Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersinde Ürün Temelli Öğrenme: Öğrenci Başarısı ve Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 1 - 27, 30.04.2024
https://doi.org/10.37217/tebd.1330606

Öz

Bu makale, sosyal bilgiler dersinde ürün temelli öğrenme modelinin 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisini belirlemek, öğrenci görüşlerinin neler olduğunu saptamak amacıyla yapılmıştır. 2020-2021 yılında, Ankara’da özel bir okulda gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunda amaçlı örneklem kullanılmıştır. Ürün temelli öğrenme modeli deney grubuna uygulanırken kontrol grubuna müdahale edilmemiştir. Araştırmada karma araştırma yöntemleri içerisinde yer alan müdahale deseni kullanılmıştır. Nicel veriler, akademik başarı testi ile nitel veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışmanın nicel verileri analiz edilirken İlişkili Örneklemler t Testi ve Mann Whitney U Testinden yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden faydalanılmıştır. Çalışmanın nicel bulgularında deney ve kontrol grubu son test puanlarında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır. Çalışmanın nitel bulgularında Ürün Temelli Öğrenme Modeli (ÜTÖM), derslerin ürün temelli öğrenme modeli ile işlenmesi, ürün temelli öğrenme modelinin kullanımı temalarına varılmıştır. Bu sonuçlardan, modelin eğlenceli olduğu, daha iyi anlamaya ve kalıcılığa yardımcı olduğu, yaparak öğrenmeye, daha üretken olmaya, sosyalleşmeye ve gelecek yaşamlarına katkı sağladığı sonuçlarına erişilmiştir.

Kaynakça

  • Başol, G. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem.
  • Braguglia, K. H. & Jackson, K. A. (2012). Teaching research methodology using a project-based three course sequence critical reflections on practice. American Journal of Business Education (AJBE), 5(3), 347-352. https://clutejournals.com/index.php/AJBE/article/view/7007/7082 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Can, A. (2022). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Cannon, D. M. & Leifer, L. J. (2001). Product-based learning in an overseas study program: The ME110K course. International Journal of Engineering Education, 17(4/5), 410-415. https://www.ijee.ie/articles/Vol17-4and5/Ijee1247.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları (H. Ekşi, Çev. Ed.). İstanbul: Edam.
  • Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş (M. Sözbilir, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Friadi, J., Ganefri, R. & Efendi, R. (2020). Development of product based learning-teaching factory in the disruption era. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(6), 1887-1898. http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/12892 sayfasından erişilmiştir.
  • Ganefri, R., Mardin, A., Rahmi, U. & Yulastri, A. (2018). Production based learning: As a tool to increase entrepreneurial skills of students. https://osf.io/preprints/inarxiv/3fqyu/ sayfasından erişilmiştir.
  • Ganefri, R., Hidayat, H., Kusumaningrum, I., Dewy, M. S. & Anori, S. (2017). Learning outcomes in vocational study: A development of product based learning model. Medwell Journals, 12(5), 831-832. https://www.medwelljournals.com/abstract/?doi=sscience.2017.831.838 sayfasından erişilmiştir.
  • Gökçe, N. (2015). Sosyal bilgiler eğitiminde topluma hizmet uygulamaları. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 586-609). Ankara: Pegem.
  • Gülbahar, Y., Avcı, Ü. & Ergün, E. (2012). Yaparak öğrenme: “Hedefe dayalı senaryo yaklaşımı’’ uygulamasına bir örnek. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(165), 293-306. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1312 sayfasından erişilmiştir.
  • Haemaprasith, S. (2018). Effects of product-based learning on learning abilities and satisfacation of undergraduate student teachers. The 40th International Academic Conference’da sunulmuş bildiri, Temmuz, Stockholm. https://ideas.repec.org/p/sek/iacpro/6508751.html sayfasından erişilmiştir.
