Aim:
The meaning of the metaphor, 'to explain something more clearly' has been the
subject of many field work, especially education. AIDS; when the concept is
examined in terms of social identity loaded; awareness, prejudice, lack of
information, etc. In this study, it was aimed to reveal the metaphors of the
students of Ankara Yıldırım Beyazıt University Faculty of Medicine on the
concept of AIDS and to determine the cognitive structures.
Method:
The raw data obtained by completing each of the students' "AIDS is like
.......... because ..." was analyzed using qualitative data analysis
techniques. Free word association test was also used to collect the data. The
obtained data were divided into categories according to the content analysis.
Results: According to the findings of the research, students produced a total
of 98 valid metaphors regarding the concept of "AIDS". These
metaphors were then grouped into 5 different conceptual categories, which were
examined in terms of their common features. In particular, these five
conceptual categories did not differ significantly in terms of the presence of
AIDS patients in the family or in the immediate vicinity. According to the
analysis results, a total of 10 categories were determined by free word association
test. In this context, it has been determined that the cognitive structures
related to AIDS of physician candidates concentrate mostly in the categories of
"AIDS transmission routes". At the end of the study, related
proposals were mentioned.
Conclusions:
The results indicate that the cognitive structures of the candidates of AIDS
should be developed more consciously and purposefully. Today, AIDS is a disease
that threatens every individual in the world. Careful planning of the
educational process is necessary.
Amaç: Anlamı, ‘bir şeyi
daha anlaşılır olanla açıklamak’ olan metafor kelimesi başta eğitim olmak üzere
pek çok alanda çalışma konusu olmuştur. Edinsel Bağışıklık
Yetmezliği Sendromu [Acquired Immun Deficiency Syndrome (AIDS)], kavrama yüklenen
toplumsal kimlik açısından irdelendiğinde; farkındalık, önyargı, bilgi
eksikliği gibi pek çok alanda aşılması gereken sorunları barındıran bir
hastalıktır. Bu çalışmada, Ankara Yıldırım Beyazıt
Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin AIDS kavramına ilişkin sahip
oldukları metaforları ortaya çıkarmak ve bilişsel yapılarını tespit etmek
amaçlanmıştır.
Yöntem: Öğrencilerin her
birinin “AIDS ........ gibidir, çünkü .......” ibaresini tamamlamasıyla elde
edilen ham veriler, nitel veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz
edilmiştir. Verilerin toplanmasında bağımsız kelime ilişkilendirme
testi de kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine göre
değerlendirilerek kategorilere ayrılmıştır.
Bulgular: Araştırmada,
öğrenciler “AIDS” kavramına ilişkin olarak toplam 98 adet
geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri
bakımından irdelenerek 6 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Söz
konusu bu 6 kavramsal kategori ailede ya da yakın çevrede AIDS hastası bulunma
durumları bakımından önemli derecede farklılık göstermemiştir.
Analiz sonuçlarına göre, bağımsız kelime ilişkilendirme testiyle toplam 10
kategori belirlenmiştir. Bu kapsamda hekim adaylarının AIDS ile ilgili bilişsel
yapılarının en fazla “AIDS’in bulaşma yolları” kategorilerinde yoğunlaştığı
tespit edilmiştir.
Sonuç: Elde edilen
sonuçlar hekim adaylarının AIDS kavramına yönelik bilişsel yapılarının daha
bilinçli ve amaçlı olarak geliştirilmesi gerektiğine işaret etmektedir.
Günümüzde, AIDS’in tüm dünyadaki her bireyi tehdit eden bir hastalık olduğu göz
ardı edilmeyerek eğitim sürecinin dikkatlice planlanması gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |