Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinop Kültür Mirasında Drama Unsurları

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 1096 - 1120, 21.10.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1231308

Öz

Sinop, Orta Karadeniz bölümünde Türkiye’nin en kuzeyinde bulunan bir yarımada şehri-dir. Şehrin Antik Çağ'da, Paflagonya bölgesi içinde kalan Sinop'un saptanabilen en eski adı, Sinope'dir. Bir rivayete göre kent adının kurucusu kabul edilen aynı isimli Amazon kraliçesinden almıştır. Sinop antik dönem de dahil olmak üzere Roma, Bizans, Anadolu Selçuklu ve Osmanlı kültürel mirasından özellikler taşır.
Kültür insanoğlu tarafından oluşturulan ve şekillendirilen ortamın bir parçasıdır. Kültür cinsiyet, din, dil, fiziki yeterlilik ya da yetersizlik gibi pek çok durumdan etkilenmek-tedir. Çokkültürlülük pek çok değişkeni içermektedir. Bu değişkenler yaş, cinsiyet ve yaşa-nılan yer gibi demografik değişkenleri; sosyo-ekonomik durum ve eğitim durumu gibi du-rumsal değişkenleri; resmi ve gayri resmi üyelikleri ve milliyet, ırk, dil, din gibi etnografik değişkenleri kapsamaktadır. Sinop bir liman şehri olmasından dolayı çok kültürlü yapıda-dır.
Drama oyunun gücünü eğitimde kullanan bir alandır. Erken çocukluk dönemin-den itibaren yetişkinliği de içine alan bütün yaşam dönemlerinde oyuna eğilimleri vardır. Dramanın oyunsu özelliği, yaratıcı edimlere ve yaratıcılık süreçlerine uygunluğu dikkati çekmekte ve dramanın eğitimde kullanımı söz konusu olmaktadır. Drama çağrışımların, duyguların, bilgi ve deneyimlerin özgürleştiği bir ortamın sağlanmasıdır. Drama, bir sözcü-ğü, bir kavramı, bir davranışı, bir cümleyi, bir fikri, atasözünü ya da özlü sözü bir yaşantı-yı, bir olayı tiyatro tekniklerinden yararlanarak oyun ya da oyunlar geliştirerek canlandır-maktır.
Bu bölüm Sinop kültürel mirasına ilişkin olarak daha önce bilinmeyenler üzerine odaklanmamıştır. Aksine kültüre etki eden doğa özellikleri, tarihi ve sözlü edebiyat örnek-lerinin drama ile nasıl anlatılacağı bu bölümün amacıdır. Sinop’ta yetişmiş ünlü kişilerin hayatları canlandırılmış, merkezdeki büstler heykel tekniğiyle anlatılmış ve dönüm nokta-sı olabilecek kararlar forum tiyatroyla değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, E. (2017). Sinop Manileri. Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Adıgüzel, Ö. (1999). Aytül Akal'ın Çocuk Kitaplarına İç ve Dış Yapı Açısından Bakış. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 32 (1), -. DOI: 10.1501/Egifak_0000001171
  • Akar Vural, R. & Somers, J. W. (2011). Hümanist İlköğretim Programları İçin İlköğretimde Drama: Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem.
  • Altay, A. (2015). Karasu'dan Erfelek'e. İstanbul: Heyamola Yayınları
  • Altınay, D. (2003). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı (Genişletilmiş 2. Baskı). İs-tanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Aslan, N. (2006). Eğitimde alternatif bir yöntem: yaratıcı drama. H. Ö. Adıgüzel (Ed.), Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 384-402). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods ap-proaches. California: Sage Publications.
  • Eisner, E.W. (2003). On the Differences between Scientific and Artistic Approaches to Qualitative Research. Visual Arts Research, 29(57), 5-11.
  • Fleming, M. H. (1994). Conditional reasining: Creating meaninful experiences. In C. Mattigly & Fleming (Eds.), Clinical reasinig: Froms of inquiry in a therapeu-ticpractice (pp. 197-235). Philadelphia: F. A.
  • Frost, N. (2021). Qualitative Research Methods in Psychology: Combining Core Ap-proaches 2e. McGraw-Hill Education (UK). Görgün, O. (2010). Okuduklarım Gördüklerim ve Duyduklarım- Sinop. Sinop: Sinop Belediyesi Yayınları.
  • Huizinga, J. (2018). Homo Ludesns. Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. (7. Basım). İstanbul: Ayrıntı.
  • Somers, J. W. (1994). Drama in the curriculum. London: Cassel Educational Limited.
  • Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve Dramanın Önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (2),
  • Kuru, O. (2008). Myths and Legends. Erasmus Educational Programs. Sinop: Copy Center.
  • McGrath, J. E., & Johnson, B. A. (2003). Methodology makes meaning: How both qualita-tive and quantitative paradigms shape evidence and its interpretation. In P. M. Camic, J. E. Rhodes, & L. Yardley (Eds.), Qualitative research in psychology: Ex-panding perspectives in methodology and design (pp. 31–48). American Psychological Association.
  • Neelands, J. (1990), Structuring Drama Work, Cambridge, CUP
  • O’Neil, C., & Lambert, A. (1991). Drama structures a pratical handbook for teachers. Chelpenman, Ingland: Heinemann Educational Books.
  • San, İ. (1995). Eğitsel Bir Sanat Şöleni. Milliyet Sanat Dergisi.
  • Usakli, H. (2008a). Inner voice or forum? Lecture Notes 1997-2007 10 years in Faculty. İstanbul: DT Press.
  • Usakli, H. (2008b). Motivation and Group Dynamics. Grafiker Publications.
  • Usakli, H. (2021). Inner sound or forum theater to resolve communicational problems. International Journal of Education and Science, 4(1), 26–32. https://doi.org/10.26697/ijes.2021.1.3
  • Uşaklı, H. (2014). Drama ve İletişim Becerileri. Teori, Araştırma ve Uygulama. (3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • White, A. (2018). Discovering Turkey. Ankara: Ministry of Tourism, Republic of Turkey.

Drama Elements in Sinop Culture

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 1096 - 1120, 21.10.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1231308

Öz

Sinop, the Middle Black Sea region is a peninsula located in the north of Turkey. Sinope is the oldest known name of Sinop in the ancient city of Paphlagonia. It was taken from a queen of the same name, Amazon, who was regarded as the city's founder according to a custom. Sinop features from Roman, Byzantine, Anatolian Seljuk and Ottoman cultural heritage including antiquity.
Culture is a part of the environment created and shaped by mankind. Culture is influenced by many factors such as gender, religion, language, physical competence or inadequacy. Multiculturalism includes many variables. These variables include demographic variables such as age, gender and place of residence; situational variables such as socio-economic status and educational status; official and informal memberships, and ethnographic vari-ables such as nationality, race, language, religion. Sinop is a multicultural city because it is a port city.
Drama is a field that uses game power in education. There is a tendency to play in all life-times, from early childhood to adulthood. The playful nature of the drama draws attention to the suitability of creative acts and creativity processes, and the use of drama in educa-tion is the subject of discussion. Drama is an environment in which connotations, emo-tions, knowledge and experiences are liberated. Drama is to revive a word, a concept, a behavior, a sentence, an idea, an oath, or a concise promise by developing games or games using a theater technique.
This chapter has not focused on those previously unknown regarding the cultural heritage of Sinop. On the contrary, it is the purpose of this section to explain how the cultural char-acteristics of nature, historical and oral literary examples can be expressed through drama. The lives of the famous people who grew up in Sinop were portrayed, the busts in the cen-ter were told by the sculpture technique and the forum was evaluated by theater as a turn-ing point.

Kaynakça

  • Acar, E. (2017). Sinop Manileri. Ankara: Gazi Yayınevi.
  • Adıgüzel, Ö. (1999). Aytül Akal'ın Çocuk Kitaplarına İç ve Dış Yapı Açısından Bakış. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 32 (1), -. DOI: 10.1501/Egifak_0000001171
  • Akar Vural, R. & Somers, J. W. (2011). Hümanist İlköğretim Programları İçin İlköğretimde Drama: Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem.
  • Altay, A. (2015). Karasu'dan Erfelek'e. İstanbul: Heyamola Yayınları
  • Altınay, D. (2003). Psikodrama Grup Psikoterapisi El Kitabı (Genişletilmiş 2. Baskı). İs-tanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Aslan, N. (2006). Eğitimde alternatif bir yöntem: yaratıcı drama. H. Ö. Adıgüzel (Ed.), Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 384-402). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods ap-proaches. California: Sage Publications.
  • Eisner, E.W. (2003). On the Differences between Scientific and Artistic Approaches to Qualitative Research. Visual Arts Research, 29(57), 5-11.
  • Fleming, M. H. (1994). Conditional reasining: Creating meaninful experiences. In C. Mattigly & Fleming (Eds.), Clinical reasinig: Froms of inquiry in a therapeu-ticpractice (pp. 197-235). Philadelphia: F. A.
  • Frost, N. (2021). Qualitative Research Methods in Psychology: Combining Core Ap-proaches 2e. McGraw-Hill Education (UK). Görgün, O. (2010). Okuduklarım Gördüklerim ve Duyduklarım- Sinop. Sinop: Sinop Belediyesi Yayınları.
  • Huizinga, J. (2018). Homo Ludesns. Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. (7. Basım). İstanbul: Ayrıntı.
  • Somers, J. W. (1994). Drama in the curriculum. London: Cassel Educational Limited.
  • Köksal Akyol, A. (2003). Drama ve Dramanın Önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1 (2),
  • Kuru, O. (2008). Myths and Legends. Erasmus Educational Programs. Sinop: Copy Center.
  • McGrath, J. E., & Johnson, B. A. (2003). Methodology makes meaning: How both qualita-tive and quantitative paradigms shape evidence and its interpretation. In P. M. Camic, J. E. Rhodes, & L. Yardley (Eds.), Qualitative research in psychology: Ex-panding perspectives in methodology and design (pp. 31–48). American Psychological Association.
  • Neelands, J. (1990), Structuring Drama Work, Cambridge, CUP
  • O’Neil, C., & Lambert, A. (1991). Drama structures a pratical handbook for teachers. Chelpenman, Ingland: Heinemann Educational Books.
  • San, İ. (1995). Eğitsel Bir Sanat Şöleni. Milliyet Sanat Dergisi.
  • Usakli, H. (2008a). Inner voice or forum? Lecture Notes 1997-2007 10 years in Faculty. İstanbul: DT Press.
  • Usakli, H. (2008b). Motivation and Group Dynamics. Grafiker Publications.
  • Usakli, H. (2021). Inner sound or forum theater to resolve communicational problems. International Journal of Education and Science, 4(1), 26–32. https://doi.org/10.26697/ijes.2021.1.3
  • Uşaklı, H. (2014). Drama ve İletişim Becerileri. Teori, Araştırma ve Uygulama. (3. Baskı). Ankara: Nobel.
  • White, A. (2018). Discovering Turkey. Ankara: Ministry of Tourism, Republic of Turkey.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Uşaklı 0000-0003-4307-2226

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uşaklı, H. (2023). Sinop Kültür Mirasında Drama Unsurları. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 1096-1120. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1231308

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.