Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALGILANAN HASTANE DEĞERİ VE HASTANE BAĞLILIĞI İLİŞKİSİNİN ARAŞTIRILMASI

Yıl 2024, Cilt: 31 Sayı: 1, 53 - 61, 18.03.2024
https://doi.org/10.17343/sdutfd.1385590

Öz

Araştırmanın amacı üniversite hastanesine müracaat
eden hastalarda algılanan hastane değeri ve hastane
bağlılığı ilişkisinin araştırılmasıdır.
Gereç ve Yöntem
Araştırmada nicel araştırma deseni ve kolayda örneklem
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak Moliner (2006) tarafından geliştirilen
Türkçe geçerlilik ve güvenirlik çalışması Akbolat ve
Durmuş (2021) tarafından yapılan Hastane Algılanan
Değer ölçeği, Price ve Arnould (1999) tarafından geliştirilen
Türkçe geçerlilik ve güvenirlik çalışması Ünal
(2016) tarafından yapılan Hastane Bağlılığı ölçeği kullanılmıştır.
Hastane Algılanan Değer ölçeğinin Cronbach
Alpha değeri 0,921, Hastane Bağlılığı ölçeğinin
Cronbach Alpha değeri 0,732 olarak bulunmuştur.
Araştırmanın örneklemini, Kahramanmaraş’ta bir üniversite
hastanesinden ayaktan poliklinik hizmeti alan
hastalar oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 321
hastaya ulaşılmıştır. Veriler üzerinde tanımlayıcı istatistikler,
bağımsız gruplarda t-testi, varyans analizi ve
korelasyon analizleri yapılmıştır.
Bulgular
Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda evli
olan bireylerin hastane değer algıları bekâr olan bireylere
göre daha yüksek tespit edilmiştir. Kronik rahatsızlığı
olan ve sürekli ilaç kullanan bireylerin hastane
değer algıları, kronik rahatsızlığı olmayan ve sürekli
ilaç kullanmayanlara göre daha yüksek bulunmuştur.
Okuryazar olmayan katılımcıların hastane değer
algıları ilkokul, lise ve lisans mezunlarına göre daha
yüksek bulunmuştur. Hastanenin algılanan değerinde
parasal maliyetlerin önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Parasal olmayan maliyetlerin ise algılanan
değerde etkisi düşük bulunmuştur. İşlevsel değer ve
hastane kuruluşunun algılanan değeri boyutlarının
hastane bağlılığı üzerine anlamlı düzeyde pozitif bir
etkisinin olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç
Araştırmadan elde edilen sonuçlar neticesinde algılanan
hastane değeri arttıkça hastane bağlılığının da
arttığı sonucu elde edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Rich MK. Emotional value: creating strong bonds with your customers. Journal of Business and Industrial Marketing 2000;15(6).
  • 2. Işık O, Erişen MA, Fidan C. Tüketicilerin hastane seçiminde etki eden faktörlere ilişkin algılamaları. İşletme Bilimi Dergisi 2016;4(1):99-110.
  • 3. Estiningsih AW, Hariyanti T. Pengaruh customer relationship management terhadap loyalitas ıbu hamil pada pelayanan persalinan (studi di rs hermina tangkubanprahu malang). Jurnal Aplikasi Manajemen 2013;11(2):280-287.
  • 4. Ünal, Ö. Hasta hekim iletişimin hastanın hekim bağlılığına ve hastane bağlılığına etkisi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi. 2016.
  • 5. Peltier JW, Boyt T, Schibrowsky JA. Obstetrical care and patient loyalty. Marketing Health Services 1999;18(2):5-12.
  • 6. Czepiel JA, Gilmore R. Exploring the Concept of Loyalty in Services. In: Czepiel JA, Congram CA, Shanahan J. Services challenge: Integrating for competitive advantage Chicago. American Marketing Association; 1987;91- 94.
  • 7. Akbolat M, Durmuş A, Ünal Ö, et al. Hastaların kurumsal imaj algılarının hastane bağlılıklarına etkisi. European Journal of Educational and Social Sciences 2017;2(2):67-78.
  • 8. Tengilimoğlu D, Mertler A. Özel hastanelerin uygulamakta oldukları pazarlama stratejilerini belirlemeye yönelik araştırma. Sağlık ve Hastane Yönetimi 2. Ulusal Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Bildiriler Kitabı, Ankara; 2005.
  • 9. Heskett J, Sasser WE, Schlesinger L. The service profit chain: How leading companies link profit and growth to loyalty, satisfaction, and value. New York: Free Press; 1997.
  • 10. Solikhah S. Hubungan kepuasan pasien dengan minat pasien dalam pemanfaatan ulang pelayanan pengobatan. Jurnal Manajemen Pelayanan Kesehatan 2008;11(4):192-199.
  • 11. Kandampully J, Hu HH. Do hoteliers need to manage image to retain loyal customers. International Journal of Contemporary Hospitality Management 2007;19(6):435-443.
  • 12. Moliner MA. Hospital perceived value. Health Care Management Review 2006;31(4):328–336.
  • 13. Akbolat M, Durmuş A. Hastane algılanan değer ölçeğinin türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2021;12(2):326-334.
  • 14. Price LL, Arnould EJ. Commercial friendships: Service provider- client relationships in context. Journal of Marketing 1999;63(4):38-56. DOI: 10.2307/1251973.
  • 15. Chahal H, Kumari N. Consumer perceived value: The development of a multiple item scale in hospitals in the Indian context. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing 2012;6(2):167-190.
  • 16. Filiz M, Güngör S. Türkiye’de sağlık kurumlarında değer algısına yönelik bir araştırma. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 2023;9(1):91-110. DOI: 10.22466/acusbd.1260691.
  • 17. Örgev C, Bekar T. Non-monetary costs, hospital perceived value and patient satisfaction in health institutions. International Journal of Alanya Faculty of Business 2013;5(2), 87-97.
  • 18. Özer L, Başgöze P, Karahan A. The association between perceived value and patient loyalty in public university hospitals in Turkey. Total Quality Management and Business Excellence 2017;28(7-8):782-800.
  • 19. Fitriani DA, Pasinringi SA, Irwandy I, et al. The effect of perceived value toward loyalty through patient satisfaction in Hasanuddin University Hospital. Enfermería Clínica 2020;30:408-411.
  • 20. Dubey P, Sahu SK. Effect of service quality on perceived value, satisfaction and loyalty of customers: a study on selected hospitals of Chhattisgarh. International Journal of Computer Sciences and Engineering 2019;7(3): 55-62.
  • 21. Atıgan F. Hastaların aldıkları sağlık hizmetinden elde ettikleri tatmin ve hizmet aldıkları kuruma bağlılık düzeylerinin algılanan değer üzerine etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2020;23(3):411-434.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP OF PERCEIVED HOSPITAL VALUE AND HOSPITAL RELIABILITY

