Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Ebelik Mesleğini Seçimine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 92 - 107, 31.01.2024
https://doi.org/10.52369/togusagbilderg.1352220

Öz

Amaç: Araştırmada lise dönemindeki genç popülasyonun meslek seçimi ve ebelik mesleğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu Araştırmada lise dönemindeki genç popülasyonun meslek seçimi ve ebelik mesleğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı tipte olan araştırma, Türkiye’nin kuzeyinde yer alan bir ile bağlı merkez ilçedeki liseye kayıtlı olan, gönüllü 307 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, “Öğrenci Görüşü Veri Toplama Formu” ile yüz yüze görüşme yöntemiyle araştırmacılar tarafından toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %39.9’u gelecek için kariyer planında kararsızdır. Ebelik için; katılımcıların %70.2’si yetenekli olmadığını, %67’si ilgisinin olmadığını, %52.6’sı kendisi için uygun olmadığını, %42.5’i çok fazla sorumluluğu olduğunu, %36’sı çok yorucu olduğunu, %58.1’i gelecekte ebeliği seçmeyeceğini bildirmiştir. Çalışma bu açıdan kariyer planında kararsız olan ve ebelik mesleğini seçmek istemeyen gençler arasında mesleğin içeriğinin ve avantajlı yönlerinin tanıtılması çok dikkat çekici olabilir.Sonuç: Kadınların jinekolojik muayene esnasında yaşadığı utangaçlık düzeyinin orta derecede olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bilgiler ışığında utangaçlık düzeyi yüksek bulunan kadınların zorunlu olmadıkça jinekolojik muayene olmaktan kaçındıkları sonucuna varılabilir.
Anahtar Kelimeler: Meslek seçimi, Ebelik; Lise Öğrencileri

Kaynakça

  • 1.Güner, S. Ebelik Bölümü Öğretim üyelerinin bakış açısından Türkiye’de Ebelik Mesleğinin Profesyonelleşme Sürecindeki Sorunlar ve Çözüm Önerileri. (Master's Thesis). Mersin: Mersin Üniversitesi; 2012.
  • 2. Demir R, Taşpınar A. Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Ebelik Mesleğine Bakış Açıları ve Gelecekten Beklentileri. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi; (2021). 5(3):446-78.
  • 3. Ay, Fatma, Keçe, M., İnci İ, Alkan, N., Acar, G. Ebelik Öğrencilerinin Meslek Algıları Ve Kariyer Planlarını Etkileyen Faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 7(2), 74-82.
  • 4. Yazıcı AŞ, Akyol B. Okul Müdürlerinin Mesleki Profesyonellik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2021; 12(4):89-105.
  • 5. Meydan ŞD, Kaya N. Ebelerin Profesyonel Değerleri Ölçeğinin Geliştirilmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2018; 5(2):129-38. doi:10.17681/hsp.350549
  • 6.Bilgehan T, İnkaya Bahar. Mezuniyete ramak kala hemşirelik öğrencilerinin mesleki algıları: Nitel bir çalışma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi. 2021; 8.2: 90-96.
  • 7. Pekince H, Aslan H. Determining the Work-Related Strain Levels of Nurses and İnfluencing Factors Corresponding Author. International Journal of Caring Sciences; 2020. 13(1):135-42.
  • 8. Uzun C ve ark. Hemşirelik Öğrencilerinin Yardımseverlik Algılarının Belirlenmesi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi; 2021. 1(1):16-26.
  • 9. Yücel U ve ark. Ebelik Öğrencilerinin Meslek İle İlgili Görüşlerinin ve Mezuniyet Sonrası Çalışmak İstedikleri Kurumların Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 6(4):69-76.
  • 10. Özcan H ve ark. Sağlık Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Ebelik Mesleğine İlişkin Görüşleri. Medical Sciences. 2019; 14(4):214-20.
  • 11. Gümüşdaş M, Lazoğlu M, Apay S.. X ve Y Kuşağındaki Ebelerin Mesleki Bağlılıklarının Karşılaştırılması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi. 2021, 8.1: 77-85.
  • 12. Atasoy I, Ermin, C. Hemşirelik ve Ebelik Öğrencilerinin Mesleklerine Bakış Açısının İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016; 6(2), 83-91.
  • 13. Ocakçı AF, Bilgin Z. Ebelik Öğrencilerinde Mesleki Güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi; 2011. 14(3), 40-46.
  • 14. Dinç A ve ark. Ebelik Öğrencilerinin Mesleki Tercih Hakkında Düşünceleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017; 2(2):15-23.
  • 15. Faul F et al. G*Power 3: A Flexible Statistical Power Analysis Program for The Social, Behavioral, and Biomedical Sciences. Behavior Research Methods. 2007; 39(2):175-191
  • 16. Akça E, Gökyıldız Sürücü Ş., Akbaş M, Şenoğlu, A. Ebelik Öğrencilerinin Sosyal Zeka Düzeyleri İle Meslek Algıları Arasındaki İlişki. Çukurova Medical Journal. 2019; 44(2).
  • 17. Aktürk, S. O., Kızılkaya, T., Çelik, M., & Yılmaz, T. Professional Belonging Levels of Midwifery Department Final-Year Students and Affecting Factors: A Cross-Sectional Study. J. Midwifery Health Sci. 2021; 4,23-33.
  • 18. Deringöl Y. Teaching Motivation and Teaching Profession Attitude: The Case of Preservice form Teachers. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22.2: 295-310.
  • 19. Polat M ve ark. Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 39:24-33.
  • 20. Atlı A, Gür, S. H. Lise öğrencilerinin meslek tercihleri ve bu tercihlerine etki eden faktörler. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. 2019; 2(1), 32-53.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ebelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilek Öcalan 0000-0001-8986-6449

Selin Nur Altun 0000-0003-2882-2682

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Öcalan D, Altun SN. Lise Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Ebelik Mesleğini Seçimine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;4(1):92-107.