Mankind was created to recognize the Almighty Allah as their sole Creator and to worship him. However, humans have often turned away from this fundamental truth and purpose of their creation and have failed to act accordingly. As humans deviated from the right path, Allah sent new prophets to warn them and guide them back to the straight path. In this regard, divine revelations were sent during times when religious beliefs and moral conduct had deteriorated, and evil had spread throughout society. The revelation of the Holy Qur’an also coincided with such a period. In Arabian society, the Hanif faith, established by Prophet Ibrahim (Abraham), and the Abrahamic tradition had gradually become corrupted over time, replaced by different beliefs and customs. Priorities that should have been valued had shifted. These practices had become so widespread in society that they were almost unquestioned and had taken on an almost unquestionable structure. This situation had reached a point where it became normalized for individuals to kill their own children with their own hands. From the very beginning, the Holy Qur’an challenged this corrupted system, whether in terms of beliefs, worship, or social traditions, and actively opposed it. On one hand, it laid the foundations of Islamic belief, while on the other hand, it condemned the corrupted Arab mindset and practices, which it referred to as Jahiliyyah (the Age of Ignorance), rooted in desires, whims, and greed. Moreover, it warned Muslims to establish an absolute barrier between themselves and the traditions and mentality of Jahiliyyah, urging them to completely dissociate from the societies and individuals adhering to this tradition. It advised them to stay far removed from both this mentality and the ignorant people who embraced it. In this research, a classificatory and descriptive method has been adopted to examine the customs condemned by the Qur’an. This approach aims to highlight both the role of these customs in society and how the Qur’an addresses and critiques this corrupt system through its verses.
İnsanoğlu yüce olan Allah’ı kendisinin yegane yaratıcısı olarak bilmesi ve O’na ibadet etmesi amacıyla yaratılmıştır. Ancak insan çoğu zaman bu yaratılış hakikat ve gayesine yüz çevirmiş ve buna göre hareket etmemiştir. İnsan istikametinden saptıkça Allah yeni peygamberler aracılığıyla insanı tekrar istikametine dönmesi konusunda uyarmıştır. Bu açıdan vahiyler dinî inanış ve ahlakî davranışların bozulduğu, kötülüklerin toplumun umûmuna sirayet ettiği dönemlerde nâzil olmuştur. Kur’ân-ı Kerîm’in nüzûlü de böyle bir zaman dilimine denk gelmektedir. Arap toplumunda Hz. İbrahim’in temellerini attığı hanif inancı ve İbrahimî gelenek zamanla bozulmuş yerini farklı inanç ve adetler almıştır, değer verilmesi gerekn öncelikler değişmiştir. Öyle ki bu adetler toplumda genel geçer bir hale gelmiş neredeyse sorgulanmaktan uzak bir yapı arz etmiştir. Bu durum kişilerin öz evlatlarını kendi elleriyle öldürmesi normal görülecek bir duruma gelmiştir. Kur’ân-ı Kerîm ise ilk günden itibaren bozulan bu yapının gerek inanç gerek ibadet gerekse toplumsal geleneklerine karşı mücadele vermiştir. Bir yandan İslamî inancın temellerini atarken diğer yandan temeli hevâ, heves ve hırsların hâkim olduğu câhiliye olarak isimlendirdiği bozuk Arap zihniyetini ve uygulamalarını yermiştir. Hatta Müslümanları da câhiliye geleneği ve zihniyetiyle aralarına mutlak bir set çekmeleri, bu geleneğine mensup toplum ve kişilerden her yönüyle ayrışmaları ve hem bu zihniyetten hem de bu zihniyetin mensubu olan cahillerden uzak durmaları konularında uyarmıştır. Bu araştırmada Kur’ân’ın yerdiği bu adetlerin neler olduğu işlenirken yöntem olarak tasnif edici ve betimleyici bir yöntem izlenmiştir. Böylece hem söz konusu edilen adetin toplumdaki yerine işaret edilirken hem de ayetlerin bu bozuk düzeni nasıl anlattığı ele alınmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |