Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 130 - 149, 16.12.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı COVID-19 salgını döneminde uzaktan eğitim veren Bilim ve Sanat merkezlerinde (BİLSEM) görevli öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden biri olan Görüşme Yöntemi tercih edilmiştir. BİLSEM’de iki aşamalı tarama sonrasında başarılı olan üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler yer almaktadır. Bu öğrencilerin eğitimlerini yürüten öğretmenler katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemini seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden Amaçlı Örnekleme Yöntemiyle seçilmiş on bir farklı ilde BİLSEM’lerde görev yapan on dört öğretmen oluşturmuştur. Öğretmenlerden veri toplamak için uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Formun güvenilirliği için toplanan veriler araştırmacılar dışında iki özel eğitim uzmanı tarafından ayrı ayrı kodlanarak kodlar arası tutarlığa bakılmıştır. Tutarlılık katsayısı .91 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen veriler hem içerik analizine hem de betimsel analize yöntemine tabi tutularak bulgulara yer verilmiştir. Araştırmada içerik analiz ortaya çıkan veriler üç adet temaya ayrılmıştır. Bu temalar; eğitim süreci güçlükleri, öğretim programı kazanımı edindirme güçlükleri ve kazanım edindirme sürecidir. COVID-19 salgını döneminde BİLSEM öğretmenlerinin eğitim sürecinde karşılaştıkları en büyük güçlük internet alt yapısı sorunudur. Bunu izleyen; motivasyon kaybı, fiziksel ortam, iletişim engeli, materyal kullanımı gelmektedir. Öğretim programı kazanımı edindirirken karşılaştıkları güçlükler ölçme – değerlendirme, web 2.0 araçları, deney yapamamadır. Katılımcılar uzaktan eğitim sürecinde kazanımları öğrencilerine edindirirken ne gibi öğretim yöntem ve tekniği kullandıklarına dair görüşlerini belirtmişlerdir. Katılımcıların görüşleri ışığında en fazla kullandıkları tekniğin web2.0 araçlarından olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bundan sonra ise en çok kullandıkları tekniğin ise münazara olduğunu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Akçuru, S. (2023). Covid-19 sürecinde yükseköğretimde uzaktan eğitim: eğitimcilerin deneyimleri üzerine fenomenolojik bir araştırma. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu.
  • Alper, A. (2020). Pandemi̇ Süreci̇nde K-12 Düzeyi̇nde Uzaktan Eği̇ti̇m: Durum Çalişmasi. Journal of National Education, 49, 45–67. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787735
  • Bakioğlu, B., Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5, Article No. em0060. https://doi.org/10.29333/pr/7937
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Berber, Ş., Akca, M., & Küçükoğlu, M. (2022). Yükseköğretime Covid-19 bulaşınca: salgın sürecinde öğrenci ve akademisyenlerin uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin deneyimleri üzerine bir değerlendirme. Yükseköğretim Dergisi, 12(1), s. 102-121.
  • Bilim Sanat Merkezi Yönergesi (2007), Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bozkurt, A., (2017). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Dünü, Bugünü ve Yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,3(2), 85-124
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Can, E. (2020, Nisan 29). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Casacchia, M., Cifone, M., Giusti, L., Fabiani, L., Gatto, R., Lancia, L., & Roncone, R. (2021). Distance education during COVID 19: an Italian survey on the university teachers’ perspectives and their emotional conditions. BMC medical education, 21(1), s. 1-17.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Çakın, M. & Akyavuz, E. K. (2020). COVID-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education. 6(2) 166-186
  • Çakır, R., & Akıncan, E. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde görev alan öğretim elemanlarının performanslarını arttırmaya yönelik görüş ve öneriler. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 7(2), s. 134-165.
  • Çardak, U., & Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(19), s. 323-353.
  • Çetin, S. & Akduman, D. (2022). Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri . Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) , 55 (1) , 119-146 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/auebfd/issue/67941/1000300
  • Daşdemir, A. (2021). Görsel sanatlar eğitiminde görsel kültürün bilsem öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine katkısı. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir.
  • Demir, S. & Kale M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445-3470. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44492
  • Fauzi, I., & Khusuma, I. (2020). Teachers’ Elementary School in Online Learning of COVID-19 Pandemic Condition. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan,5(1). 58-70.
  • Genç, S.Z., Engin, G. ve Yardım, T. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin lisansüstü öğrenci görüşleri, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 134-158.
  • Guio, A.-C., Gordon, D., Marlier, E., Najera, H., & Pomati, M. (2018). Towards an EU measure of child deprivation. Child Indicators Research, 11(3), 835-860. https://doi.org/10.1007/s12187-017-9491-6
  • Kurt K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 88-103.
  • Malterud, K. (2001). Qualitative research: standards, challenges, and guidelines. Lancet, 358(9280):483–488
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Metin, M., Gürbey, S., & Çevik, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmen görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mulenga, E. M.,& Marbán, J. M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education? Contemporary Educational Technology, 12(2), ep269. https://doi.org/10.30935/cedtech/7949,
  • Myers, M. (2000) Qualitative Research and the Generalizability Question: Standing Firm with Proteus. The Qualitative Report, 4, 3-4.http://www.nova.edu/ssss/QR/QR4-3/myers.html. Özan, M. B., Karagözoğlu, A. A., & Yapıcı, Z. (2021). Bilim ve Sanat Merkezi Öğrencilerinin COVID-19 Salgını Sürecinde Uzaktan Eğitime Yönelik Algıları: Bir Metafor Analizi. Turkish Journal of Educational Studies, 8(3), 319-342. Özçelik, Ş. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi.
  • Parmigiani, D., Benigno, V., Giusto, M., Silvaggio, C., & Sperandio, S. (2020). E-inclusion: Online special education in Italy during the COVID-19 pandemic. Technology, Pedagogy and Education, 1-14.
  • Rasmitadilla, Aliyyah, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto, M., & Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109.
  • Sayan, H. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJİT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), s. 100-122.
  • Simonson, M., Schlosser, C., & Orellana, A. (2011). Distance education research: A review of the literature. Journal of Computing in Higher Education, 23(2), 124-142.
  • Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: implications for STEM education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
  • Şen, Ö., & Kızılcalıoğlu, G. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin ve akademisyenlerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, 4(3), s. 239-252.
  • Tarhan, D., Özdemir, D., Kılıç, Ş., & Akboğa, M. Pandemi Sürecinde Eğitim ve Eğitim Araçları Üzerine Özel Yetenekli Öğrencilerin Görüşleri. Bilim Armonisi, 5(1), 66-75.
  • Telli, S. G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), s. 25-34.
  • Telli, S. G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), s. 25-34.
  • Timur, G. (2022). Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere covıd-19 pandemi sürecinde kişisel koruyucu önlemleri öğretmede özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir.
  • Tohidi, H., & Jabbari, M. M. (2012). The effects of motivation in education. Social and Behavioral Sciences, 31, 820-824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.148
  • Tremmel, P., Myers, R., Brunow, D. A., & Hott, B. L. (2020). Educating students with disabilities during the COVID-19 pandemic: Lessons learned from commerce independent school district. Rural Special Education Quarterly, 39(4), 201-210
  • Trust, T., & Whalen, J. (2020). Should teachers be trained in emergency remote teaching? Lessons learned from the COVID-19 pandemic. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 189-199.
  • Xie, Z., & Yang, J. (2020). Autonomous learning of elementary students at home during the COVID-19 epidemic: A case study of the second elementary school in Daxie, Ningbo, Zhejiang province, China. Best Evid Chin Edu 2020; 4(2):535-541 https://doi.org/10.2139/ssrn.3555537 .
  • Yapar, N. E., Sağır, Ş. U., & Bozgün, K. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinde EBA Platformu Çevrim içi Uzaktan Eğitimleri Hakkında Öğretmen Görüşleri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 23(2), 1891–1933. https://doi.org/10.29299/kefad.975538
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, 155-185.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtbakan, E., & Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin COVID-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(6).
  • Zhao, Y. (2020). COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, s. 1-5.
  • Zorluoğlu, S. L., Devecioğlu, G., & Sayın, İ. (2021). Uzaktan Eğitimin Öğretim Elemanları Açısından Değerlendirilmesi: Covid-19 Pandemi Süreci. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 1007-1025, 7(3), s. 1007- 1025.
