Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ SINIR KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 514 - 533, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1410353

Öz

Sınır kelimesi coğrafi bir ifadenin yanı sıra hem psikolojik hem de siyasi anlamlar çağrıştırmaktadır. Bu durumdan yola çıkarak çalışmada “sınır kavramının” sosyal bilgiler öğretmen adayları tarafından nasıl algılandığının metaforlar yoluyla ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışma, olgubilim desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında yer alan ve öğrenimine devam eden 1,2,3 ve 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 200 öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama aracı olarak ilgili çalışmalarda da kullanılan “sınır………...benzer/gibidir; çünkü………” biçiminde bir cümlenin içinde yer aldığı yarım bırakılmış bir form kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda “sınır” kavramı ile ilgili 200 katılımcının toplam 131 metafor ürettiği belirlenmiştir. Katılımcıların sınır kavramı ile ilişkili olarak “hayat, duvar, ev, kapı, özgürlük, çerçeve, çizgi, ekvator, insan, aile, coğrafi konum ve vatan” gibi metaforlar ürettiği görülmektedir. Yapılan tanımlar ile sınır, aidiyet, koruma, ayırma, denetleyici ve bağlayıcı olma gibi özellikleri içeren, haritalarda gösterilen çizgiler, hatlar veya kuşaklar olarak ifade edilmiştir. Bu tanımlardan da anlaşıldığı üzere sınırın farklı şekillerde ifade edilip, farklı kavram veya benzetmelerle ele alındığı ve katılımcıların sınır metaforlarının da bu doğrultuda olduğu anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Abdulla, N. (2009). İmparatorluk Sınır ve Aşiret: 1932 Türk-Fars Sınır Çatışması, M. Aslan (Trans.), Avesta Yayınları.
  • Akengin, H. (2022). Siyasi coğrafya. İnsan ve Mekân Yönetimi, Pegem Akademi.
  • Anderson, G. & Arsenault, N. (2005). Fundamentals of Educational Research, Taylor & Francis e-Library. Arı, A.G. & Arslan, K. (2020). Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları [Covid-19 Perception in Middle School Student' Mind]. Journal of Turkish Studies, 15(6), 503-524. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44425
  • Arıboğan, D. Ü. (2019). Duvar. İnkılâp Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret AŞ.
  • Ary, D., Jacobs, L.C., Razavieh, A. & Sorensen, C. (2010). Introduction to Research in Education, Belmont, CA: Wadsworth.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar [Secondary School Students’ Metaphors about the Geography Concept]. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 1293-1322.
  • Aydın, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin metaforik algıları [The Metaphoric Perceptions of University Students Towards “Environment” Concept]. Doğu Coğrafya Dergisi, 16(26), 25-44.
  • Aydın, F. & Ünaldı, Ü. E. (2010). Coğrafya öğretmeni adaylarının coğrafya kavramına yönelik algılarının metaforlar yardımıyla analizi [The Analysis of Geography Teacher Candidates’ Perceptions towards “Geography” Concept with the Help of Metaphors]. Uluslararası Çevrimiçi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 600-622.
  • Balibar, É. (2002). Politics and the Other Scene, Verso.

METAPHORICAL PERCEPTIONS OF PRE-SERVICE SOCIAL STUDIES TEACHERS ABOUT THE CONCEPT OF BOUNDARY

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 514 - 533, 31.01.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1410353

Öz

The edge that separates two states is known as the boundary. The term "boundary" conjures up a geographical expression as well as psychological and political connotations. The study's objective was to assess pre-service social studies instructors' perceptions of the "boundary concept" using metaphors in light of this circumstance. One form of qualitative research, the phenomenological design was used for the study. For the purposes of the study, the study group was chosen using the purposive sampling technique. at the spring semester of the 2019–2020 academic year, first, second, third, and fourth grade students enrolled at Fırat University's Faculty of Education's Social Studies Teacher Education program made up the study group for the research. 200 teacher candidates participated in the research. An incomplete form that was also used in comparable studies and contained the sentence "the boundary is similar to/like..because.." was used to make the metaphors clear. The data was analyzed using content analysis, which is generally recommended in metaphor research. The study's findings showed that 200 participants came up with 131 metaphors that all have to do with the idea of "boundary." "Life, wall, house, door, freedom, atmosphere, frame, line, equator, human, bridge, ocean, tree, family, geographical location, fish, and homeland" were among the metaphors that the participants created in reference to the idea of boundary. Features like "belonging, protection, separation, controlling and binding" were among the features mentioned in the replies that defined the boundary; these features were represented on the maps as lines and/or belts. These results demonstrate that the participants used various concepts or analogies to handle the boundary metaphor and articulated it in diverse ways.

Kaynakça

  • Abdulla, N. (2009). İmparatorluk Sınır ve Aşiret: 1932 Türk-Fars Sınır Çatışması, M. Aslan (Trans.), Avesta Yayınları.
  • Akengin, H. (2022). Siyasi coğrafya. İnsan ve Mekân Yönetimi, Pegem Akademi.
  • Anderson, G. & Arsenault, N. (2005). Fundamentals of Educational Research, Taylor & Francis e-Library. Arı, A.G. & Arslan, K. (2020). Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları [Covid-19 Perception in Middle School Student' Mind]. Journal of Turkish Studies, 15(6), 503-524. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44425
  • Arıboğan, D. Ü. (2019). Duvar. İnkılâp Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret AŞ.
  • Ary, D., Jacobs, L.C., Razavieh, A. & Sorensen, C. (2010). Introduction to Research in Education, Belmont, CA: Wadsworth.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar [Secondary School Students’ Metaphors about the Geography Concept]. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 1293-1322.
  • Aydın, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin “çevre” kavramına ilişkin metaforik algıları [The Metaphoric Perceptions of University Students Towards “Environment” Concept]. Doğu Coğrafya Dergisi, 16(26), 25-44.
  • Aydın, F. & Ünaldı, Ü. E. (2010). Coğrafya öğretmeni adaylarının coğrafya kavramına yönelik algılarının metaforlar yardımıyla analizi [The Analysis of Geography Teacher Candidates’ Perceptions towards “Geography” Concept with the Help of Metaphors]. Uluslararası Çevrimiçi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 600-622.
  • Balibar, É. (2002). Politics and the Other Scene, Verso.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esen Durmuş 0000-0003-1011-8785

Müşerref Kübra Kınacı 0000-0003-0918-3715

Gizem Penbenaz Korkmaz 0000-0002-3796-196X

Erken Görünüm Tarihi 26 Ocak 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2023
Kabul Tarihi 3 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Durmuş, E., Kınacı, M. K., & Korkmaz, G. P. (2024). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ SINIR KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Trakya Eğitim Dergisi, 14(1), 514-533. https://doi.org/10.24315/tred.1410353