  • Hidayat, H. (2017). How is the application and design of a product-based entrepreneurship learning tools in vocational higher education? Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 102, 223-228. https://doi.org/10.2991/ictvt-17.2017.38
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaymakçı, S. & Ata, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgilerin doğasıyla ilgili görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 35-64. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/179031 sayfasından erişilmiştir.
  • Kenan, S. (2005). 21. yy'da Türkiye'de öğretmen olmak (EBSAD-Öğretmenlik Vizyon Programı Seminer Notları). EBSAD-Öğretmenlik Vizyon Programı’nda sunulmuş bildiri. https://www.academia.edu/5387498/21_Y%C3%BCzy%C4%B1lda_T%C3%BCrkiyede_%C3%96%C4%9Fretmen_Olmak sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2005). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • OECD. (2018). The Future of Education and Skills: Education 2030. http://www.oecd.org/education/ 2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf sayfasından erişilmiştir.
  • OECD. (2019). OECD Future of Education and Skills 2030: Skills of 2030. https://www.oecd.org/ education/2030-project/teaching-andlearning/learning/skills/Skills_ for_2030_concept_note.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • OECD. (2020). How’s life 2020: Measuring well being. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/economics/how-s-life/volume-/issue-_9870c393-en sayfasından erişilmiştir.
  • Pathak, R. P. (2012). Teaching of social studies. India: Pearson.
  • Ragan, E. D., Frezza, S. & Cannell, J. (2009). Product-based learning in software engineering education. The 39th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference’da sunulmuş bildiri, Ekim, San Antonio. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/5350648?casa_token=aYYnxX3Mr3U AAAAA:zMIO6MHhw81ga3bGHVhNg8os6tkbugj6mkl8LYpLfZX0lWRVzuf2LOJR9BkaeDfBmJ8ppg sayfasından erişilmiştir.
  • Uğurlu, Z. & Kıral, M. (2013). Öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersinin işleyiş süreci ve kazanımlarına ilişkin görüşleri. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 37-55. https://doi.org/10.14230/joiss463
  • Venkateswarlu, V. (2017) Establishing a ‘Centre for Engineering Experimentation and Design Simulation’: a step towards restructuring engineering education in India. European Journal of Engineering Education, 42(4), 349-367. https://doi.org/10.1080/03043797.2016.1158794
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yıldız, G. & Ardıç, K. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(1), 73-82. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilgisosyal/issue/29108/311432 sayfasından erişilmiştir.
  • Yulastri, A., Hidayat, H., Ganefri, R., Islami, S. & Edya, F. (2017). Developing an entrepreneurship module by using product-based learning approach in vocational education. International Journal of Environmental and Science Education, 12(5), 1097-1109. http://www.ijese.net/makale/1868.html sayfasından erişilmiştir.
  • Zhao, F. (2005). Entrepreneurship and innovation in e-business: An integrative perspective. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 6(1), 53-60. https://doi.org/10.5367/0000000053026428
  • Zhao, Y. (2012). World class learners: Educating creative and entrepreneurial students. United States of America: Corwin.
  • Zhao, Y., Tavangar, H., McCarren, E., Rshaid, G. F. & Tucker, K. (2016). The take action guide to world class learners: How to make product oriented learning happen. United States of America: Corwin. https://books.google.com.tr/books?id=GtWCCwAAQBAJ&hl=tr sayfasından erişilmiştir.

