Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Özel Sayı 1, 46 - 55, 15.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin yaş, cinsiyet, üniversite, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim durumu ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre incelenmesidir. Çalışmaya 6 farklı üniversiteden 208 kadın, 303 erkek olmak üzere toplam 511 öğrenci katılmıştır. Verilerin analizinde, cinsiyet ve yaş değişkenleri için Bağımsız Örneklemler t-testi; sınıf, üniversite, anne-baba eğitim durumu ve aile gelir düzeyi için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Öğrenci/ İletişim Merkezli Kaygı ve Atanma Merkezli Kaygı alt boyutlarında cinsiyete göre, Öğrenci/İletişim Merkezli Kaygı ve Kişisel Gelişim Merkezli Kaygı alt boyutlarında yaş gruplarına göre anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır (p<.05). Üniversite, anne-baba eğitim durumu ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır (p>.05). Sonuç olarak, cinsiyete göre ortaya çıkan farklılığın toplumsal değerlerden, yaş gruplarındaki farklılığın ise mesleki yeterlilik ve donanım eksikliğinden kaynaklandığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Akgün A, Gönen S, Aydın M. (2007). İlköğretim Fen ve Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-99.
  • Atmaca H. (2013). Almanca, Fransızca Ve İngilizce Öğretmenliği Bölümlerinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları, Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 67-76. Büyüköztürk Ş, Çakmak EK, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 20. Baskı, Pegem Akademi, 14-15.
  • Cabi E, Yalçınalp S. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği (Mkö): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44.
  • Çakmak Ö, Hevedanlı M. (2004). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kaygılarını Etkileyen Etmenler, XIII. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Dilmaç O. (2010). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-66.
  • Doğan T, Çoban AE. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-68.
  • Dursun S, Karagün E. (2012). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 93-12.
  • Gümrükçü Bilgici B, Deniz Ü. (2016). Okul Öncesi Ögretmen Adaylarinin Mesleki Kaygilarinin Bazi Demografik Özelliklere Göre Incelenmesi, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 53-70.
  • Kafkas ME, Mahmut A, Çoban B, Karademir T. (2010). Investigation of the Relationship between Preservice Physical Education Teachers’ Sense of Self-Efficacy and Professional Concerns, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 11 (2), 93-11.
  • Kurtuldu MK, Ayaydın A. (2015). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28.
  • Özbal AF, Özböke C, Kocaekşi S. (2015). Analyzing the Professional Concern Levels of Physical Education and Sports Teacher Student’s in terms of Different Variables, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 113-19.
  • Saban A, Korkmaz İ, Akbaşlı S. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları, Eurasian Journal of Educational Research, 17, 198-08.
  • Sağlam M. (2011). Türk Eğitim Sisteminde ve Öğretmen Eğitiminde Yapısal Düzenlemeler ve Program Geliştirme Çalışmaları, İçinde, Ed, Kilimci S.A., Türkiye’ de Öğretmen Yetiştirme, Pegem Akademi, Ankara, 138.
  • Schmidt AR, Wrisberg CA. (2012). Motor Öğrenme ve Performans, Çeviri, Ed., Koruç Z., Anı Yayıncılık, 43.
  • Schutz RW, Gessaroli ME. (1993). Handbook of Research in Sport Psychology, MacMillan, New York, 918.
  • Serin MK, Güneş AM, Değirmenci H. (2015). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Mesleğe Yönelik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki, Cumhuriyet International Journal of Education, 4(1), 21-34.
  • Temiz E. (2011). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Cinsiyet ve Alan Değişkenleri Açısından İncelenmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 303-10.
  • Uludağ G, Taşdöven H, Dönmez M. (2014). Polis Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 75-94.
  • Ünaldı ÜE, Alaz A. (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-13.

EXAMINING OCCUPATIONAL ANXIETY LEVELS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHER DEPARTMENT STUDENTS

Yıl 2017, Özel Sayı 1, 46 - 55, 15.12.2017

Öz

The aim of this study was to examine the occupational anxiety levels of physical education and sports teacher department students in terms of age, gender, university, grade level, mother's and father's educational levels and family income. A total of 511 students (208 female, 303 male) from 6 different universities participated in the study. Independent samples t-test for gender and age variables; One-way Analysis of Variance (ANOVA) was used for grade level, university, mother's and father's education levels and family income. Significant differences were found in Interaction With Students, Occupational Exam subscales in terms of gender; Interaction With Students and Individual Self-Development subscales in terms of age (p<.05). There was no significant difference according to university, mother's and father's education levels and family income variables (p>.05). As a result, It can be concluded that the significant difference between gender groups is derived from social values, and the difference in age groups is due to lack of occupational qualification.

Kaynakça

  • Akgün A, Gönen S, Aydın M. (2007). İlköğretim Fen ve Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-99.
  • Atmaca H. (2013). Almanca, Fransızca Ve İngilizce Öğretmenliği Bölümlerinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları, Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 67-76. Büyüköztürk Ş, Çakmak EK, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 20. Baskı, Pegem Akademi, 14-15.
  • Cabi E, Yalçınalp S. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği (Mkö): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44.
  • Çakmak Ö, Hevedanlı M. (2004). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kaygılarını Etkileyen Etmenler, XIII. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Dilmaç O. (2010). Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-66.
  • Doğan T, Çoban AE. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 34(153), 157-68.
  • Dursun S, Karagün E. (2012). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 93-12.
  • Gümrükçü Bilgici B, Deniz Ü. (2016). Okul Öncesi Ögretmen Adaylarinin Mesleki Kaygilarinin Bazi Demografik Özelliklere Göre Incelenmesi, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(1), 53-70.
  • Kafkas ME, Mahmut A, Çoban B, Karademir T. (2010). Investigation of the Relationship between Preservice Physical Education Teachers’ Sense of Self-Efficacy and Professional Concerns, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 11 (2), 93-11.
  • Kurtuldu MK, Ayaydın A. (2015). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28.
  • Özbal AF, Özböke C, Kocaekşi S. (2015). Analyzing the Professional Concern Levels of Physical Education and Sports Teacher Student’s in terms of Different Variables, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 186, 113-19.
  • Saban A, Korkmaz İ, Akbaşlı S. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları, Eurasian Journal of Educational Research, 17, 198-08.
  • Sağlam M. (2011). Türk Eğitim Sisteminde ve Öğretmen Eğitiminde Yapısal Düzenlemeler ve Program Geliştirme Çalışmaları, İçinde, Ed, Kilimci S.A., Türkiye’ de Öğretmen Yetiştirme, Pegem Akademi, Ankara, 138.
  • Schmidt AR, Wrisberg CA. (2012). Motor Öğrenme ve Performans, Çeviri, Ed., Koruç Z., Anı Yayıncılık, 43.
  • Schutz RW, Gessaroli ME. (1993). Handbook of Research in Sport Psychology, MacMillan, New York, 918.
  • Serin MK, Güneş AM, Değirmenci H. (2015). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Mesleğe Yönelik Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki, Cumhuriyet International Journal of Education, 4(1), 21-34.
  • Temiz E. (2011). Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Cinsiyet ve Alan Değişkenleri Açısından İncelenmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 303-10.
  • Uludağ G, Taşdöven H, Dönmez M. (2014). Polis Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 75-94.
  • Ünaldı ÜE, Alaz A. (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-13.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Beden Eğitimi ve Spor
Yazarlar

Ayşe Feray Özbal

Arıkan Ektirici Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Özbal, A. F., & Ektirici, A. (2017). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi46-55.
AMA Özbal AF, Ektirici A. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. Published online 01 Aralık 2017:46-55.
Chicago Özbal, Ayşe Feray, ve Arıkan Ektirici. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, Aralık (Aralık 2017), 46-55.
EndNote Özbal AF, Ektirici A (01 Aralık 2017) BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi 46–55.
IEEE A. F. Özbal ve A. Ektirici, “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, ss. 46–55, Aralık 2017.
ISNAD Özbal, Ayşe Feray - Ektirici, Arıkan. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. Aralık 2017. 46-55.
JAMA Özbal AF, Ektirici A. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2017;:46–55.
MLA Özbal, Ayşe Feray ve Arıkan Ektirici. “BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017, ss. 46-55.
Vancouver Özbal AF, Ektirici A. BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2017:46-55.