Yıl 2024, Cilt: 31 Sayı: 1, 53 - 61, 18.03.2024
https://doi.org/10.17343/sdutfd.1385590

Öz

Objective
The aim of the research is to investigate the relationship
between perceived hospital value and hospital
loyalty in patients applying to a university hospital.
Material and Method
Quantitative research design and easy sampling
method were used in the study. The hospital perceived
value scale developed by Moliner (2006), the Turkish
validity and reliability study conducted by Akbolat
and Durmuş (2021), and the hospital loyalty scale
developed by Price and Arnould (1999), the Turkish
validity and reliability study conducted by Ünal (2016)
were used as data collection tools in the study. The
Cronbach Alpha value of the hospital perceived value
scale was found to be 0.921 and the Cronbach Alpha
value of the hospital loyalty scale was found to be
0.732. The sample of the study consists of patients
receiving outpatient outpatient clinic services from
a university hospital in Kahramanmaraş. Within the
scope of the research, 321 patients were reached.
Descriptive statistics, t test in independent groups,
analysis of variance and correlation analyses were
performed on the data.
Results
As a result of the findings obtained from the research,
hospital value perceptions of married individuals
were found to be higher than single individuals.
The hospital value perceptions of individuals with
chronic illness and continuous medication use were
found to be higher than those without chronic illness
and continuous medication use. Hospital value
perceptions of illiterate participants were found to
be higher than primary school, high school and
undergraduate graduates. It was concluded that
monetary costs are important in the perceived value
of the hospital. The effect of non-monetary costs on
perceived value was found to be low. It has been
determined that the dimensions of functional value
and perceived value of the hospital organization have
a significant positive effect on hospital loyalty.
Conclusion
As a result of the results obtained from the study, it
was concluded that hospital loyalty increases as the
perceived hospital value increases.

