Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri

Yıl 2007, Cilt: 71 Sayı: 261, 575 - 612, 20.08.2007
https://doi.org/10.37879/belleten.2007.575

Öz

Saltanat sistemiyle yönetilen her devlette olduğu gibi Osmanlı Devleti'nde de müstakbel hükümdarın, devrin şartlarına göre oldukça üst düzeyde eğitim görmesi, dönemin muteber eserlerini okuması, en şöhretli bilim adamları tarafından eğitilmesi normal bir durumdu. Bilhassa kuruluş ve yükseliş dönemlerinde şehzadelerin müstesna bir talim ve terbiye aşamasından geçtikleri görülmektedir. Bu yıllarda Osmanlı şehzadesi, doğduğu andan itibaren valide sultanın yanı sıra, onun gözetimi ve denetimi altında çok sayıda görevli tarafından bakılmakta; geleceğin hükümdar adayına layık bir çocukluk devresi geçirmekteydi.

Modernization Attempts to Şehzade Education

Yıl 2007, Cilt: 71 Sayı: 261, 575 - 612, 20.08.2007
https://doi.org/10.37879/belleten.2007.575

Öz

Ottomans gave primary importance to the şehzade (princes) education since very early time, and educated them in very advance level. With the abandoning the system in which Şehzade were assigned to provincial governorships in order to prepare them for their future since the end of 16th century and with the introducing Cage (Kafes) system, in which Şehzade locked up in the palace without any contact of the outside world and without any genuine education, the quality of the education of Şehzade dramatically decreased. The Cage system was slackened at the beginning of the 19th century and it was finally abolished at the beginning of 20th century. Therefore, some clear recoveries were seen at the education of Şehzade. The best indication of it was to open a private school at the palace. The school opened with the name of Şehzade İptidaisi and later called Mekteb-i Ali towards the end of 19th century contained every level starting from primary education to the higher one. Şehzade attended the state schools with the closing down of this school at the period of the Second Constitution. Even some of them went to the schools in abroad. This study firstly focuses on the education of Abdulhamid II's Şehzades who attended the schools at the palace. The students who started their education in their childhood attended the school until their 20s years old. Curriculum that they followed in this school was similar with those followed in the state schools. Even some efforts spent for modernization of curriculum, the traditional education continued. The successes of the students were evaluated by exams once in a month. The exams carried out by the teachers of the classes and a chart prepared after the exams were being presented to the sultan. The evolution levels of the students were easily followed by the sultan. The teachers who were teaching the sehzades must be reliable and master of his work. Even foreign teachers could appoint as a teacher if he had the features stated above.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Cevdet Kırpık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 71 Sayı: 261

Kaynak Göster

APA Kırpık, C. (2007). Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri. BELLETEN, 71(261), 575-612. https://doi.org/10.37879/belleten.2007.575
AMA Kırpık C. Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri. TTK BELLETEN. Ağustos 2007;71(261):575-612. doi:10.37879/belleten.2007.575
Chicago Kırpık, Cevdet. “Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri”. BELLETEN 71, sy. 261 (Ağustos 2007): 575-612. https://doi.org/10.37879/belleten.2007.575.
EndNote Kırpık C (01 Ağustos 2007) Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri. BELLETEN 71 261 575–612.
IEEE C. Kırpık, “Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri”, TTK BELLETEN, c. 71, sy. 261, ss. 575–612, 2007, doi: 10.37879/belleten.2007.575.
ISNAD Kırpık, Cevdet. “Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri”. BELLETEN 71/261 (Ağustos 2007), 575-612. https://doi.org/10.37879/belleten.2007.575.
JAMA Kırpık C. Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri. TTK BELLETEN. 2007;71:575–612.
MLA Kırpık, Cevdet. “Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri”. BELLETEN, c. 71, sy. 261, 2007, ss. 575-12, doi:10.37879/belleten.2007.575.
Vancouver Kırpık C. Şehzade Eğitimini Çağdaşlaştırma Teşebbüsleri. TTK BELLETEN. 2007;71(261):575-612.