Product-Based Learning in Social Studies Course: Student Success and Opinions

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 1 - 27, 30.04.2024
https://doi.org/10.37217/tebd.1330606

Öz

This article was conducted to determine the impact of a product-based learning model on the academic achievements of 5th-grade students in social studies and to identify student opinions. The study employed a purposive sampling method in a private school in Ankara. While the experimental group was exposed to the product-based learning model, no intervention was made in the control group. The intervention design, which is a part of mixed research methods, was used in the study. Quantitative data was collected through an academic achievement test, and qualitative data was gathered through a semi-structured interview form. In the analysis of quantitative data, related samples t-test and Mann-Whitney U test were utilized, while content analysis was employed for qualitative data analysis. No significant difference was found in the post-test scores between the experimental and control groups. The qualitative findings of the study revealed themes related to teaching methods and techniques, the implementation of lessons using the product-based learning model, and the utilization of the product-based learning model. From these results, it was concluded that the model was enjoyable, enhanced understanding and retention, promoted experiential learning, fostered productivity and socialization, and contributed to students' future lives.

Kaynakça

  • Başol, G. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem.
  • Braguglia, K. H. & Jackson, K. A. (2012). Teaching research methodology using a project-based three course sequence critical reflections on practice. American Journal of Business Education (AJBE), 5(3), 347-352. https://clutejournals.com/index.php/AJBE/article/view/7007/7082 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Can, A. (2022). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Cannon, D. M. & Leifer, L. J. (2001). Product-based learning in an overseas study program: The ME110K course. International Journal of Engineering Education, 17(4/5), 410-415. https://www.ijee.ie/articles/Vol17-4and5/Ijee1247.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları (H. Ekşi, Çev. Ed.). İstanbul: Edam.
  • Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş (M. Sözbilir, Çev.). Ankara: Pegem.
  • Friadi, J., Ganefri, R. & Efendi, R. (2020). Development of product based learning-teaching factory in the disruption era. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(6), 1887-1898. http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/12892 sayfasından erişilmiştir.
  • Ganefri, R., Mardin, A., Rahmi, U. & Yulastri, A. (2018). Production based learning: As a tool to increase entrepreneurial skills of students. https://osf.io/preprints/inarxiv/3fqyu/ sayfasından erişilmiştir.
  • Ganefri, R., Hidayat, H., Kusumaningrum, I., Dewy, M. S. & Anori, S. (2017). Learning outcomes in vocational study: A development of product based learning model. Medwell Journals, 12(5), 831-832. https://www.medwelljournals.com/abstract/?doi=sscience.2017.831.838 sayfasından erişilmiştir.
  • Gökçe, N. (2015). Sosyal bilgiler eğitiminde topluma hizmet uygulamaları. M. Safran (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 586-609). Ankara: Pegem.
  • Gülbahar, Y., Avcı, Ü. & Ergün, E. (2012). Yaparak öğrenme: “Hedefe dayalı senaryo yaklaşımı’’ uygulamasına bir örnek. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(165), 293-306. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1312 sayfasından erişilmiştir.
  • Haemaprasith, S. (2018). Effects of product-based learning on learning abilities and satisfacation of undergraduate student teachers. The 40th International Academic Conference’da sunulmuş bildiri, Temmuz, Stockholm. https://ideas.repec.org/p/sek/iacpro/6508751.html sayfasından erişilmiştir.
  • Hidayat, H. (2017). How is the application and design of a product-based entrepreneurship learning tools in vocational higher education? Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 102, 223-228. https://doi.org/10.2991/ictvt-17.2017.38
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaymakçı, S. & Ata, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgilerin doğasıyla ilgili görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 35-64. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/179031 sayfasından erişilmiştir.
  • Kenan, S. (2005). 21. yy'da Türkiye'de öğretmen olmak (EBSAD-Öğretmenlik Vizyon Programı Seminer Notları). EBSAD-Öğretmenlik Vizyon Programı’nda sunulmuş bildiri. https://www.academia.edu/5387498/21_Y%C3%BCzy%C4%B1lda_T%C3%BCrkiyede_%C3%96%C4%9Fretmen_Olmak sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2005). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • OECD. (2018). The Future of Education and Skills: Education 2030. http://www.oecd.org/education/ 2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf sayfasından erişilmiştir.
  • OECD. (2019). OECD Future of Education and Skills 2030: Skills of 2030. https://www.oecd.org/ education/2030-project/teaching-andlearning/learning/skills/Skills_ for_2030_concept_note.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • OECD. (2020). How’s life 2020: Measuring well being. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/economics/how-s-life/volume-/issue-_9870c393-en sayfasından erişilmiştir.
  • Pathak, R. P. (2012). Teaching of social studies. India: Pearson.
  • Ragan, E. D., Frezza, S. & Cannell, J. (2009). Product-based learning in software engineering education. The 39th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference’da sunulmuş bildiri, Ekim, San Antonio. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/5350648?casa_token=aYYnxX3Mr3U AAAAA:zMIO6MHhw81ga3bGHVhNg8os6tkbugj6mkl8LYpLfZX0lWRVzuf2LOJR9BkaeDfBmJ8ppg sayfasından erişilmiştir.
  • Uğurlu, Z. & Kıral, M. (2013). Öğretmen adaylarının topluma hizmet uygulamaları dersinin işleyiş süreci ve kazanımlarına ilişkin görüşleri. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 37-55. https://doi.org/10.14230/joiss463
  • Venkateswarlu, V. (2017) Establishing a ‘Centre for Engineering Experimentation and Design Simulation’: a step towards restructuring engineering education in India. European Journal of Engineering Education, 42(4), 349-367. https://doi.org/10.1080/03043797.2016.1158794
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yıldız, G. & Ardıç, K. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(1), 73-82. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilgisosyal/issue/29108/311432 sayfasından erişilmiştir.
  • Yulastri, A., Hidayat, H., Ganefri, R., Islami, S. & Edya, F. (2017). Developing an entrepreneurship module by using product-based learning approach in vocational education. International Journal of Environmental and Science Education, 12(5), 1097-1109. http://www.ijese.net/makale/1868.html sayfasından erişilmiştir.
  • Zhao, F. (2005). Entrepreneurship and innovation in e-business: An integrative perspective. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 6(1), 53-60. https://doi.org/10.5367/0000000053026428
  • Zhao, Y. (2012). World class learners: Educating creative and entrepreneurial students. United States of America: Corwin.
  • Zhao, Y., Tavangar, H., McCarren, E., Rshaid, G. F. & Tucker, K. (2016). The take action guide to world class learners: How to make product oriented learning happen. United States of America: Corwin. https://books.google.com.tr/books?id=GtWCCwAAQBAJ&hl=tr sayfasından erişilmiştir.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Samuk 0000-0003-3402-9760

Ercenk Hamarat 0000-0003-2483-9380

Erken Görünüm Tarihi 19 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 14 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Samuk, S., & Hamarat, E. (2024). Sosyal Bilgiler Dersinde Ürün Temelli Öğrenme: Öğrenci Başarısı ve Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 1-27. https://doi.org/10.37217/tebd.1330606

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı