Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ BİR ÜNİVERSİTEDE ERGONOMİK BİR SINIF TASARIMI UYGULAMASI

Yıl 2021, Sayı: 4, 89 - 102, 29.09.2021
https://doi.org/10.51551/verimlilik.825104

Öz

Amaç: Ergonomi, insanın konfor ve güvenliğini en üst düzeye çıkarmak adına işyerleri ve diğer ortamları geliştirmek için bilimsel yöntemleri kullanan bir bilim dalıdır. Bu çalışmada, bir üniversiteden elde edilen gerçek veriler dikkate alınarak, sınıflardaki gürültü, ışık, iklimlendirme, sıcaklık gibi çevresel faktörlerle ilgili sorunları tanımlayan yeni derslik mobilya boyutları önerilmiştir.



Yöntem:
Bu çalışmada, öğrenciler tarafından sınıf eşyası ve ortamı açısından en çok şikayet edilen problemlerin belirlenmesi için bir anket hazırlanmıştır. Ankara’daki bir üniversitede toplam 219 öğrenci ankete katılmıştır. En çok şikayet edilen problemlerin belirlenmesi için her bir soru için memnuniyetsizlik puanları hesaplanmıştır.



Bulgular:
Sonuçlar, öğrencilerin çoğunun farklı sebeplerden dolayı kolçaklı sandalyelerden memnun olmadıklarını göstermiştir. Problemleri çözmek için öğrencilerin antropometrik ölçüleri hesaplanmıştır. Bu ölçülere bağlı olarak, önerilen eşya boyutları belirtilmiş ve mevcut hali ile kıyaslanmıştır.



Özgünlük:
Bu çalışmadaki ergonomik sınıf tasarımı çalışma yapılan üniversiteye özgün olarak elde edilen verilerle yapılmış bir çalışmadır. Uygulanan metodolojinin ve kapsamlı literatür araştırmasının başka eğitimsel kurumlar için bir ilham kaynağı olabilmesi hedeflenmiştir.

Kaynakça

  • ALTAN, İ. (1989), Aydınlatma ve Aydınlatmada Gölge Etkeni, Çukurova Üniversitesi Milli Prodüktivite Merkezi 2. Ulusal Ergonomi Kongresi, Adana, 412-421.
  • CASTELLUCCI, H. I., AREZES, P. M. and VIVIANI, C. A. (2010), Mismatch between Classroom Furniture and Anthropometric Measures in Chilean Schools, Applied Ergonomics, 41, 563-568.
  • CASTELLUCCI, H. I., AREZES, P .M. and MOLENBROEK, J. F. M. (2015), Equations for Defining the Mismatch between Students and School Furniture: A Systematic Review, Applied Ergonomics, 48, 117-126.
  • DEMİRKAN, H. (1995), Eğitim Kalitesine Uygun Öğrenme Mekanları Tasarımı, 5. Ergonomi Kongresi, İstanbul, 413-420.
  • DÖNMEZ, B. (2008), Okul ve Sınıf Ergonomisi ya da İnsanı Öncelemek, Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 4 (11), 10-14.
  • FIDELIS, O. P., ADELAKUN, S. A. and OGUNLADE, B. (2020), Ergonomic Assessment and Health Implications of Classroom Furniture Designs in Secondary Schools: A Case Study, Theoretical Issues in Ergonomics Science, 1-14.
  • FIĞLALI, N. (2009), Ergonomi’nin Dünü Bugünü Yarını, V. Endüstri Mühendisliği Bahar Konferansları-Ergonomi, Endüstri İşletme Mühendisliği Meslek Dalı Ana Komisyonu Bülteni, Türkiye, 19-21.
  • GOUVALI, M. K. and BOUDOLOS, K. (2006), Match between School Furniture Dimensions and Children’s Anthropometry, Applied Ergonomics, 37, 765-773.
  • GRIMMER, K. and WILLIAMS, M. (2000), Gender-Age Environmental Associates of Adolescent Low Back Pain, Applied Ergonomics, 31, 343-360.
  • GRIMMER, K. and MILANESE, S. (2004), School Furniture and the User Population: An Anthropometric Perspective, Ergonomics, 47, 416-426.
  • HİRA, D. S. (1980), An Ergonomic Appraisal of Educational Desks, Ergonomics, 23, 213-221.
  • JAYARATNE, I. L. K. and FERNANDO, D. N. (2009), Ergonomics Related to Seating Arrangements in the Classroom: Worst in South East Asia? The Situation in Sri Lankan School Children, Work, 34, 409-420.
  • KAHYA, E. (2018), Evaluation of the Classroom Furniture for University Students, The Journal of Engineering and Architecture Faculty of Eskisehir Osmangazi University, 26 (1), 20-29.
  • KHOSHABI P., NEJATI, E., AHMADI, S. F., CHEGINI, A., MAKUI, A. and GHOUSI, R. (2020), Developing a Multi- Criteria Decision Making Approach to Compare Types of Classroom Furniture Considering Mismatches for Anthropometric Measures of University Students, PLoS ONE, 15 (9), 1-25.
  • OYEWOLE, S. A., HAIGHT, J. M. and FREIVALDS, A. (2010), The Ergonomic Design of Classroom Furniture/Computer Work Station for First Graders in the Elementary School, International Journal of Applied Ergonomics, 40, 437- 447.
  • ÖNDER, H., H., GÜL, M. and ERGÜLDÜRENLER, G. (2013), Eğitim Ortamında Ergonomi Kullanılması ve Örnek İdeal Sınıf Çalışması, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Büro Yönetimi Özel Sayısı (1), 41-55.
  • PANAGIOTOPOULOU, G., CHRISTOULAS, K., PAPANICKOLAOU, A. and MANDROUKAS, K. (2004), Classroom Furniture Dimensions and Anthropometric Measures in Primary School, Applied Ergonomics, 35, 121-128.
  • PARCELLS, C., STOMMEL, M. and HUBBARD, R. P. (1999), Mismatch of Classroom Furniture and Student Body Dimensions: Empirical Findings and Health Implications, Journal of Adolescent Health, 24, 265-273.
  • ROWANI, M. P. and WRIGHT, P. C. (1994), Ergonomics is Good for Business, Work Study, 43 (8), 7-12.
  • SAVANUR, C. S., ALTEKAR, C. R. and DE, A. (2007), Lack of Conformity between Indian Classroom Furniture and Student Dimensions: Proposed Future Seat/Table Dimensions, Ergonomics, 50, 1612–1625.
  • SLUCHAK, T. J. (1992), Ergonomics: Origins, Focus and Implementation Considerations, AAOHN Journal, 40 (3), 105-11.
  • SMITH, T. J. (2012), Integrating Community Ergonomics with Educational Ergonomics-Designing Community Systems to Support Classroom Learning, Work, 41, 3676-3684.
  • TSE, (2003), Mobilya-Eğitim Kurumlarında Kullanılan Sandalyeler ve Masalar, Bölüm I: Fonksiyonel Boyutlar, Türk Standardı, TS 3585 ENV 1729-1, Ankara.
  • TUNAY, M., MELEMEZ, K. and DİZDAR, E. N. (2005), Yüksek Öğrenimde Kullanılan Okul Sıra ve Masalarının Antropometrik Tasarımı (Bartın Orman Fakültesi Örneği), Teknoloji, 8 (1), 93-100.
  • WANG, J., THORNTON, J. C., KOLESNIK, S. and PIERSON, R. N. (2000), Anthropometry in Body Composition: An Overview, Annals of the New York Academy of Sciences, 904 (1), 317-326.
  • YALÇINKAYA, B. (2012), Eğitim Ortamında Başarının Gizli Etkeni: Ergonomi, e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences, 1C0543, 7 (2), 785-797.

AN ERGONOMIC CLASSROOM DESIGN APPLICATION AT A UNIVERSITY IN TURKEY

Yıl 2021, Sayı: 4, 89 - 102, 29.09.2021
https://doi.org/10.51551/verimlilik.825104

Öz

Purpose: Ergonomics is a branch of science that uses scientific methods to improve the workplaces and environments to maximize the comfort and safety of humans. In this study, we suggest new classroom furniture dimensions defining the problems about environmental factors in the classrooms such as noise, light, air conditioning, or temperature by considering the real data obtained from a university.



Methodology:
A questionnaire is prepared to determine the most complained problems by the students about the classroom furniture and environment. A total of 219 students participate in the questionnaire at a university in Ankara, Turkey. The dissatisfaction scores are evaluated for each question to define the most complained problems.



Findings:
The results show that most of the students are not satisfied with the use of tablet-armed chairs due to different reasons. To solve the problems, the anthropometric measurements of the students are evaluated. Based on these measurements, new furniture dimensions are suggested and compared with the existing ones.



Originality:
The ergonomic classroom design in this study is an original work that is designed according to the data obtained from the university in concern. It is aimed that the implemented methodology and the comprehensive literature review for the ergonomic classroom design in this study can be a source of inspiration for the educational institutions.

