Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER TERCİHLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Sayı: 47, 21 - 47, 31.12.2023
https://doi.org/10.61904/sbe.1264804

Öz

Bu çalışmanın amacı hekim adayı tıp fakültesi öğrencilerinin geleceğe dair kariyer planlarını, hedeflerini, çalışma hayatından beklentilerini incelemektir. Araştırmaya İstanbul Üniversitesi İstanbul ve Cerrahpaşa Tıp Fakülteleri, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Kafkas Kars Üniversitesi Tıp Fakültesi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Harran Üniversitesi Tıp Fakültesinde öğrenim gören 5. ve 6. sınıf öğrencileri dahil edilmiştir. 2022 yılı itibariyle 5. ve 6.sınıf olan bu öğrenciler, 2017 yılı üniversite yerleştirme puanlarına göre en yüksek puanlı ilk üç ve en düşük puanlı son üç kamu üniversitesine yerleşmişlerdir. Bu şekilde öğrencilerin kariyer tercihlerini belirleyen faktörler arasında öğrenim görülen üniversitenin etkisi de araştırılmak hedeflenmiştir. Buna ek olarak öğrencilerin demografik özellikleri, ailevi bilgileri gibi etkenler de araştırılmıştır. Araştırmada Selçuk Tanç (1999) tarafından geliştirilen; kendini gerçekleştirme, sosyal beklenti, güç kullanımı, maddi beklenti ve duygusal beklenti boyutlarından oluşan “Kariyer Beklentileri Ölçeği” 492 öğrenci tarafından cevaplandırılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin büyük çoğunluğu uzmanlaşmak istediklerini belirtmiş, cerrahi ve temel bilimlerin en az, dahili bilimlerin ise en çok tercih edilmek istenen bölüm olduğu belirlenmiş, kendi isteği ile tıp fakültesini tercih edenler ile anne eğitim seviyesi yüksek olan öğrencilerin kariyer beklentilerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre; kendini gerçekleştime boyutu ile sosyal beklenti ve güç kullanımı boyutları arasında pozitif yönde güçlü düzeyde; maddi beklenti ve duygusal beklenti boyutları ile pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Güç kullanımı boyutu ile maddi beklenti boyutu arasında pozitif yönde orta düzeyde; duygusal beklenti boyutu ile arasında pozitif yönde zayıf düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Maddi beklenti ile duygusal beklenti boyutları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Açıkgöz, B., Ekemen, A., Zorlu, İ., Yüksel, N. A. ve Ayoğlu, F. N. (2019). Tıp Öğrencilerinde Uzmanlaşma Eğilimi, Uzmanlık Alan Seçimi ve Etkileyen Faktörler, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12 (1), 113-125. DOI: 10.26559/mersinsbd.502276
  • Akgeyik, T., ve Dolgun, U. (2011). İnsan kaynakları yönetimi. Ekin Yayınevi
  • Alaca, D. (2019), Tıp Fakültesi̇ Öğrencilerinin Fakülte ve Tıpta Uzmanlık Tercih Nedenlerini Etkileyen Faktörler, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Ayan, F., (2013). İnsan kaynakları yönetimi. İlya Yayınevi
  • Bayraktaroğlu, S., (2003). İnsan kaynakları yönetimi. Sakarya Kitapevi.
  • Bingöl, D., (2013). İnsan kaynakları yönetimi. Beta Yayıncılık
  • Brown, D. (2002). The Role of Work and Cultural Values in Occupational Choice, Satisfaction, and Success: A Theoretical Statement. Journal of Counseling & Development, 80: 48-56.
  • Cansever, İ.H., Metin, A. ve Kişi, M. (2020). Tıp Öğrencilerinin Tıpta Uzmanlık Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Sistematik Derleme. OPUS International Journal of Society Researches, 16 (27), 791-812. DOI: 10.26466/opus.646193
  • Cascio, W. F., (1992). Managing Human Resources, Singapore: McGraw-Hill, Inc,
  • Çıtıl, R.ve Keten, M. (2021). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Uzmanlık Tercihleri ve Mesleki Kaygı Düzeyleri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 13(3): 171-192
  • Decenzo, D.A.,& Robbins, S.P. (2007). Fundamentals Of Human Resource Management, John Wiley & Sons, Inc,: United States Of America,
  • Ergin, A.ve Dikbaş, E. (2011). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Kariyer Seçimi Ve Etkileyen Faktörler, Tıp Eğitimi Dünyası, 32: 9-17.
  • Genç̧, G., Kaya, A., Genç̧, M.Y. (2007). İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkiyen Faktörler, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14): 49–63.
  • Geylan, G., (2004). Örgütlerde insan kaynakları yönetimi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Glueck, W., (1985). Personel Management; A Diagnostic Approach. Business Publication.
  • Göktaş, D.B., (2017). Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası ile İlgili Düşünceleri, Kariyer Seçimleri ve Etkileyen Faktörler, Tıp Eğitimi Dünyası, 16(50): 12-21.
  • Gürbüz, S.,ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Hackman, J.R.,& Suttle, J.L. (1977). Improving Life At Work: Behavioral Science Approaches to Organizational Change, Goodyear Publishing Company.
  • Mignonac, K. & Herrbach, O. (2003). Managing Individual Career Aspirations and Corporate Needs: a Study of Software Engineers in France, Journal of Engineering and Technology Management, 20(3): 205–230.
  • Özgen, H., Öztürk, A. ve Yalçın, A. (2002). İnsan kaynakları yönetimi. Nobel Kitapevi.
  • Özveren, P.C., (2015), Tıpta Uzmanlık Sınavına Hazırlanan Son Sınıf Öğrencileri ve Yeni̇ Mezun Hekimlerin Acil Tıp Uzmanlık Dalı Hakkındaki̇ Görüşleri ve Tercihlerini Etkileyen Faktörler, (Yayınlanmamış uzmanlık tezi).
  • Trakya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Pallant, J. (2016). SPSS Survival Manual A Step By Step Guide To Data Analysis Using IBM SPSS (S. Balcı ve B. Ahi, Çev.) United Kingdom: Open University Press.
  • Polat, F.B., Ardıç̧, K. ve Özdemir, Y. (2016). Bireysel Kariyer Planlamada Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Sakarya Devlet Okulları Örneği, The Journal Of Business Science , 4 (1), 29-65.
  • Saigal, P., Takemura, Y., Nishiue, T. & Fetters, M.D. (2007). Factors considered by medical students when formulating their specialty preferences in Japan: findings from a qualitative study, BMC Med Educ., 11: 7-31.
  • Soysal, A., (2007). Örgütlerde kariyer planlama ve geliştirme. Gazi Kitapevi.
  • Tengiz, F.İ. ve Babaoğlu, A.B. (2020). Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Kariyer Tercihleri ve Bu Tercihleri Etkileyen Faktörler, SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 27(1), 67-78.
  • Tunçer, P., (2011). İnsan kaynakları yönetimi. Ekin Yayınevi.
  • T.C Sağlık Bakanlığı, Tıpta Uzmanlık Kurulu, http://www.tuk.sağlik.gov.trhttps://tuk.saglik.gov.tr/TR,30418/uzmanlik-dallari, (Erişim Tarihi: 10.01.2023).
  • Ural, A,. ve Kılıç̧, İ. (2013). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık
  • Yatangaç, B.F. (2010), Kişilik Özelliklerine Bağlı Olarak Hemşirelik ve Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerin Seçeceği Uzmanlık Alanlarının Belirlenmesi, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Yıldız, A.N., Kurt, M., Öktem, M.Ş., Özcan, Ş., Özdemir, N. ve Temel, F. (2008). Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem VI Öğrencilerinin Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS) Hakkındaki Görüşleri. Hacettepe Tıp Dergisi, 39, s. 60-67.
  • Yılmaz, A., Demiral, G., Şahin, G., Yener, O., Kocataş, A. ve Bölük, S. (2005). Yılında Yürürlüğe Giren Türk Ceza Kanunu’nun (TCK) Cerrahi Branş̧ Hekimleri Üzerindeki Etkisi. Adli Tıp Dergisi, 27 (3), 158-69.
  • Yoney, H., ve Yavuz, D.G. (2010). Tıpta Uzmanlık Seçimi. Marmara Üniversitesi Yayınları.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eyüb Ekmen 0000-0002-6248-5862

Belma Keklik 0000-0002-6905-4862

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Ekmen, E., & Keklik, B. (2023). TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER TERCİHLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(47), 21-47. https://doi.org/10.61904/sbe.1264804

.