Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6.Sınıf Sosyal Bilgiler “Kültür ve Miras” Öğrenme Alanında Hikâye Anlatım Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 169 - 180, 31.12.2023

Öz

Öğrenmeyi verimli hale getirmek ve bunun kalıcılığını sağlama amacı ile pek çok farklı öğrenme modeli ve öğretim yöntemi oluşturulmuştur. Tüm derslerde olduğu gibi Sosyal Bilgiler dersinde de tek bir metoda bağlı kalınmamalı, farklı yöntem ve tekniklerden yararlanılmalıdır. Öğretmen sınıfta rehber olarak fırsat verildiğinde herkesin öğreneceğini bilmelidir. Öğretim ortamı düzenlenirken öncelikle en doğru yöntemin seçilmesi önem arz etmektedir.
Bu araştırmada Hikâye Anlatım Yönteminin öğrencinin akademik başarısına etkisi araştırılmıştır. Sosyal Bilgiler Dersi 6.sınıf Kültür ve Miras öğrenme alanında Hikâye Anlatım Yöntemini kullanmanın öğrencinin akademik başarısına etkisinin olup olmadığı çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılı Yozgat ili Sorgun ilçesi Fatih Ortaokulunda 6.sınıf öğrencilerinden rastgele seçilen 56’şar kişilik toplam 112 kişi olmak üzere deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Araştırma 7 hafta 21 ders saati sürmüştür. Öğrencilerin deneysel işlem öncesi ve sonrası başarı durumlarını karşılaştırabilmek amacıyla araştırmacı tarafından çoktan seçmeli başarı testi geliştirilmiştir. Uygulama öncesi deney ve kontrol gruplarına öntest, uygulama sonrası ise sontest yapılmıştır. Sonuçlar Spss for Windows 25.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular Mann Whitney U testi ve Wilcoxon işaretli Sıralar testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular hikâye anlatım yönteminin deney grubu sontest puanları ile kontrol grubu sontest puanları arasında geniş düzeyde bir etkide bulunduğunu göstermiştir. Sonuç olarak Hikâye Anlatım Yönteminin 6.sınıf Sosyal Bilgiler dersi Kültür ve Miras öğrenme alanında akademik başarıya olumlu katkı sağladığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Atılgan, H. Kan, A. ve Doğan, N. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bacak, S. (2008), İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinde öykü tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenenlerin akademik başarı ve yaratıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Baymur, F. (1964). Tarih öğretimi. Ankara: Maarif Matbaası.
  • Can, A. (2013). SPSS ile nicel veri analizi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psychological Bulletin. 112 (1): 155–159.
  • Çelikkaya, T. ve Kuş, Z. (2009). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin kullandıkları yöntem ve teknikler, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII (2), 741-758.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Eymen, U. E. (2007). Spss 15.0 Veri analiz yöntemleri. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/ spring2009/bby606/SPSS_15.0_ile_Veri_Analizi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
  • Kayahan, Z. (2010). İlköğretim I.kademe 5. sınıf görsel sanatlar eğitimi dersinde hikâye anlatım yönteminin yaratıcılığa etkileri . Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kır, D. (2011). Hikâyelerle matematik öğretiminin ilköğretim 2. sınıf öğrencilerinin toplama ve çıkarmaya ilişkin sözel problem çözme becerileri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • MEB, (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7.sınıflar öğretim programı kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • NCSS, (1993). The Social studies professional. Washington DC: National Council For Social Studies, January-February.
  • Oğuzkan, A. F. (1989). Orta dereceli okullarda öğretim (amaç,ilke,yöntem ve teknikler). Ankara: Emel matbaacılık.
  • Otlukoğlu, R. (2001). İlköğretim okulu 5. Sınıf Sosyal Bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazandırmaya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, A. (2002). Sosyal Bilgiler öğretiminde edebi ürünler yazılı materyaller. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Savage, M. K. & Savage, T. V. (1993). Children’s Literature in Middle School Studies. The Social Studies, 84 (1), 32-36.
  • TDK,(2018).Yetkinlik tanım. http://www.tdk.org.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK.GTS.5cc44e5c69e293.48487516 adresinden alınmıştır.
  • TÜBA, (2018). Beceri, Hikâye tanımları. http://www.tubaterim.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • Ünlü, B. (2018). Dijital öykülerle desteklenmiş sosyal bilgiler dersinin öğrencilerin başarısı, kontrol odağı ve eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Yalnız, M. (2012). Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi dersi 12. sınıf müfredatının hikâye anlatım yöntemi ile anlatımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsa Tak

Tuğba Tekkök

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2023
Kabul Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tak, İ., & Tekkök, T. (2023). 6.Sınıf Sosyal Bilgiler “Kültür ve Miras” Öğrenme Alanında Hikâye Anlatım Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 8(2), 169-180.