Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gastronomide Görsellerle Yiyecek İçecek Stilistliği

Yıl 2024, Sayı: 14, 149 - 164, 30.04.2024
https://doi.org/10.47994/usbad.1442182

Öz

Gastronomide yiyecek içecek stilistliği, yemeklerin görsel estetiğini ve sunumunu düzenleyen, yaratıcı bir bakış açısıyla malzemelerin düzenlenmesi, renk uyumu, tabak düzeni ve dekoratif unsurların kullanılması gibi faktörlere odaklanarak yemek deneyimini görsel açıdan zenginleştirmeyi amaçlayan bir alandır. Bu alandaki profesyoneller, lezzetin yanı sıra görsel açıdan da etkileyici bir deneyim sunmayı amaçlamaktadır. Yiyecek içecek stilistliği, mutfak sanatının yanı sıra tasarım ve estetik prensiplerini içeren kapsamlı bir disiplindir. Renklerin uyumu, tabak düzenlemeleri, malzeme kontrastları ve süsleme teknikleri, bir yemeğin estetik kalitesini belirlemektedir. Bu, yemekleri sadece tadıyla değil, aynı zamanda görsel çekiciliğiyle de unutulmaz kılmaktadır. Yiyecek içecek stilistleri, özel sunum teknikleri ve araçları kullanarak yemekleri çeşitli şekillerde düzenlemektedir. Sonuç olarak, gastronomide yiyecek içecek stilistliği, lezzetin yanı sıra görsel estetiği de ön planda tutan bir sanat anlayışını temsil etmektedir. Bu disiplin, mutfak dünyasına estetik bir bakış açısı kazandırarak yemek deneyimini unutulmaz kılmakta ve gastronomi sanatının sınırlarını genişletmektedir. Bu araştırmanın amacı, gastronomide kullanılmaya başlayan güncel bir yaklaşım haline gelen yiyecek içecek stilistliğinin derinlemesine incelenmesidir. Bu inceleme sonucunda kullanılan tekniklerin görsellerle desteklenerek sektöre ve yiyecek içecek işletmelerine fayda sağlayacağı düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.

Destekleyen Kurum

Tübitak 2209 Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı

Proje Numarası

1919B012300500

Kaynakça

  • Akbaba, A., & Kendirci, P. (2016). Gastronomi Turizmi ve Coğrafi İşaretlemeli Ürünler. İçinde O. N. Özdoğan (Ed.), Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler 2. Baskı, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Bağıran Özşeker, D. (2016). Gastronomi Kavramı: Tanımı ve Gelişimi. İçinde H. Kurgun, D. Bağıran Özşeker (Ed.), Gastronomi ve Turizm 1. Baskı, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Bakıtkal, Z. (2023). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gözlem. Erişim Linki: https://www.academia.edu/42925989/B%C4%B0L%C4%B0MSEL_ARA%C5%9ETIRMA_Y%C3%96NTEMLER%C4%B0_G%C3%96ZLEM, Erişim Tarihi: 01.05.2023.
  • Behera, M. (2017). A feast for the eyes: the importance of food photography in restaurant marketing. Restaurant marketing/Web design, available at: https://thedigitalrestaurant.com/food-photography-in-restaurant-marketing/.
  • Bekar, A. (2016). Yiyecek ve İçecek Stilistliği ve Fotoğrafçılığı. Akademik Bakış Dergisi, 53(5/7).
  • Bekar, A., & Karakulak, Ç. (2016). Yiyecek ve içecek stilistliği ve fotoğrafçılığı. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 53, 104-113.
  • Bellingham, L., & Bybee, J. A. (2012). Food styling for photographers: A guide to creating your own appetizing art. Routledge.
  • Bilir, Z. (2021). Gastronomi ve Renkler Arasındaki İlişki. Erişim Linki: https://www.turizmgunlugu.com/2021/12/11/gastronomi-ve-renkler-arasindaki-iliski/. Erişim Tarihi: 5.12.2023.
  • Bucak, H. (2016). Lezzetin Fizyolojisi ya da Yüce Mutfak Üzerine Düşünceler Jean Anthelme Brillat-Savarin, 1. Baskı, Oğlak Yayıncılık: İstanbul.
  • Cankul, D., Ari, O. P., & Okumus, B. (2021). The current practices of food and beverage photography and styling in food business. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 12(2), 287-306.
  • Carafoli, J. F. (2003). Tempting the palate: The food stylist's art. Gastronomica, 3(2), 94-97.
  • Chun, D. S., Kim, B. H., & Kang, K. O. (2011). Recognition and utility properties of menu development derived from the performance of food styling for cooks in a super deluxe hotel. Journal of the East Asian Socociety Dietary Life, 21(5), 771–778.
  • Cömert, M., & Çavuş, O. (2016). Moleküler Gastronomi kavramı (The concept of Molecular Gastronomy). Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4/4 118-131.
  • Custer, D., (2010). Food Styling: The Art og Preparing Food fort he Camera. Johns Wiley&Sons Inc. Hoboken, New Jersey.
  • Dönmez, Z. K. (2023). Veri Toplama Teknikleri: Gözlem. Erişim Linki: https://slideplayer.biz.tr/slide/5249274/ , Erişim Tarihi: 01.05.2023.
  • Dujardin, H. (2011). Plate to Pixel: Digital Food Photography&Styling. Wiley Publishing Inc. Indianapolis.
  • Esmer, E. (2017). Stil sınıflamaları ve zihinsel stil kavramının neliği üzerine bir değerlendirme. İlköğretim Online, 16(2), 717-726.
  • Ferroni, L. (2012). Food photography: Pro secrets for styling, lighting and shooting. Sterling Publishing.
  • Fisher, H. J. (2012). Food stylist food image creation for print media and consumer interpretation: an exploratory investigation. Faculty of Natural and Agricultural Science Department of Consumer Science University of Pretoria.
  • Gisseman, C. (2016). Food photography a beginner’s guide to creating appetizing images. Rocky Nook Inc. USA.
  • Glyda, J. (2019). Food photography: Creating appetizing images (1st ed.). Routledge.
  • Gutiérrez, C. N. E. (2014). The food styling tool (food makeup) in the process production of a fast food campaign [Unpublished master’s thesis]. Universidad de San Carlos de Guatemala.
  • Güzel Şahin, G., & Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul’un GAstronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63–73.
  • Kim, B., Shin, & M., Kang, K. (2011). A study on the recognition and satisfaction of food styling for cooks in a deluxe hotel. The Korean Jaurnal of Culinary Research, 17(3), 76–88.
  • Kim, S. H., & Kim, S. H. (2013). Relationship between the image of taste and the foodstyling design. Journal of Food Service Management Society of Korea, 16(2), 119–140.
  • Kopcok, D. (2021). The Right Tools for Food Photography Styling and How to Use Them, (2021, 9 Eylül). Erişim adresi https://expertphotography.com/the-right-toolsfor-food-photography-styling/.
  • Manna, L., & Moss, B. (2005). Digital Food Photography. Boston: Thomson Course Technology.
  • Mariano-Juárez, L., Medina, F. X., & Conde-Caballero, D. (2023). Popular cuisines at foodie tables. Social class, distinction, and food transformation and incorporation in contemporary gastronomies. International Journal of Gastronomy and Food Science, 33, 100791.
  • Nyberg, M., Börjesson, S. M. E., Höijer, K., Olsson, V., Rothenberg, E., & Wendin, K. (2022). Circular gastronomy–Exploring a new compound concept at the interface between food, meals and sustainability. International Journal of Gastronomy and Food Science, 30, 100610.
  • Ölmez, S. (2022). Yemek Fotoğrafçılığı ve Kompozisyon. Erişim Linki: https://www.arthenos.com/yemek-fotografciligi-ve-kompozisyon/. Erişim Tarihi: 11.02.2024.
  • Özdoğan, O. (2014). Yiyecek Stilistliği ve Fotoğrafçılık. Osman N. Özdoğan (Ed.), Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler: Kavramlar, Yaklaşımlar ve Başarı Hikayeleri içinde (s. 167-188). Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Piqueras-Fiszman, B., Giboreau, A., Spence, C. (2013). Assessing the influence of the color of the plate on the perception of a complex food in a restaurant setting. Flavour, 2(1), 24. http://dx.doi.org/10.1186/2044-7248-2-24
  • Puranik, A. (2016). “Overwiev on Food Photography”, Smart Photography August-2016. Rigel, N. (1993). Kağıt Kaplanlar, 1. Baskı, İstanbul: Der Yayınları.
  • Rayner, S. V & Riding, R. (1997). Towards a categorisation of cognitive styles and learning styles. Educational Psychology, 17, (1), 5-27.
  • Santich, B. (2004). The study of gastronomy and its relevance to hospitality education and training. Hospitality Management, (23), 15–24.
  • Sarıtaş, A. (2022). Mutfak Yöneticilerinin Yemek Stilistliği ve Fotoğrafçılığı İlgi, Kullanma Durumları ve Bilgi Düzeyleri: İstanbul Örneği (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Sarıtaş, A., & Sormaz, Ü. (2023). Yemek Stilistliği Uygulamalarının Otel ve Restoranlarda Yapılan Yemek Sunumları Üzerindeki Etkisi. Aydın Gastronomy, 7(2), 289-300.
  • Seo, H. J. (2011). Effects of food space design on customer satisfaction, revisit ıntendtion, and recommendation ıntention focused on food styling of hotel’s restaurants [Unpublished Master’s thesis]. Kyung Sung University.
  • Sormaz, Ü., Özata, E., & Güneş, E. (2015). Turizmde Gastronomi. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 67–73.
  • Sosef, B. (2019). Food photography and still life paintings: A single subject ın multiple worlds Master’s thesis, Leiden University. Leiden University Student Repository. https:// hdl.handle.net/1887/77783.
  • Tez, Z. (2015). Lzzetin Tarihi. 3. Baskı, Hayykitap: İstanbul.
  • Vijitbunyanon, P. (2020). The importance of food styling and food photography towards customers’ perspective at kitchen corner café. Dusit Thani College Journal, 13(2), 454-463.
  • Web. (2023). Erişim Linki: https://www.izmirlezzethaber.com/gastronomide-renklerin-onemi/20/. Erişim Tarihi: 29.11.2023.
  • Yılmaz, H., & Erden, G. (2017). Renklerin Çorbaların Tat Algısı Üzerindeki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/Special issue2, 265-275.
  • Young, N. S. (2012). Food Photography: From Snapshots to Great Shots. Peachpit Press, California, USA.
  • Young, N. S. (2016). Food Photography: From Snapshots to Great Shots, Second Edition. Peachpit Press, Berkeley.
  • Zengin, Y. (2014). Gözlem Tekniği. Erişim Linki: https://prezi.com/7mwmjgrez6mv/gozlem-teknigi/ Erişim Tarihi: 02.05.2023.

Food And Beverage Styling With Visuals In Gastronomy

Yıl 2024, Sayı: 14, 149 - 164, 30.04.2024
https://doi.org/10.47994/usbad.1442182

Öz

Food and beverage stylist in gastronomy is a field that regulates the visual aesthetics and presentation of meals and aims to visually enrich the dining experience by focusing on factors such as the arrangement of ingredients, color harmony, plate arrangement and use of decorative elements from a creative perspective. Professionals in this field aim to provide a visually impressive experience as well as taste. Food and beverage stylist is a comprehensive discipline that includes design and aesthetic principles as well as culinary art. The harmony of colors, plate arrangements, material contrasts and decoration techniques determine the aesthetic quality of a dish. This makes dishes unforgettable not only with their taste but also with their visual appeal. Food and beverage stylists arrange dishes in a variety of ways using special presentation techniques and tools. As a result, food and beverage stylist in gastronomy represents an understanding of art that prioritizes visual aesthetics as well as taste. This discipline gives an aesthetic perspective to the culinary world, making the dining experience unforgettable and expanding the boundaries of gastronomy art. The aim of this research is to examine in depth food and beverage styling, which has become a current approach used in gastronomy, and to benefit the sector and food and beverage businesses by supporting the techniques used as a result of this examination with visuals.

