Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Using Creative Drama to Enhance Basic Language Skills: Sample Lesson Plans

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 132 - 148, 26.10.2023
https://doi.org/10.33710/sduijes.1357155

Öz

One contemporary method that can be used to improve basic language skills is creative drama. Numerous studies pertain to the use of creative drama in education. Most of these studies focus on the effectiveness of the drama process. However, in creative drama, characterized by unique techniques and components, the teacher is acknowledged as a leader, and the leader must have certain qualities. As a leader, one of the primary duties of the teacher is to prepare an effective and accurate lesson plan. Therefore, this study aims to delineate various aspects of using creative drama as a method in teaching Turkish. In this context, initially, the necessity and importance of creative drama in Turkish language teaching is emphasized. Then, the characteristics of a creative drama leader as a Turkish language teacher and the creative drama techniques that can be used in Turkish language instruction are explained. In the final stage, emphasis is placed on the lesson planning process, which is highlighted as one of the most challenging areas for teachers in the relevant literature. In this section, three lesson plan examples are provided, which have been refined with expert opinions, specifically for teachers to use in their own classes or to gather ideas from when creating their own plans. In the context of the presented information, several suggestions are proposed to teachers and field experts for more effective use of the creative drama method.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2021). Eğitimde yaratıcı drama. İstanbul: YKY.
  • Akdemir, H. & Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(2), 55-67.
  • Ay, Z. S. (2022). Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının yaratıcı drama temelinde hazırladıkları ders planlarının incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 17(1), 41-58.
  • Aykaç, M. & Çetinkaya, G. (2013). Yaratıcı drama etkinliklerinin Türkçe öğretmen adaylarının konuşma becerilerine etkisi. Electronic Turkish Studies, 8(9), 671-682.
  • Aykaç, N., & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 25-44.
  • Aytaş, G., & Uysal, B. (2014). 7. sınıf öğrencilerinde yaratıcı drama algısının akademik başarıya etkisi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(10).
  • Bsharat, T. R., & Behak, F. (2021). The insights of using creative drama in learning speaking skills for the 7th graders in Jenin city: A case study. Ilkogretim Online, 20(5).
  • Cullen, E. K. (2021). Yaratıcı drama yöntemi ile deyimlerin öğretilmesi; yabancı dil olarak Türkçe dersleri için model sunumu. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4(2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı
  • Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı), 81-90.
  • Çılgın Sınar, A. (2006). Çocuğa büyülü bir dünyanın kapılarını açmak. Milli Eğitim, 35(172), 175-182.
  • Dawoud, L. K., Hasim, Z., & Saad, M. R. M. (2022). Creative drama in language education: A systematic literature review. Radical Solutions in Palestinian Higher Education, 135-146. https://doi.org/10.1007/978-981-19-0101-0_11
  • Erdoğan, T. (2016). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama uygulamaları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erdoğan, T. (2018). The effect of creative drama on the writing anxiety of pre-service classroom teachers. Croatian Journal Educational, 20(3).
  • Erdoğan, T., Erdoğan, Ö., & Uzuner, F. G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu ve tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 297-313.
  • Güneşer Kurt, E. (2023). Dramanın ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma, yazma kaygısı ve motivasyonuna etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yozgat: Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Kadan, Ö. F. (2021). The effects of creative drama on achievement and motivation levels of the 7th graders in english language classes. Participatory Educational Research, 8(3), 88-104.
  • Kanatlı, F., & Çekici, Y. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinler arası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
  • Kara, Z. (2009). Yabancı dil eğitiminde eğitici drama oyunları ve teknikleri: Uygulamaya yönelik bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kara, Ö. T. (2014). Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 339-360.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T., Çalışkan, N., & Yüksel, S. (2008). Drama lideri olarak öğretmen ve eğitimsel drama uygulama yeterliği ölçeği: geçerlik ve güvenirlik analizleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 169-196.
  • Kasapoğlu, H. (2019). Etkili bir yaratıcı drama liderinin sahip olması gereken özellikler: Katılımcı görüşlerinin nitel analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 106-122.
  • Korkut, P. (2020). Drama ders planı rubriğinin öğrencilerin görüşleri ve yaşantıları doğrultusunda güncelleştirilmesi ve eğitsel değerinin araştırılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 35-62.
  • Kurudayıoğlu, M. & Özden, A. (2015). Türkçe öğretiminde drama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 26-40.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 503-519.
  • Maden, S. & Dinç, A. (2017). Drama yönteminin Türkçe öğretiminde kullanımının başarı ve kalıcılık üzerine etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 454-500.
  • Masoum, E., Rostamy-Malkhalifeh, M., & Kalantarnia, Z. (2013). A study on the role of drama in learning mathematics. Mathematics Education Trends and Research, 1-7.
  • Mesleki Yeterlilikler Kurumu (2018). 6. seviye yaratıcı drama eğitmeni ulusal meslek standartları. Bağlantı adresi https://portal.myk.gov.tr/index.php?fileName=18UMS0674-6%20Rev%2000%20Yarat%C4%B1c%C4%B1%20Drama%20E%C4%9Fitmeni&dl=Meslek_Standartlari/3792/SON_TASLAK_PDF_20180925_160325.pdf
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı drama oturumu planlama sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 219-242.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (6-8). Ankara: MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2014). MEGEP Çocuk gelişimi ve eğitimi: Drama Uygulamaları. Ankara: MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2019). Türkçe Öğretim Programı (1-8). Ankara: MEB.
  • Moroğlu, M. (2017). Nitelikli çocuk edebiyatı ve yaratıcı drama ilişkisi. İçinde T. Erdoğan (Ed.) Yaratıcı drama ile çocuk kitaplarına yolculuk (s.1-5). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Özen, Z., & Adıgüzel, Ö. (2017). Dorothy Heathcote’un yaratıcı drama yaklaşımları. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(1), 2-28.
  • Öztürk, A. (2001). Eğitim-öğretimde yeni bir yaklaşım: Yaratıcı drama. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 18(18), 251-259.
  • San, İ. (1979). Yaratıcılık, iki düşünce biçimi ve çocuğun yaratıcılık eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 12(1-4), 177-189.
  • Susar Kırmızı, F. (2009). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(7), 51-68.
  • Susar Kırmızı, F. (2015). Yaratıcı drama ve yaratıcı yazma uygulamalarının yaratıcı yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 93-115.
  • Şimşek, T. (2014). Çocuk edebiyatı tarihine ön söz. Türk Dili Dergisi, 7(756), 15-58.
  • Şimşek, T., Topal, Y., Maden, S., & Şahin, A. (2010). İlköğretim II. kademe Türkçe dersinde zarf (belirteç) konusunun drama yöntemi kullanılarak öğretimi. Millî Eğitim Dergisi, 40(186), 106-120.
  • Ulubey, Ö. & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Yıldırım, M., & Erdoğan, T. (2016). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Zafeiriadou, N. (2009). Drama in language teaching. Issue, 23(4-9).

Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı Dramanın Kullanımı: Örnek Ders Planları

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 132 - 148, 26.10.2023
https://doi.org/10.33710/sduijes.1357155

Öz

Temel dil becerilerini geliştirmede kullanılabilecek çağdaş yöntemlerden biri yaratıcı dramadır. Eğitimde yaratıcı drama kullanımı ile ilgili çok fazla araştırma bulunmaktadır. Bu çalışmaların çoğunda drama sürecinin etkililiğine odaklanıldığı görülmektedir. Bununla birlikte kendine özgü teknikleri ve bileşenleri olan yaratıcı dramada öğretmen bir lider olarak görülür ve liderin de bazı niteliklere sahip olması gerekir. Öğretmenin lider olarak ilk görevlerinden biri etkili ve doğru bir ders planı hazırlamasıdır. Dolayısıyla mevcut çalışmada Türkçe öğretiminde bir yöntem olarak yaratıcı drama kullanımının çeşitli boyutlarıyla betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda öncelikle Türkçe öğretiminde yaratıcı dramanın gerekliliği ve önemi, ardından da bir yaratıcı drama lideri olarak Türkçe öğretmeninin özellikleri ve Türkçe öğretiminde kullanılabilecek yaratıcı drama teknikleri açıklanmıştır. En son aşamada ise ilgili alan yazınında yer alan çalışmalarda öğretmenlerin yaratıcı drama uygulamalarında zorlandıkları konulardan biri olduğu vurgulanan ders planı hazırlama sürecine yer verilmiştir. Bu kısımda özellikle öğretmenlere kendi derslerinde kullanabilecekleri veya kendi planlarını oluştururken fikir edinebilecekleri, uzman görüşleriyle son şekli verilen üç ders planı örneği sunulmuştur. Ortaya konan bilgiler bağlamında öğretmenlere ve alan uzmanlarına yaratıcı drama yöntemini daha etkili kullanabilmeleri ve bu alanda kendilerini geliştirebilmeleri için birtakım öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, Ö. (2021). Eğitimde yaratıcı drama. İstanbul: YKY.
  • Akdemir, H. & Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(2), 55-67.
  • Ay, Z. S. (2022). Ortaokul matematik öğretmeni adaylarının yaratıcı drama temelinde hazırladıkları ders planlarının incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 17(1), 41-58.
  • Aykaç, M. & Çetinkaya, G. (2013). Yaratıcı drama etkinliklerinin Türkçe öğretmen adaylarının konuşma becerilerine etkisi. Electronic Turkish Studies, 8(9), 671-682.
  • Aykaç, N., & Ulubey, Ö. (2008). Yaratıcı drama yöntemi ile yapılandırmacılık ilişkisinin 2005 MEB ilköğretim programlarında değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 25-44.
  • Aytaş, G., & Uysal, B. (2014). 7. sınıf öğrencilerinde yaratıcı drama algısının akademik başarıya etkisi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(10).
  • Bsharat, T. R., & Behak, F. (2021). The insights of using creative drama in learning speaking skills for the 7th graders in Jenin city: A case study. Ilkogretim Online, 20(5).
  • Cullen, E. K. (2021). Yaratıcı drama yöntemi ile deyimlerin öğretilmesi; yabancı dil olarak Türkçe dersleri için model sunumu. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4(2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı
  • Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı), 81-90.
  • Çılgın Sınar, A. (2006). Çocuğa büyülü bir dünyanın kapılarını açmak. Milli Eğitim, 35(172), 175-182.
  • Dawoud, L. K., Hasim, Z., & Saad, M. R. M. (2022). Creative drama in language education: A systematic literature review. Radical Solutions in Palestinian Higher Education, 135-146. https://doi.org/10.1007/978-981-19-0101-0_11
  • Erdoğan, T. (2016). Türkçe öğretiminde yaratıcı drama uygulamaları. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erdoğan, T. (2018). The effect of creative drama on the writing anxiety of pre-service classroom teachers. Croatian Journal Educational, 20(3).
  • Erdoğan, T., Erdoğan, Ö., & Uzuner, F. G. (2018). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu ve tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 297-313.
  • Güneşer Kurt, E. (2023). Dramanın ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma, yazma kaygısı ve motivasyonuna etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yozgat: Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Kadan, Ö. F. (2021). The effects of creative drama on achievement and motivation levels of the 7th graders in english language classes. Participatory Educational Research, 8(3), 88-104.
  • Kanatlı, F., & Çekici, Y. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinler arası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
  • Kara, Z. (2009). Yabancı dil eğitiminde eğitici drama oyunları ve teknikleri: Uygulamaya yönelik bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kara, Ö. T. (2014). Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 339-360.
  • Karadağ, E., Korkmaz, T., Çalışkan, N., & Yüksel, S. (2008). Drama lideri olarak öğretmen ve eğitimsel drama uygulama yeterliği ölçeği: geçerlik ve güvenirlik analizleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 169-196.
  • Kasapoğlu, H. (2019). Etkili bir yaratıcı drama liderinin sahip olması gereken özellikler: Katılımcı görüşlerinin nitel analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 106-122.
  • Korkut, P. (2020). Drama ders planı rubriğinin öğrencilerin görüşleri ve yaşantıları doğrultusunda güncelleştirilmesi ve eğitsel değerinin araştırılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 35-62.
  • Kurudayıoğlu, M. & Özden, A. (2015). Türkçe öğretiminde drama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 26-40.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 503-519.
  • Maden, S. & Dinç, A. (2017). Drama yönteminin Türkçe öğretiminde kullanımının başarı ve kalıcılık üzerine etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 454-500.
  • Masoum, E., Rostamy-Malkhalifeh, M., & Kalantarnia, Z. (2013). A study on the role of drama in learning mathematics. Mathematics Education Trends and Research, 1-7.
  • Mesleki Yeterlilikler Kurumu (2018). 6. seviye yaratıcı drama eğitmeni ulusal meslek standartları. Bağlantı adresi https://portal.myk.gov.tr/index.php?fileName=18UMS0674-6%20Rev%2000%20Yarat%C4%B1c%C4%B1%20Drama%20E%C4%9Fitmeni&dl=Meslek_Standartlari/3792/SON_TASLAK_PDF_20180925_160325.pdf
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcı drama oturumu planlama sürecinde yaşadıkları sorunların incelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 219-242.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (6-8). Ankara: MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2014). MEGEP Çocuk gelişimi ve eğitimi: Drama Uygulamaları. Ankara: MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2019). Türkçe Öğretim Programı (1-8). Ankara: MEB.
  • Moroğlu, M. (2017). Nitelikli çocuk edebiyatı ve yaratıcı drama ilişkisi. İçinde T. Erdoğan (Ed.) Yaratıcı drama ile çocuk kitaplarına yolculuk (s.1-5). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Özen, Z., & Adıgüzel, Ö. (2017). Dorothy Heathcote’un yaratıcı drama yaklaşımları. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(1), 2-28.
  • Öztürk, A. (2001). Eğitim-öğretimde yeni bir yaklaşım: Yaratıcı drama. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 18(18), 251-259.
  • San, İ. (1979). Yaratıcılık, iki düşünce biçimi ve çocuğun yaratıcılık eğitimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 12(1-4), 177-189.
  • Susar Kırmızı, F. (2009). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(7), 51-68.
  • Susar Kırmızı, F. (2015). Yaratıcı drama ve yaratıcı yazma uygulamalarının yaratıcı yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 93-115.
  • Şimşek, T. (2014). Çocuk edebiyatı tarihine ön söz. Türk Dili Dergisi, 7(756), 15-58.
  • Şimşek, T., Topal, Y., Maden, S., & Şahin, A. (2010). İlköğretim II. kademe Türkçe dersinde zarf (belirteç) konusunun drama yöntemi kullanılarak öğretimi. Millî Eğitim Dergisi, 40(186), 106-120.
  • Ulubey, Ö. & Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Yıldırım, M., & Erdoğan, T. (2016). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Zafeiriadou, N. (2009). Drama in language teaching. Issue, 23(4-9).
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pakize Urfalı Dadandı 0000-0002-8364-9408

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2023
Kabul Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Urfalı Dadandı, P. (2023). Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı Dramanın Kullanımı: Örnek Ders Planları. SDU International Journal of Educational Studies, 10(2), 132-148. https://doi.org/10.33710/sduijes.1357155
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068