Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-Service Turkish and Classroom Teachers’ Views on Root Values

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 5- Special Issue - World Language Turkish, 826 - 842, 31.12.2023
https://doi.org/10.19126/suje.1384109

Öz

Values are the building blocks of a society; they create societies and contain their characteristics. Accordingly, the teaching of values is very important for a society. The role of teachers in the teaching of values is large. In the 2019 curriculum for Turkish language classes, such values are also referred to as ten root values. Therefore, it is necessary for teachers and pre-service teachers to know the ten root values in the Turkish language teaching programme in terms of teaching values. In this study, the views of pre-service Turkish teachers and pre-service classroom teachers on root values were analysed. The study group consisted of a total of 60 pre-service teachers from Turkish education (30) and classroom education (30) programmes who were studying at a public university in the second semester of the 2021-2022 academic year. A semi-structured interview form consisting of five open-ended questions was administered to these pre-service teachers and the obtained data were analysed with content analysis. When the results of the research were evaluated, it was concluded that pre-service Turkish and classroom education teachers considered values to be basic elements. Pre-service teachers described the role of values in education as supportive, while pre-service Turkish teachers also described the concept as necessary and pre-service classroom teachers described it as a way of raising useful individuals. It was concluded that both groups viewed root values as the values people should have, and the values they viewed as priorities were love and justice. Both groups suggested that empathy be added to the root values. Despite some differences, Turkish and classroom education pre-service teachers generally shared the same views on values and root values.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim ikinci kademesindeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi [Evaluation of the degree of realization of the Turkish national education system's sensual aims in the second level of primary education] [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi University.
  • Akhan, N. E., Subaşı, E., & Açıl, F. B. (2020). Öğretmen adaylarının kök değerlere ilişkin görüşleri [Pre-service teachers' views on root values]. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 2020, 3(2), 115-134. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/jena/issue/59198/772090
  • Akpınar, B., & Özdaş, F. (2013). İlköğretimde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz [Teachers' views on value education in primary education: A qualitative analysis]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 105-113. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/715475
  • Arıkan, R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri [Research methods and techniques] (2. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Arpacı, M. (2014). Öğretmen ve velilerin İDKAB dersinde değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri: Diyarbakır Örneği [Teachers' and parents' views on values and values education in İDKAB course: The Case of Diyarbakır]. Marife, 14(2), 107-121. Retrieved from: http://marife.org/en/pub/issue/37821/436794
  • Bartan, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri ile sınıf içi uygulamalarının incelenmesi [Examination of preschool teachers' views on values and values education and their classroom practices]. [Unpublished master's thesis]. Kütahya Dumlupınar University.
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar [Methods and practical work in social psychology]. Sistem Yayıncılık.
  • Can, Ö. (2008). Dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşler [Fourth and fifth grade teachers' opinions on values education practices in social studies course]. [Unpublished master's thesis]. Hacettepe University.
  • Eken, N. T., & Öksüz, H. İ. (2019). İlkokul (1-4) Türkçe ders kitaplarındaki hikâye edici metinlerin Türkçe dersi öğretim programındaki kök değerler bakımından incelenmesi [Examination of narrative texts in primary school (1-4) Turkish textbooks in terms of root values in the Turkish curriculum]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 384-401. https://doi.org/10.16916/aded.543009
  • Ekici, Ö. (2023). Öğretmen görüşleri doğrultusunda değer aktarımının gerçekleşmeme nedenleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 820-840. https://doi.org/10.17679/inuefd.1299310
  • Elbir, B., & Bağcı, C. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(1), 1321-1333. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4250
  • Gündüz, M., & Bağcı, M. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin kök değerler hakkındaki farkındalıkları ve değerleri öğretme yöntemleri [Science teachers' awareness of root values and their methods of teaching values]. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 5(2), 184-197. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/868831
  • Gürültü, E., Bildik, C., & Erişen, Y. (2019). İlkokul öğretim programlarında yer alan ”saygı” kök değerinin öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers' opinions on the teaching of the root value of "respect" in primary school curriculum]. Eğitimde Elli Yıl (Prof. Dr. Mehmet Ali Kısakürek’e Armağan) (pp. 231-258). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (p. 55-84). Anı Yayıncılık.
  • Kasapoğlu, H. (2013). Okulda değer eğitimi ve hikâyeler [Value education and stories at school]. Milli Eğitim Dergisi, 43(198), 97-109. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/36170/406658 Kılcan, T. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programlarında yer alan kök değerlerin önem sırasına ve eğitimine ilişkin görüşleri [Secondary school teachers' views on the order of importance and education of the root values in the curriculum]. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 134-145. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/tubad/issue/59101/819508
  • Kolaç, E., & Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının "değer" kavramına yükledikleri anlamlar ve değer sıralamaları [The meanings Turkish teacher candidates attribute to the concept of "value" and their value rankings]. İlköğretim Online, 11(3), 762-777. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8588/106726
  • Kozikoğlu, İ. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi [Investigation of preschool teachers' attitudes and opinions on values education]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2698-2720. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/teke/issue/42447/511234
  • Kurtdede Fidan, N. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri [Pre-service teachers' views on value teaching]. Kuramsal Eğitim Bilim, 2(2), 1-18. Retrieved from: http://www.keg.aku.edu.tr/arsiv/c2s2/KuramsalEgitimbilim_cilt2say%C3%84%C2%B12.pdf
  • Kuşdil, E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı [Value orientations of Turkish teachers and Schwartz value theory]. Türk Psikoloji Dergisi, 15 (45), 59-76. Retrieved from: https://psycnet.apa.org/record/2001-17473-004
  • Onat Sayın, N. (2020). İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin değerler eğitimi ile ilgili görüşleri (Merkezefendi ilçe örneği) [The opinions of teachers working in primary schools about values education (Merkezefendi district example)]. [Unpublished Master's Project without Thesis]. Pamukkale University.
  • Özmen, C., Er, H., & Gürgil, F. (2012). İlköğretim branş öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma [A research on the views of primary branch teachers on values education]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 297-311. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/mkusbed/issue/19553/208296
  • Saral Çolak, E. (2020). Kök değerlerin felsefe tarihindeki yeri ve Türkiye’de 2017 yılı sonrasında eğitim pratiğine yansıması [The place of root values in the history of philosophy and its reflection on educational practice after 2017 in Turkey]. [Unpublished master's thesis]. Ankara University.
  • Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2011). Değerler Eğitimi [Values Education]. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Uzun, M., & Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri [Teachers' opinions on the implementation of values education in preschool education]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305-338. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/30012/305131
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış [An overview of values education]. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/tubar/issue/16960/177116
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğittir, S. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin değer yönelimlerinin Rokeach ve Schwartz değer sınıflandırmasına göre değerlendirilmesi [Evaluation of 5th grade elementary school students' value orientations according to Rokeach and Schwartz value classification]. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2012) 1-15. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47945/606592
Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 5- Special Issue - World Language Turkish, 826 - 842, 31.12.2023
https://doi.org/10.19126/suje.1384109

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim ikinci kademesindeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi [Evaluation of the degree of realization of the Turkish national education system's sensual aims in the second level of primary education] [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi University.
  • Akhan, N. E., Subaşı, E., & Açıl, F. B. (2020). Öğretmen adaylarının kök değerlere ilişkin görüşleri [Pre-service teachers' views on root values]. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 2020, 3(2), 115-134. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/jena/issue/59198/772090
  • Akpınar, B., & Özdaş, F. (2013). İlköğretimde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir analiz [Teachers' views on value education in primary education: A qualitative analysis]. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 105-113. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/715475
  • Arıkan, R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri [Research methods and techniques] (2. Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Arpacı, M. (2014). Öğretmen ve velilerin İDKAB dersinde değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri: Diyarbakır Örneği [Teachers' and parents' views on values and values education in İDKAB course: The Case of Diyarbakır]. Marife, 14(2), 107-121. Retrieved from: http://marife.org/en/pub/issue/37821/436794
  • Bartan, S. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler ve değerler eğitimi hakkındaki görüşleri ile sınıf içi uygulamalarının incelenmesi [Examination of preschool teachers' views on values and values education and their classroom practices]. [Unpublished master's thesis]. Kütahya Dumlupınar University.
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar [Methods and practical work in social psychology]. Sistem Yayıncılık.
  • Can, Ö. (2008). Dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşler [Fourth and fifth grade teachers' opinions on values education practices in social studies course]. [Unpublished master's thesis]. Hacettepe University.
  • Eken, N. T., & Öksüz, H. İ. (2019). İlkokul (1-4) Türkçe ders kitaplarındaki hikâye edici metinlerin Türkçe dersi öğretim programındaki kök değerler bakımından incelenmesi [Examination of narrative texts in primary school (1-4) Turkish textbooks in terms of root values in the Turkish curriculum]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 384-401. https://doi.org/10.16916/aded.543009
  • Ekici, Ö. (2023). Öğretmen görüşleri doğrultusunda değer aktarımının gerçekleşmeme nedenleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 820-840. https://doi.org/10.17679/inuefd.1299310
  • Elbir, B., & Bağcı, C. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(1), 1321-1333. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4250
  • Gündüz, M., & Bağcı, M. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin kök değerler hakkındaki farkındalıkları ve değerleri öğretme yöntemleri [Science teachers' awareness of root values and their methods of teaching values]. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 5(2), 184-197. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/868831
  • Gürültü, E., Bildik, C., & Erişen, Y. (2019). İlkokul öğretim programlarında yer alan ”saygı” kök değerinin öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri [Teachers' opinions on the teaching of the root value of "respect" in primary school curriculum]. Eğitimde Elli Yıl (Prof. Dr. Mehmet Ali Kısakürek’e Armağan) (pp. 231-258). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (p. 55-84). Anı Yayıncılık.
  • Kasapoğlu, H. (2013). Okulda değer eğitimi ve hikâyeler [Value education and stories at school]. Milli Eğitim Dergisi, 43(198), 97-109. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/36170/406658 Kılcan, T. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin öğretim programlarında yer alan kök değerlerin önem sırasına ve eğitimine ilişkin görüşleri [Secondary school teachers' views on the order of importance and education of the root values in the curriculum]. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 134-145. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/tubad/issue/59101/819508
  • Kolaç, E., & Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının "değer" kavramına yükledikleri anlamlar ve değer sıralamaları [The meanings Turkish teacher candidates attribute to the concept of "value" and their value rankings]. İlköğretim Online, 11(3), 762-777. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8588/106726
  • Kozikoğlu, İ. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin tutum ve görüşlerinin incelenmesi [Investigation of preschool teachers' attitudes and opinions on values education]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2698-2720. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/teke/issue/42447/511234
  • Kurtdede Fidan, N. (2009). Öğretmen adaylarının değer öğretimine ilişkin görüşleri [Pre-service teachers' views on value teaching]. Kuramsal Eğitim Bilim, 2(2), 1-18. Retrieved from: http://www.keg.aku.edu.tr/arsiv/c2s2/KuramsalEgitimbilim_cilt2say%C3%84%C2%B12.pdf
  • Kuşdil, E., & Kağıtçıbaşı, Ç. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı [Value orientations of Turkish teachers and Schwartz value theory]. Türk Psikoloji Dergisi, 15 (45), 59-76. Retrieved from: https://psycnet.apa.org/record/2001-17473-004
  • Onat Sayın, N. (2020). İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin değerler eğitimi ile ilgili görüşleri (Merkezefendi ilçe örneği) [The opinions of teachers working in primary schools about values education (Merkezefendi district example)]. [Unpublished Master's Project without Thesis]. Pamukkale University.
  • Özmen, C., Er, H., & Gürgil, F. (2012). İlköğretim branş öğretmenlerinin değerler eğitimine ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma [A research on the views of primary branch teachers on values education]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 297-311. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/mkusbed/issue/19553/208296
  • Saral Çolak, E. (2020). Kök değerlerin felsefe tarihindeki yeri ve Türkiye’de 2017 yılı sonrasında eğitim pratiğine yansıması [The place of root values in the history of philosophy and its reflection on educational practice after 2017 in Turkey]. [Unpublished master's thesis]. Ankara University.
  • Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2011). Değerler Eğitimi [Values Education]. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Uzun, M., & Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri [Teachers' opinions on the implementation of values education in preschool education]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305-338. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/30012/305131
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış [An overview of values education]. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/tubar/issue/16960/177116
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in social sciences]. Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğittir, S. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin değer yönelimlerinin Rokeach ve Schwartz değer sınıflandırmasına göre değerlendirilmesi [Evaluation of 5th grade elementary school students' value orientations according to Rokeach and Schwartz value classification]. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2012) 1-15. Retrieved from: https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47945/606592
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erhan Çapoğlu 0000-0001-5154-7856

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2023
Kabul Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 5- Special Issue - World Language Turkish

Kaynak Göster

APA Çapoğlu, E. (2023). Pre-Service Turkish and Classroom Teachers’ Views on Root Values. Sakarya University Journal of Education, 13(5- Special Issue - World Language Turkish), 826-842. https://doi.org/10.19126/suje.1384109