Proje Numarası

1919B012300500

Kaynakça

  • Akbaba, A., & Kendirci, P. (2016). Gastronomi Turizmi ve Coğrafi İşaretlemeli Ürünler. İçinde O. N. Özdoğan (Ed.), Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler 2. Baskı, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Bağıran Özşeker, D. (2016). Gastronomi Kavramı: Tanımı ve Gelişimi. İçinde H. Kurgun, D. Bağıran Özşeker (Ed.), Gastronomi ve Turizm 1. Baskı, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Bakıtkal, Z. (2023). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Gözlem. Erişim Linki: https://www.academia.edu/42925989/B%C4%B0L%C4%B0MSEL_ARA%C5%9ETIRMA_Y%C3%96NTEMLER%C4%B0_G%C3%96ZLEM, Erişim Tarihi: 01.05.2023.
  • Behera, M. (2017). A feast for the eyes: the importance of food photography in restaurant marketing. Restaurant marketing/Web design, available at: https://thedigitalrestaurant.com/food-photography-in-restaurant-marketing/.
  • Bekar, A. (2016). Yiyecek ve İçecek Stilistliği ve Fotoğrafçılığı. Akademik Bakış Dergisi, 53(5/7).
  • Bekar, A., & Karakulak, Ç. (2016). Yiyecek ve içecek stilistliği ve fotoğrafçılığı. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 53, 104-113.
  • Bellingham, L., & Bybee, J. A. (2012). Food styling for photographers: A guide to creating your own appetizing art. Routledge.
  • Bilir, Z. (2021). Gastronomi ve Renkler Arasındaki İlişki. Erişim Linki: https://www.turizmgunlugu.com/2021/12/11/gastronomi-ve-renkler-arasindaki-iliski/. Erişim Tarihi: 5.12.2023.
  • Bucak, H. (2016). Lezzetin Fizyolojisi ya da Yüce Mutfak Üzerine Düşünceler Jean Anthelme Brillat-Savarin, 1. Baskı, Oğlak Yayıncılık: İstanbul.
  • Cankul, D., Ari, O. P., & Okumus, B. (2021). The current practices of food and beverage photography and styling in food business. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 12(2), 287-306.
  • Carafoli, J. F. (2003). Tempting the palate: The food stylist's art. Gastronomica, 3(2), 94-97.
  • Chun, D. S., Kim, B. H., & Kang, K. O. (2011). Recognition and utility properties of menu development derived from the performance of food styling for cooks in a super deluxe hotel. Journal of the East Asian Socociety Dietary Life, 21(5), 771–778.
  • Cömert, M., & Çavuş, O. (2016). Moleküler Gastronomi kavramı (The concept of Molecular Gastronomy). Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4/4 118-131.
  • Custer, D., (2010). Food Styling: The Art og Preparing Food fort he Camera. Johns Wiley&Sons Inc. Hoboken, New Jersey.
  • Dönmez, Z. K. (2023). Veri Toplama Teknikleri: Gözlem. Erişim Linki: https://slideplayer.biz.tr/slide/5249274/ , Erişim Tarihi: 01.05.2023.
  • Dujardin, H. (2011). Plate to Pixel: Digital Food Photography&Styling. Wiley Publishing Inc. Indianapolis.
  • Esmer, E. (2017). Stil sınıflamaları ve zihinsel stil kavramının neliği üzerine bir değerlendirme. İlköğretim Online, 16(2), 717-726.
  • Ferroni, L. (2012). Food photography: Pro secrets for styling, lighting and shooting. Sterling Publishing.
  • Fisher, H. J. (2012). Food stylist food image creation for print media and consumer interpretation: an exploratory investigation. Faculty of Natural and Agricultural Science Department of Consumer Science University of Pretoria.
  • Gisseman, C. (2016). Food photography a beginner’s guide to creating appetizing images. Rocky Nook Inc. USA.
  • Glyda, J. (2019). Food photography: Creating appetizing images (1st ed.). Routledge.
  • Gutiérrez, C. N. E. (2014). The food styling tool (food makeup) in the process production of a fast food campaign [Unpublished master’s thesis]. Universidad de San Carlos de Guatemala.
  • Güzel Şahin, G., & Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul’un GAstronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63–73.
  • Kim, B., Shin, & M., Kang, K. (2011). A study on the recognition and satisfaction of food styling for cooks in a deluxe hotel. The Korean Jaurnal of Culinary Research, 17(3), 76–88.
  • Kim, S. H., & Kim, S. H. (2013). Relationship between the image of taste and the foodstyling design. Journal of Food Service Management Society of Korea, 16(2), 119–140.
  • Kopcok, D. (2021). The Right Tools for Food Photography Styling and How to Use Them, (2021, 9 Eylül). Erişim adresi https://expertphotography.com/the-right-toolsfor-food-photography-styling/.
  • Manna, L., & Moss, B. (2005). Digital Food Photography. Boston: Thomson Course Technology.
  • Mariano-Juárez, L., Medina, F. X., & Conde-Caballero, D. (2023). Popular cuisines at foodie tables. Social class, distinction, and food transformation and incorporation in contemporary gastronomies. International Journal of Gastronomy and Food Science, 33, 100791.
  • Nyberg, M., Börjesson, S. M. E., Höijer, K., Olsson, V., Rothenberg, E., & Wendin, K. (2022). Circular gastronomy–Exploring a new compound concept at the interface between food, meals and sustainability. International Journal of Gastronomy and Food Science, 30, 100610.
  • Ölmez, S. (2022). Yemek Fotoğrafçılığı ve Kompozisyon. Erişim Linki: https://www.arthenos.com/yemek-fotografciligi-ve-kompozisyon/. Erişim Tarihi: 11.02.2024.
  • Özdoğan, O. (2014). Yiyecek Stilistliği ve Fotoğrafçılık. Osman N. Özdoğan (Ed.), Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler: Kavramlar, Yaklaşımlar ve Başarı Hikayeleri içinde (s. 167-188). Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Piqueras-Fiszman, B., Giboreau, A., Spence, C. (2013). Assessing the influence of the color of the plate on the perception of a complex food in a restaurant setting. Flavour, 2(1), 24. http://dx.doi.org/10.1186/2044-7248-2-24
  • Puranik, A. (2016). “Overwiev on Food Photography”, Smart Photography August-2016. Rigel, N. (1993). Kağıt Kaplanlar, 1. Baskı, İstanbul: Der Yayınları.
  • Rayner, S. V & Riding, R. (1997). Towards a categorisation of cognitive styles and learning styles. Educational Psychology, 17, (1), 5-27.
  • Santich, B. (2004). The study of gastronomy and its relevance to hospitality education and training. Hospitality Management, (23), 15–24.
  • Sarıtaş, A. (2022). Mutfak Yöneticilerinin Yemek Stilistliği ve Fotoğrafçılığı İlgi, Kullanma Durumları ve Bilgi Düzeyleri: İstanbul Örneği (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Sarıtaş, A., & Sormaz, Ü. (2023). Yemek Stilistliği Uygulamalarının Otel ve Restoranlarda Yapılan Yemek Sunumları Üzerindeki Etkisi. Aydın Gastronomy, 7(2), 289-300.
  • Seo, H. J. (2011). Effects of food space design on customer satisfaction, revisit ıntendtion, and recommendation ıntention focused on food styling of hotel’s restaurants [Unpublished Master’s thesis]. Kyung Sung University.
  • Sormaz, Ü., Özata, E., & Güneş, E. (2015). Turizmde Gastronomi. Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 67–73.
  • Sosef, B. (2019). Food photography and still life paintings: A single subject ın multiple worlds Master’s thesis, Leiden University. Leiden University Student Repository. https:// hdl.handle.net/1887/77783.
  • Tez, Z. (2015). Lzzetin Tarihi. 3. Baskı, Hayykitap: İstanbul.
  • Vijitbunyanon, P. (2020). The importance of food styling and food photography towards customers’ perspective at kitchen corner café. Dusit Thani College Journal, 13(2), 454-463.
  • Web. (2023). Erişim Linki: https://www.izmirlezzethaber.com/gastronomide-renklerin-onemi/20/. Erişim Tarihi: 29.11.2023.
  • Yılmaz, H., & Erden, G. (2017). Renklerin Çorbaların Tat Algısı Üzerindeki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/Special issue2, 265-275.
  • Young, N. S. (2012). Food Photography: From Snapshots to Great Shots. Peachpit Press, California, USA.
  • Young, N. S. (2016). Food Photography: From Snapshots to Great Shots, Second Edition. Peachpit Press, Berkeley.
  • Zengin, Y. (2014). Gözlem Tekniği. Erişim Linki: https://prezi.com/7mwmjgrez6mv/gozlem-teknigi/ Erişim Tarihi: 02.05.2023.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası, İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seda Coşkun 0009-0002-5067-3572

Esra Özata Şahin 0000-0002-9438-5882

Proje Numarası 1919B012300500
Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2024
Kabul Tarihi 29 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Coşkun, S., & Özata Şahin, E. (2024). Gastronomide Görsellerle Yiyecek İçecek Stilistliği. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(14), 149-164. https://doi.org/10.47994/usbad.1442182

16494  16495  16496  16503  16570 16633   16823 

 16824 17564  19288 22730 22803 

 23495     

   25002    30847    

             Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi (USBAD), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Yerleşke / Malatya 

Telefon: 0533 5438933, https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbad -- sdurukoglu@gmail.com -- usbaddergi@gmail.com 18414