergisi, 5 (11), 101- 114.
  • • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, cilt:2, (2008), YEM Yayınları, İstanbul.
  • • Girgin, F. (2014). Çağdaş Sanatta, Sanatın Malzemesi Olarak Mekan. Akdeniz Sanat Dergisi, 7 (13), 214-234.
  • • Güler, Ö. K. (2014). Çağdaş Sanata Mekan Bağlamında Bir Bakış. Tasarım Kuram Dergisi, 10(17), 39-53.
  • • KadirKaikobad, N., AlamBhuiyan, Z., Parveen, S., Anwarr, S. (2016). The Traditional and Cultural Practice of Installation Art: A Contextual Study. Journal of Humatities and Social Science, 21 (3), 13-18.
  • • Karabıyık, A. (2016). Eşyanın Politikası: Sandalyenin Sanat Nesnesi Olarak Kullanımı. Sanat Dergisi, 30, 28-39.
  • • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170 – 189.
  • • Merriam, S., B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. John Wiley & Sons.
  • • Newman, S. (2018). Do Ho Suh, Oz- Journal of the Kansas State University College of Architecture, Planning, and Design, Cilt. 40, s. 82-83. https://doi.org/10.4148/2378-5853.1590 (Erişim Tarihi: 02.06.2021).
  • • Özkarakoç, Ö., Başbuğ, F. (2019). Mekan İçinde Mekanı Yeniden Yaratan Bir Heykeltraş: Do Ho Suh, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 40, s. 585 – 593. (Erişim Tarihi: 02.06.2021).
  • • Racz, I. (2012). Michael Landy’s Semi-Detached and the Art of Making. Journal of Visual Art Practice, 10 (3), 231-243.
  • • Traifeh, H. N. (2008). An Empirical Investigation of Installation Art in the Arab World. Master of Arts Thesis, University of Wales Institute, Cardiff.
  • • Yağmur, Ö. ve Bastaban, Ü. (2020). Sanatta Göç Teması: Göç’e Çelme Takma, Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 7, s. 37 – 50. (Erişim Tarihi: 30.03.2022).
  • • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • • Yılmaz, S. (2006). Kavram ve Sorun Olarak Heykelde Mekan, Anadolu Sanat: 17, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Balaban Varol 0000-0002-5040-9352

Adem Varol 0000-0002-7586-2911

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Balaban Varol, E., & Varol, A. (2022). SANAT ARACILIĞIYLA MEKAN DENEYİMİNİN AKTARIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME: DO HO SUH. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 12(2), 499-514. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1221843