  • İnternetten Yararlanılan Kaynaklar
  • Barnum, M. (2020, Haziran 26). How did America’s remote-learning experiment really go? Chalkbeat. https://www.chalkbeat.org/2020/6/26/21304405/surveys-remote-learningcoronavirus-success-failure-teachers-parents (Erişim tarihi: 13 Mart 2023).
  • Burke, J.,& Dempsey, M. (2020). COVID-19 Practice in primaryschools in Ireland report. National University of Ireland Maynooth, Ireland. https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/COVID-19-Practice-in-Primary Schools-Report1.pdf (Erişim tarihi: 8 Ağustos 2022 ).
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes /wp/wpcontent/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf (Erişim Tarihi: 15 Ağustos 2022).
  • Ferlazzo, L. (2020). We might have gotten remote learning wrong. We can still fix this school year—Education Week. https://www.edweek.org/tm/articles/2020/05/13/we-mighthave-gotten-remote-learning-wrong.html/ (Erişim Tarihi: 13 Mart 2023).
  • Giannini, S., & Albrectsen, A. B. (2020). COVID-19 school closures around the world will hit girls hardest. https://plan-international.org/blog/2020/03/COVID-19-school-closureshit-girls-hardest (Erişim Tarihi: 22 Ağustos 2022).
  • Motiejūnaitė-Schulmeister, A.,& Crosier, D. (2020). How is Covid-19 affecting schools in Europe? Research report. European Commission, EURYDICE. https://eacea.ec.europa.eu/nationalpolicies/eurydice/content/how-covid-19-affecting-schools-europe. (Erişim tarihi: 11 Ağustos 2022)
  • Hobbs, D.T. & Hawkins, L. (2020, 5 Haziran). The results are in for remote learning: It didn’t work. Wall Street Journal. https://www.wsj.com/articles/schools-coronavirus-remotelearning-lockdown-tech-11591375078 (Erişim tarihi: 19 mart 2023).
  • T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. (2020). COVID-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid19rehberigenelbilgilerepidemi yolojivetanipdf.pdf (Erişim tarihi:01 Mart 2023)
  • UNESCO. (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. UNESCO. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge (Erişim tarihi:03 Mart 2023)
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Yetenekli Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Sarı 0000-0003-4528-8936

Özge Çevik 0000-0002-3633-370X

Halil İlbey Özkan 0000-0003-1807-9039

Mehmet Ünalmış 0009-0008-6155-9023

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2023
Kabul Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarı, H., Çevik, Ö., Özkan, H. İ., Ünalmış, M. (2023). COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Special Education Journal: International, 5(1), 130-149.
AMA Sarı H, Çevik Ö, Özkan Hİ, Ünalmış M. COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Special Education Journal: International. Aralık 2023;5(1):130-149.
Chicago Sarı, Hakan, Özge Çevik, Halil İlbey Özkan, ve Mehmet Ünalmış. “COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Turkish Special Education Journal: International 5, sy. 1 (Aralık 2023): 130-49.
EndNote Sarı H, Çevik Ö, Özkan Hİ, Ünalmış M (01 Aralık 2023) COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Special Education Journal: International 5 1 130–149.
IEEE H. Sarı, Ö. Çevik, H. İ. Özkan, ve M. Ünalmış, “COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Turkish Special Education Journal: International, c. 5, sy. 1, ss. 130–149, 2023.
ISNAD Sarı, Hakan vd. “COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Turkish Special Education Journal: International 5/1 (Aralık 2023), 130-149.
JAMA Sarı H, Çevik Ö, Özkan Hİ, Ünalmış M. COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Special Education Journal: International. 2023;5:130–149.
MLA Sarı, Hakan vd. “COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Turkish Special Education Journal: International, c. 5, sy. 1, 2023, ss. 130-49.
Vancouver Sarı H, Çevik Ö, Özkan Hİ, Ünalmış M. COVID-19 SALGINI SÜRECİNDE BİLİM VE SANAT MERKEZLERİNDE GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Special Education Journal: International. 2023;5(1):130-49.