Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Sınıf Yönetim Sürecinde Başvurulabilecek Disiplin Modellerinin İncelenmesi: Bir Derleme Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 133 - 142, 24.11.2022
https://doi.org/10.55008/te-ad.1101590

Öz

Disiplin, sınıf yönetiminin önemli bir boyutudur. Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetim sürecinde başvurabilecekleri pek çok disiplin modeli bulunmaktadır. Bu modeller bir davranış problemi meydana gelmeden önce o problemin meydana gelmesini önlemek amacı ile kullanılabileceği gibi, var olan bir problem ya da uygunsuz davranışla baş etmek için süreç içerisinde de kullanılabilmektedir. Destekleyici ve uygun disiplin uygulamaları sınıf yönetim sürecini kolaylaştırırken, destekleyici olmayan uygulamalar sınıf yönetim sürecini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu sebeple sınıf yönetim sürecinde öğretmenlerin başvurabilecekleri disiplin modellerinin ele alınması oldukça önemlidir. Bu derleme çalışmasının amacı okul öncesi sınıf yönetim sürecinde başvurulabilecek disiplin modellerini incelemektir. Bu doğrultuda öncelikle sınıf yönetiminin tanımı yapılmış ve sınıf yönetimine etki eden faktörlere değinilmiştir. Ardından sınıf yönetiminin önemli bir unsuru olan disiplin modelleri ve bu modellerin dayandığı temel noktalar ele alınmıştır. Daha sonra modellerin uygulanma sürecinde öğretmenlerin başvurabilecekleri yollar ile öğretmen ve çocukların rollerine değinilmiş; daha sonra ise modellerin güçlü ve zayıf yönlerine yer verilmiştir. Bu yolla öğretmenlerin farklı disiplin stratejileri hakkında fikir sahibi olmaları ve sınıf yönetim süreçlerine uygun stratejileri daha kolay seçebilmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca okul öncesi dönemde başvurulabilecek farklı disiplin modellerinin bilinmesinin öğretmenlerin eğitim hedef ve kazanımlarını gerçekleştirmelerine yardımcı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Avcı, S. (2013). Okul öncesi eğitimde programın sınıf yönetimine etkisi. G. Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.94-110). Eğiten Kitap.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. Pegem Özel Eğitim Ve Hizmetleri, Önder Matbaacılık.
  • Bilgin, H. (2013). Okul öncesi eğitimde fiziksel mekanın düzenlenmesi. G. Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.111-122). Eğiten Kitap.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Harvard University Press.
  • Canter, L. ve Canter, M. (1992). Assertive discipline: Positive behavior management for today’s classroom. Canter & Associates.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Anı Yayıncılık.
  • Çelebi Öncü, E. (2013). Okul öncesi eğitimde olumu disiplin ve sınıf kuralları oluşturmak. G. Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.123-149). Eğiten Kitap.
  • Demirtaş, H. (2005). Sınıf yönetiminin temelleri. Kıran, H. (Ed.). Etkili Sınıf Yönetimi 1-2 (s.123-149) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Edwards, C. H. (1993).Classroom discipline and management. Macmillan.
  • Erdem, A., R. (2019). Sınıf disiplini ve kuralları. R. Sapkaya (Ed). Sınıf yönetimi içinde (s. 81-116). Anı Yayıncılık
  • Esen, H. (2006). İlk ve ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin kullandıkları disiplin türle-ri (Edirne İli Örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Glasser, W. (1998). Başarısızlığın olmadığı okul (K. Teksöz, Çev.). Beyaz Yayınları.
  • Koçyiğit, S. ve Kök, M. (2013). Okul öncesi eğitimde motivasyon. G. Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.183-199). Eğiten kitap.
  • Nelsen, J., Lott, L. ve Glenn, H. S. (2000). Positive discipline in the classroom: Developing mutual respect, cooperation, and responsibility in your classroom. Prima Pub.
  • Oktay, A. (2009). Okul öncesi dönem çocuğunun gereksşnşmleri evokul öncesi eğitimi temel ilkelri. Ş. Yaşar, (Ed.). (2. Baskı). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Sadık, F. ve İflazoğlu Saban, A. (2008). Disiplin ve disiplin modelleri. Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.278-324). Kök Yayıncılık.
  • Scarpaci, R. T. (2007). A case study approach to classroom management. Pearson/Allyn & Bacon.
  • Tertemiz, N. (2005). Sınıf yönetimi ve disiplini. L. Küçükahmet (Ed.). Sınıf yönetimi içinde (s.12) Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tertemiz, N. (2012). Sınıf yönetimi ve disiplin modelleri. L. Küçükahmet (Ed.). Sınıf yönetimi içinde (s. 109-135). Pegem Akademi Yayınları
  • Uyanık Balat, H. (2013). Sınıf yönetim kavramı ve sınıf yönetim modelleri. G. Uyanık Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesinde sınıf yönetim, 1-2 (2. Baskı, s.1-11). Eğiten Kitap.

Examining the Discipline Models That Can be Applied in the Classroom Management Process of Preschool Teachers: A Review Article

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 133 - 142, 24.11.2022
https://doi.org/10.55008/te-ad.1101590

Öz

Discipline is an important dimension of classroom management. Preschool teachers can apply many discipline models in the classroom management process. These models can be used to prevent a behavior problem before it occurs, or they can also be used in the process of dealing with an existing problem or inappropriate behavior. While supportive and appropriate disciplinary practices facilitate the classroom management process, unsupportive practices can negatively affect it. For this reason, it is very important to consider the discipline models that teachers can apply in the classroom management process. The purpose of this review article is to examine the discipline models that can be applied in the preschool classroom management process. To this end, first of all, the concept of classroom management was defined and the factors affecting classroom management are mentioned. Then, discipline models, which are an important element of classroom management, and the basic points of these models are discussed. Next, the ways that teachers can follow in the process of applying the models and the roles of teachers and children are mentioned. After that, the strengths and weaknesses of the models are given. In this way, it is aimed that teachers have an idea about different discipline strategies, and it is aimed that they can more easily choose the appropriate strategies for classroom management processes. In addition, it is thought that knowing the different discipline models that can be applied in the preschool period will help teachers to realize their educational goals and achievements.

Kaynakça

  • Avcı, S. (2013). Okul öncesi eğitimde programın sınıf yönetimine etkisi. G. Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.94-110). Eğiten Kitap.
  • Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi. Pegem Özel Eğitim Ve Hizmetleri, Önder Matbaacılık.
  • Bilgin, H. (2013). Okul öncesi eğitimde fiziksel mekanın düzenlenmesi. G. Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.111-122). Eğiten Kitap.
  • Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Harvard University Press.
  • Canter, L. ve Canter, M. (1992). Assertive discipline: Positive behavior management for today’s classroom. Canter & Associates.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Anı Yayıncılık.
  • Çelebi Öncü, E. (2013). Okul öncesi eğitimde olumu disiplin ve sınıf kuralları oluşturmak. G. Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.123-149). Eğiten Kitap.
  • Demirtaş, H. (2005). Sınıf yönetiminin temelleri. Kıran, H. (Ed.). Etkili Sınıf Yönetimi 1-2 (s.123-149) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Edwards, C. H. (1993).Classroom discipline and management. Macmillan.
  • Erdem, A., R. (2019). Sınıf disiplini ve kuralları. R. Sapkaya (Ed). Sınıf yönetimi içinde (s. 81-116). Anı Yayıncılık
  • Esen, H. (2006). İlk ve ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin kullandıkları disiplin türle-ri (Edirne İli Örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Glasser, W. (1998). Başarısızlığın olmadığı okul (K. Teksöz, Çev.). Beyaz Yayınları.
  • Koçyiğit, S. ve Kök, M. (2013). Okul öncesi eğitimde motivasyon. G. Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.183-199). Eğiten kitap.
  • Nelsen, J., Lott, L. ve Glenn, H. S. (2000). Positive discipline in the classroom: Developing mutual respect, cooperation, and responsibility in your classroom. Prima Pub.
  • Oktay, A. (2009). Okul öncesi dönem çocuğunun gereksşnşmleri evokul öncesi eğitimi temel ilkelri. Ş. Yaşar, (Ed.). (2. Baskı). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Sadık, F. ve İflazoğlu Saban, A. (2008). Disiplin ve disiplin modelleri. Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi içinde (s.278-324). Kök Yayıncılık.
  • Scarpaci, R. T. (2007). A case study approach to classroom management. Pearson/Allyn & Bacon.
  • Tertemiz, N. (2005). Sınıf yönetimi ve disiplini. L. Küçükahmet (Ed.). Sınıf yönetimi içinde (s.12) Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tertemiz, N. (2012). Sınıf yönetimi ve disiplin modelleri. L. Küçükahmet (Ed.). Sınıf yönetimi içinde (s. 109-135). Pegem Akademi Yayınları
  • Uyanık Balat, H. (2013). Sınıf yönetim kavramı ve sınıf yönetim modelleri. G. Uyanık Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul öncesinde sınıf yönetim, 1-2 (2. Baskı, s.1-11). Eğiten Kitap.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Şengül Pala 0000-0001-6383-6911

Erken Görünüm Tarihi 26 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pala, Ş. (2022). Okul Öncesi Sınıf Yönetim Sürecinde Başvurulabilecek Disiplin Modellerinin İncelenmesi: Bir Derleme Çalışması. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 133-142. https://doi.org/10.55008/te-ad.1101590

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.

by-nc.png

The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.