Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ MEDYA OLANAKLARIYLA DEĞİŞEN YAYINCILIK BİÇİMLERİ VE YOUTUBE’DA SPOR YAYINCILIĞI

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 46, 411 - 427, 31.01.2024
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1349883

Öz

Çevrim içi medyanın gelişimi televizyon yayıncılığını değiştirmekte ve alternatif yayın olanaklarına imkân tanımaktadır. Bunun sonucunda geleneksel televizyon yayıncılığından farklılaşma yaşanmaktadır. Değişen yayıncılık koşullarının sonrasında spor medyası, amatör ve profesyonel içerik üreticilerinin yayın yapmasına izin veren YouTube üzerinde faaliyet göstermektedir. Çalışmada alternatif yayın imkânlarıyla birlikte yaşanan değişimleri belirlemek amaçlanmaktadır. Bu kapsamda çevrim içi imkânların getirdiği değişimlerin belirlenmesi amacıyla YouTube’daki spor yayıncılığı faaliyetleri incelenmiştir. Çevrim içi medya olanaklarının ardından içerik üreticilerinin yaşadıkları değişimleri belirleyebilmek önem kazanmıştır. Bu bağlamda YouTube’da spor içeriği üreten kanallardan temsilcilerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Amaçlı örneklem dâhilinde belirlenen katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle mülakatlar gerçekleştirilmiş ve içerik üreticileriyle direkt görüşülerek verilerin birinci elden toplanması sağlanmıştır. Elde edilen veriler deşifre edilmiş, betimsel analiz yöntemiyle temalara göre kategorilere ayrılmış ve çözümlenmiştir. Çözümlemenin sonucunda çevrim içi imkânların getirdiği değişimler dağıtım, içerik üretimi, izleyici, reklam olmak üzere dört ana kategoride gruplandırılmış ve ortaya konulmuştur. Araştırmanın sonuçları medyanın değişimini spor yayıncılığı örneklemi üzerinden göstermektedir.

Kaynakça

  • Arık, M. (2008). Futbol ve televizyon bağı: Simbiyoz beslenme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (22), 197-222.
  • Authier, C. (2002). Futbol A.Ş. (Çev: A. Berktay), Kitap Yayınevi.
  • Beck, D. & Bosshart, L. (2003). Sports and media. Centre for the Study of Communication and Culture, 22(4), 2-43.
  • Biçer, S. & Şener, Y. (2020). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında üniversite öğrencilerinin Youtube kullanım alışkanlıkları. Selçuk İletişim, 13(2), 589-627.
  • Billings, A. (2008). Olympic Media Inside the biggest show on television. Routledge.
  • Boyle, R., & Haynes, R. (2009). Power play sport, the media and popular culture. Edinburgh University Press.
  • Cambio (2019, Mayıs 24). YouTube reklam modelleri - 2019 tüm formatlar. https://www.cambioglobal.de/post/youtube-reklam-modelleri-2019-t%C3%BCm-formatlar
  • Carroll, B. (2023). Super Bowl. https://www.britannica.com/sports/Super-Bowl
  • Chalaby, J. (2002). Transnational television in Europe: The role of pan-European channels. European Journal of Communication, 17(2), 183-203.
  • Chatzopoulou, G., Sheng, C., Faloutsos, M. (2010). A first step towards understanding popularity in YouTube. 2010 INFOCOM IEEE Conference on Computer Communications Workshops içinde (1-6. ss.), IEEE.
  • Cooper, P. (2020, Haziran 11). The complete guide to YouTube ads for marketers. https://blog.hootsuite.com/youtube-advertising/
  • Çaycı, B. (2013). Günümüzde enformasyon ve iletişim teknolojilerinin televizyon izleme alışkanlıkları üzerindeki etkisi: OTT TV. 2. International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties (2) içinde (1649-1660. ss.).
  • Çinar, I., Çinar, M., Bilge, H. (2014). Etkileşimli televizyon: IPTV. M. Akgül, U. Çağlayan, E. Derman, A. Özgit (Ed), Akademik Bilişim ‘14 - XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri içinde (331-340. ss.), Mersin Üniversitesi.
  • Doyle, G. (2016). Resistance of channels: Television distribution in the multiplatform era. Telematics and Informatics, 33(2), 693-702.
  • Gökdemir, A. (2019, Ağustos 30). YouTube reklam türleri ve YouTube’dan para kazanma. http://medyaakademi.com.tr/2019/08/30/youtube-reklam-turleri-ve-youtubedan-para-kazanma/ Gratton, C. & Solberg, H. (2007). The economics of sports broadcasting. Routledge.
  • Kısaoğlu, Ö. (2021). Yeni medya olanaklarıyla değişen yayıncılık biçimleri ve spor yayıncılığı: Youtube spor kanalları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Klose, A. (2020). Televizyon futbolu - Medya yapımı bir ürün gerçekliği nasıl değiştiriyor?. R. Horak, W. Reiter, T. Bora (Ed.), Futbol ve Kültürü - Takımlar, Taraftarlar, Endüstri, Efsaneler içinde (375-385. ss.), İletişim Yayınları.
  • Kuzu, A. (2013). Veri toplama yöntem ve araçları. A. Kurt (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (93-116. ss.), Anadolu Üniversitesi.
  • Lange, P. (2007). Publicly private and privately public: Social networking on YouTube. Journal of Computer-Mediated Communication, (13), 361-380.
  • Lotz, A. (2014). The television will be revolutionized. New York University Press.
  • Menke, M. & Schwarzenegger, C. (2019). On the relativity of old and new media: A lifeworld perspective. Convergence, 25(4), 657-672.
  • Owens, J. (2006). Television sports production. Focal Press.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 323-343.
  • Özel, S. (2015). Bir yayın platformu olarak internette çevrim içi videolar ve kullanıcıların doyum faktörleri. Global Media Journal TR Edition, 5(10), 288-316.
  • Park, E.-A. (2019). Prevalence of business models in global OTT video services: A cluster analysis. International Journal on Media Management, 21(3-4), 1-19.
  • Real, M. & Mechikoff, R. (1992). Deep fan: Mythic ıdentification, technology, and advertising in spectator sports. Sociology of Sport Journal, (9), 323-339.
  • Santomier, J. (2008). ESPN STAR Sports. S. Chadwick, D. Arthur (Ed.), International Cases in the Business of Sport içinde (30-44. ss.), Elsevier.
  • Sky Sports (2016, Nisan 20). Charting the year-by-year changes to Sky Sports’ broadcasts. https://www.skysports.com/more-sports/news/12028/10244170/charting-the-year-by-year-changes-to-sky-sports-broadcasts
  • Şahin, M. & Şahin, G. (2016). Geleneksel medyanın yeni rakibi: Yeni medya ve canlı yayınlar. Yeni Medya, (1), 50-63.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Yüksel, A. (2020). Nitel bir araştırma tekniği olarak: Görüşme. International Social Sciences Studies Journal, 6(56), 547-552.
  • Yüksel, O. (2017). Youtube ve video blog rehberi. Nirvana Yayınları.

Changing Forms of Broadcasting with New Media Opportunities and Sports Broadcasting on YouTube

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 46, 411 - 427, 31.01.2024
https://doi.org/10.21550/sosbilder.1349883

Öz

Online media is changing television broadcasting, enabling alternative broadcasting possibilities. Online distribution, alternative platforms provide differentiation from conventional television broadcasting. Sports media operates on YouTube, which allows amateur, professional content producers to broadcast. In this study, it is aimed to determine the changes experienced with alternative broadcasting opportunities. In this context, sports broadcasting activities on YouTube were examined. Following the development of online alternative media opportunities, it has become important to define the changes experienced by content producers. In this context, interviews were held with representatives from channels that produce sports content on YouTube. Interviews were conducted with the participants determined within the purposeful sampling, using the semi-structured interview technique, the data were collected by directly interviewing the content producers. The obtained data were deciphered, categorized, analyzed according to the themes using the descriptive analysis method. As a result of the analysis, the changes brought about by online opportunities are grouped, presented in four main categories: distribution, content production, audience, advertising. The results of the research indicate the change in the media through the sample of sports broadcasting.

Kaynakça

  • Arık, M. (2008). Futbol ve televizyon bağı: Simbiyoz beslenme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (22), 197-222.
  • Authier, C. (2002). Futbol A.Ş. (Çev: A. Berktay), Kitap Yayınevi.
  • Beck, D. & Bosshart, L. (2003). Sports and media. Centre for the Study of Communication and Culture, 22(4), 2-43.
  • Biçer, S. & Şener, Y. (2020). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında üniversite öğrencilerinin Youtube kullanım alışkanlıkları. Selçuk İletişim, 13(2), 589-627.
  • Billings, A. (2008). Olympic Media Inside the biggest show on television. Routledge.
  • Boyle, R., & Haynes, R. (2009). Power play sport, the media and popular culture. Edinburgh University Press.
  • Cambio (2019, Mayıs 24). YouTube reklam modelleri - 2019 tüm formatlar. https://www.cambioglobal.de/post/youtube-reklam-modelleri-2019-t%C3%BCm-formatlar
  • Carroll, B. (2023). Super Bowl. https://www.britannica.com/sports/Super-Bowl
  • Chalaby, J. (2002). Transnational television in Europe: The role of pan-European channels. European Journal of Communication, 17(2), 183-203.
  • Chatzopoulou, G., Sheng, C., Faloutsos, M. (2010). A first step towards understanding popularity in YouTube. 2010 INFOCOM IEEE Conference on Computer Communications Workshops içinde (1-6. ss.), IEEE.
  • Cooper, P. (2020, Haziran 11). The complete guide to YouTube ads for marketers. https://blog.hootsuite.com/youtube-advertising/
  • Çaycı, B. (2013). Günümüzde enformasyon ve iletişim teknolojilerinin televizyon izleme alışkanlıkları üzerindeki etkisi: OTT TV. 2. International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties (2) içinde (1649-1660. ss.).
  • Çinar, I., Çinar, M., Bilge, H. (2014). Etkileşimli televizyon: IPTV. M. Akgül, U. Çağlayan, E. Derman, A. Özgit (Ed), Akademik Bilişim ‘14 - XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri içinde (331-340. ss.), Mersin Üniversitesi.
  • Doyle, G. (2016). Resistance of channels: Television distribution in the multiplatform era. Telematics and Informatics, 33(2), 693-702.
  • Gökdemir, A. (2019, Ağustos 30). YouTube reklam türleri ve YouTube’dan para kazanma. http://medyaakademi.com.tr/2019/08/30/youtube-reklam-turleri-ve-youtubedan-para-kazanma/ Gratton, C. & Solberg, H. (2007). The economics of sports broadcasting. Routledge.
  • Kısaoğlu, Ö. (2021). Yeni medya olanaklarıyla değişen yayıncılık biçimleri ve spor yayıncılığı: Youtube spor kanalları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Klose, A. (2020). Televizyon futbolu - Medya yapımı bir ürün gerçekliği nasıl değiştiriyor?. R. Horak, W. Reiter, T. Bora (Ed.), Futbol ve Kültürü - Takımlar, Taraftarlar, Endüstri, Efsaneler içinde (375-385. ss.), İletişim Yayınları.
  • Kuzu, A. (2013). Veri toplama yöntem ve araçları. A. Kurt (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (93-116. ss.), Anadolu Üniversitesi.
  • Lange, P. (2007). Publicly private and privately public: Social networking on YouTube. Journal of Computer-Mediated Communication, (13), 361-380.
  • Lotz, A. (2014). The television will be revolutionized. New York University Press.
  • Menke, M. & Schwarzenegger, C. (2019). On the relativity of old and new media: A lifeworld perspective. Convergence, 25(4), 657-672.
  • Owens, J. (2006). Television sports production. Focal Press.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 323-343.
  • Özel, S. (2015). Bir yayın platformu olarak internette çevrim içi videolar ve kullanıcıların doyum faktörleri. Global Media Journal TR Edition, 5(10), 288-316.
  • Park, E.-A. (2019). Prevalence of business models in global OTT video services: A cluster analysis. International Journal on Media Management, 21(3-4), 1-19.
  • Real, M. & Mechikoff, R. (1992). Deep fan: Mythic ıdentification, technology, and advertising in spectator sports. Sociology of Sport Journal, (9), 323-339.
  • Santomier, J. (2008). ESPN STAR Sports. S. Chadwick, D. Arthur (Ed.), International Cases in the Business of Sport içinde (30-44. ss.), Elsevier.
  • Sky Sports (2016, Nisan 20). Charting the year-by-year changes to Sky Sports’ broadcasts. https://www.skysports.com/more-sports/news/12028/10244170/charting-the-year-by-year-changes-to-sky-sports-broadcasts
  • Şahin, M. & Şahin, G. (2016). Geleneksel medyanın yeni rakibi: Yeni medya ve canlı yayınlar. Yeni Medya, (1), 50-63.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Yüksel, A. (2020). Nitel bir araştırma tekniği olarak: Görüşme. International Social Sciences Studies Journal, 6(56), 547-552.
  • Yüksel, O. (2017). Youtube ve video blog rehberi. Nirvana Yayınları.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnternet Yayıncılığı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Kısaoğlu 0000-0002-9657-9592

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Kısaoğlu, Ö. (2024). YENİ MEDYA OLANAKLARIYLA DEĞİŞEN YAYINCILIK BİÇİMLERİ VE YOUTUBE’DA SPOR YAYINCILIĞI. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(46), 411-427. https://doi.org/10.21550/sosbilder.1349883