Bu araştırma, Türk dünyası devletleri arasındaki eğitim iş birliğinin akademisyenlerin bakış açılarından incelenmesini amaçlamaktadır. Ayrıca bu araştırmada, Türk dünyasında ortak tarihî ve kültürel bağların eğitim alanındaki etkilerini değerlendirirken mevcut iş birliklerini, karşılaşılan engelleri ve geleceğe yönelik potansiyel fırsatları ortaya koymak hedeflenmiştir. Araştırmada fenomenolojik bir desen benimsenmiş ve Türkiye’deki farklı üniversitelerde görev yapan 17 akademisyenle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler, içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiş ve üç temel tema belirlenmiştir. Bulgular, Türk dünyası devletlerinin eğitim sistemlerinde ortak tarihî miras ve kültürel bağlara dayalı benzerlikler bulunduğunu ancak siyasi, ekonomik ve kurumsal faktörlerden kaynaklanan farklılıkların iş birliği süreçlerini zorlaştırdığını göstermektedir. Özellikle dil politikaları, program uyumsuzlukları ve üniversite yönetimi gibi konularda ülkeler arasında belirgin farklılıklar bulunmaktadır. Eğitim iş birliğinin önündeki en büyük engellerden biri bürokratik yapıların karmaşıklığı, siyasi istikrarsızlıklar ve uluslararası aktörlerin müdahaleleridir. Araştırma, eğitim iş birliğinin yalnızca akademik bir konu olmadığını aynı zamanda Türk devletleri arasındaki ekonomik kalkınma, jeopolitik denge ve kültürel uyum süreçleriyle doğrudan ilişkili olduğunu ortaya koymaktadır. Sonuç olarak eğitim alanındaki iş birliklerinin sürdürülebilir olması için hukuki ve kurumsal altyapının güçlendirilmesi, ortak program geliştirilmesi ve akademik değişim programlarının artırılması gerektiği vurgulanmaktadır.
This study aims to examine the educational cooperation among the Turkic World states from the perspective of academics. Additionally, it seeks to evaluate the impact of shared historical and cultural ties on education while identifying existing collaborations, encountered challenges, and potential future opportunities. A phenomenological research design was adopted, and semi-structured interviews were conducted with 17 academics working at various universities in Türkiye. The data were analysed using content analysis, and three main themes were identified. The findings indicated that the educational systems of the Turkic World states exhibited similarities based on a common historical heritage and cultural ties; however, differences arising from political, economic, and institutional factors complicated cooperation processes. In particular, significant differences existed among these countries regarding language policies, curriculum inconsistencies, and university governance. One of the major obstacles to educational cooperation was the complexity of bureaucratic structures, political instability, and interventions by international actors. The study revealed that educational cooperation was not merely an academic issue but was directly related to economic development, geopolitical balance, and cultural integration among Turkic states. In conclusion, for sustainable educational cooperation, it was emphasized that legal and institutional infrastructure must be strengthened, a common curriculum should be developed, and academic exchange programs should be expanded.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |