Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma uygulamasının yapıldığı okullarda özel yetenekli (ÖY) çocuk annelerinin, çocuklarının zihinsel yetersizlik veya öğrenme güçlüğü tanısı almış öğrencilerle kaynaştırma eğitimi almalarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma nitel yaklaşımla desenlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanan veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, amaçlı örnekleme yöntemlerinden aykırı durum örneklemesi yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Bu çalışmada annelerin kaynaştırma eğitimine yönelik olgularına yaklaşırken, araştırmanın katılımcıların çocuklarının bulunduğu sınıfta hem ÖY hem de zihinsel yetersizliği veya öğrenme güçlüğü olan çocukların kaynaştırma eğitimi alıyor olması koşulu aranmıştır. Bu çalışma birden farklı ilde ikamet eden ve çalışmanın araştırma grubu koşulunu sağlayan beş özel yetenekli tanısı almış çocuk annesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda özel yetenekli çocuk annelerinin tamamının çocuğunun sınıfında özel gereksinimli çocuk olduğunu bildiği belirlenmiştir. Annelerin yarıya yakınının sınıfta yapılan kaynaştırma uygulamasına olumlu yaklaştığı, yarıya yakının ise nötr kaldığı, ÖY çocukların kaynaştırma öğrencisine yönelik hoşgörülü davrandığı ve korumacı bir görev üstlendikleri görüşünde olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın katılımcı anne görüşlerine göre sınıf öğretmenlerinin gerçekleştirdikleri sınıf içi eğitsel uygulamalarının yeterli olmadığını düşündükleri ortaya konmuştur. Bu nedenle öğretmenlerin özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırma eğitimi ile ilgili yeterliliğinin artırılmasının gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu bağlamda; aile eğitimlerinin yaygınlaştırılması ve öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitimlerin artırılması önerilmektedir.
Özel yetenek kaynaştırma uygulamaları zihinsel yetersizlik öğrenme güçlüğü
The aim of this study is to determine the views of mothers of gifted children (GC) about their children being received inclusive education with students diagnosed with intellectual disability or learning disability in schools where mainstream education is practiced. The research was designed with a qualitative research method. The data collected by the semi-structured interview method were analyzed with the content analysis method. The participants of the research were determined by using the outlier sampling method, one of the purposive sampling methods. The aim of this study is to determine the views of mothers of gifted children (GC) about their children being received inclusive education with students diagnosed with intellectual disability or learning disability in schools where mainstream education is practiced. This study was carried out with the mothers of five gifted children who reside in more than one province and meet the conditions of the research group of the study. As a result of the research, it was determined that all mothers of gifted children knew that there was a child with special needs in their child's class. It was determined that almost half of the mothers approached the inclusion practice in the classroom positively, while almost half of them remained neutral, and thought that the gifted children were tolerant and protective towards the inclusion student. On the other hand, it was revealed that the participating mothers thought that classroom teachers' in-class educational practices were not sufficient. For this reason, it has been concluded that the competence of teachers regarding inclusive education of students with special needs should be increased. In this context; It is recommended to expand family trainings and increase in-service training for teachers.
Gifted inclusive practices intellectual disability learning disability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2023 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1 |