Kaynakça

  • 1. Rich MK. Emotional value: creating strong bonds with your customers. Journal of Business and Industrial Marketing 2000;15(6).
  • 2. Işık O, Erişen MA, Fidan C. Tüketicilerin hastane seçiminde etki eden faktörlere ilişkin algılamaları. İşletme Bilimi Dergisi 2016;4(1):99-110.
  • 3. Estiningsih AW, Hariyanti T. Pengaruh customer relationship management terhadap loyalitas ıbu hamil pada pelayanan persalinan (studi di rs hermina tangkubanprahu malang). Jurnal Aplikasi Manajemen 2013;11(2):280-287.
  • 4. Ünal, Ö. Hasta hekim iletişimin hastanın hekim bağlılığına ve hastane bağlılığına etkisi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi. 2016.
  • 5. Peltier JW, Boyt T, Schibrowsky JA. Obstetrical care and patient loyalty. Marketing Health Services 1999;18(2):5-12.
  • 6. Czepiel JA, Gilmore R. Exploring the Concept of Loyalty in Services. In: Czepiel JA, Congram CA, Shanahan J. Services challenge: Integrating for competitive advantage Chicago. American Marketing Association; 1987;91- 94.
  • 7. Akbolat M, Durmuş A, Ünal Ö, et al. Hastaların kurumsal imaj algılarının hastane bağlılıklarına etkisi. European Journal of Educational and Social Sciences 2017;2(2):67-78.
  • 8. Tengilimoğlu D, Mertler A. Özel hastanelerin uygulamakta oldukları pazarlama stratejilerini belirlemeye yönelik araştırma. Sağlık ve Hastane Yönetimi 2. Ulusal Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Bildiriler Kitabı, Ankara; 2005.
  • 9. Heskett J, Sasser WE, Schlesinger L. The service profit chain: How leading companies link profit and growth to loyalty, satisfaction, and value. New York: Free Press; 1997.
  • 10. Solikhah S. Hubungan kepuasan pasien dengan minat pasien dalam pemanfaatan ulang pelayanan pengobatan. Jurnal Manajemen Pelayanan Kesehatan 2008;11(4):192-199.
  • 11. Kandampully J, Hu HH. Do hoteliers need to manage image to retain loyal customers. International Journal of Contemporary Hospitality Management 2007;19(6):435-443.
  • 12. Moliner MA. Hospital perceived value. Health Care Management Review 2006;31(4):328–336.
  • 13. Akbolat M, Durmuş A. Hastane algılanan değer ölçeğinin türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2021;12(2):326-334.
  • 14. Price LL, Arnould EJ. Commercial friendships: Service provider- client relationships in context. Journal of Marketing 1999;63(4):38-56. DOI: 10.2307/1251973.
  • 15. Chahal H, Kumari N. Consumer perceived value: The development of a multiple item scale in hospitals in the Indian context. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing 2012;6(2):167-190.
  • 16. Filiz M, Güngör S. Türkiye’de sağlık kurumlarında değer algısına yönelik bir araştırma. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 2023;9(1):91-110. DOI: 10.22466/acusbd.1260691.
  • 17. Örgev C, Bekar T. Non-monetary costs, hospital perceived value and patient satisfaction in health institutions. International Journal of Alanya Faculty of Business 2013;5(2), 87-97.
  • 18. Özer L, Başgöze P, Karahan A. The association between perceived value and patient loyalty in public university hospitals in Turkey. Total Quality Management and Business Excellence 2017;28(7-8):782-800.
  • 19. Fitriani DA, Pasinringi SA, Irwandy I, et al. The effect of perceived value toward loyalty through patient satisfaction in Hasanuddin University Hospital. Enfermería Clínica 2020;30:408-411.
  • 20. Dubey P, Sahu SK. Effect of service quality on perceived value, satisfaction and loyalty of customers: a study on selected hospitals of Chhattisgarh. International Journal of Computer Sciences and Engineering 2019;7(3): 55-62.
  • 21. Atıgan F. Hastaların aldıkları sağlık hizmetinden elde ettikleri tatmin ve hizmet aldıkları kuruma bağlılık düzeylerinin algılanan değer üzerine etkisi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2020;23(3):411-434.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Çiftçi Kıraç 0000-0001-5996-9068

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2023
Kabul Tarihi 9 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 31 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Çiftçi Kıraç F. ALGILANAN HASTANE DEĞERİ VE HASTANE BAĞLILIĞI İLİŞKİSİNİN ARAŞTIRILMASI. SDÜ Tıp Fak Derg. 2024;31(1):53-61.

                                                                                         14791


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.