Kaynakça

  • ALTAN, İ. (1989), Aydınlatma ve Aydınlatmada Gölge Etkeni, Çukurova Üniversitesi Milli Prodüktivite Merkezi 2. Ulusal Ergonomi Kongresi, Adana, 412-421.
  • CASTELLUCCI, H. I., AREZES, P. M. and VIVIANI, C. A. (2010), Mismatch between Classroom Furniture and Anthropometric Measures in Chilean Schools, Applied Ergonomics, 41, 563-568.
  • CASTELLUCCI, H. I., AREZES, P .M. and MOLENBROEK, J. F. M. (2015), Equations for Defining the Mismatch between Students and School Furniture: A Systematic Review, Applied Ergonomics, 48, 117-126.
  • DEMİRKAN, H. (1995), Eğitim Kalitesine Uygun Öğrenme Mekanları Tasarımı, 5. Ergonomi Kongresi, İstanbul, 413-420.
  • DÖNMEZ, B. (2008), Okul ve Sınıf Ergonomisi ya da İnsanı Öncelemek, Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 4 (11), 10-14.
  • FIDELIS, O. P., ADELAKUN, S. A. and OGUNLADE, B. (2020), Ergonomic Assessment and Health Implications of Classroom Furniture Designs in Secondary Schools: A Case Study, Theoretical Issues in Ergonomics Science, 1-14.
  • FIĞLALI, N. (2009), Ergonomi’nin Dünü Bugünü Yarını, V. Endüstri Mühendisliği Bahar Konferansları-Ergonomi, Endüstri İşletme Mühendisliği Meslek Dalı Ana Komisyonu Bülteni, Türkiye, 19-21.
  • GOUVALI, M. K. and BOUDOLOS, K. (2006), Match between School Furniture Dimensions and Children’s Anthropometry, Applied Ergonomics, 37, 765-773.
  • GRIMMER, K. and WILLIAMS, M. (2000), Gender-Age Environmental Associates of Adolescent Low Back Pain, Applied Ergonomics, 31, 343-360.
  • GRIMMER, K. and MILANESE, S. (2004), School Furniture and the User Population: An Anthropometric Perspective, Ergonomics, 47, 416-426.
  • HİRA, D. S. (1980), An Ergonomic Appraisal of Educational Desks, Ergonomics, 23, 213-221.
  • JAYARATNE, I. L. K. and FERNANDO, D. N. (2009), Ergonomics Related to Seating Arrangements in the Classroom: Worst in South East Asia? The Situation in Sri Lankan School Children, Work, 34, 409-420.
  • KAHYA, E. (2018), Evaluation of the Classroom Furniture for University Students, The Journal of Engineering and Architecture Faculty of Eskisehir Osmangazi University, 26 (1), 20-29.
  • KHOSHABI P., NEJATI, E., AHMADI, S. F., CHEGINI, A., MAKUI, A. and GHOUSI, R. (2020), Developing a Multi- Criteria Decision Making Approach to Compare Types of Classroom Furniture Considering Mismatches for Anthropometric Measures of University Students, PLoS ONE, 15 (9), 1-25.
  • OYEWOLE, S. A., HAIGHT, J. M. and FREIVALDS, A. (2010), The Ergonomic Design of Classroom Furniture/Computer Work Station for First Graders in the Elementary School, International Journal of Applied Ergonomics, 40, 437- 447.
  • ÖNDER, H., H., GÜL, M. and ERGÜLDÜRENLER, G. (2013), Eğitim Ortamında Ergonomi Kullanılması ve Örnek İdeal Sınıf Çalışması, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Büro Yönetimi Özel Sayısı (1), 41-55.
  • PANAGIOTOPOULOU, G., CHRISTOULAS, K., PAPANICKOLAOU, A. and MANDROUKAS, K. (2004), Classroom Furniture Dimensions and Anthropometric Measures in Primary School, Applied Ergonomics, 35, 121-128.
  • PARCELLS, C., STOMMEL, M. and HUBBARD, R. P. (1999), Mismatch of Classroom Furniture and Student Body Dimensions: Empirical Findings and Health Implications, Journal of Adolescent Health, 24, 265-273.
  • ROWANI, M. P. and WRIGHT, P. C. (1994), Ergonomics is Good for Business, Work Study, 43 (8), 7-12.
  • SAVANUR, C. S., ALTEKAR, C. R. and DE, A. (2007), Lack of Conformity between Indian Classroom Furniture and Student Dimensions: Proposed Future Seat/Table Dimensions, Ergonomics, 50, 1612–1625.
  • SLUCHAK, T. J. (1992), Ergonomics: Origins, Focus and Implementation Considerations, AAOHN Journal, 40 (3), 105-11.
  • SMITH, T. J. (2012), Integrating Community Ergonomics with Educational Ergonomics-Designing Community Systems to Support Classroom Learning, Work, 41, 3676-3684.
  • TSE, (2003), Mobilya-Eğitim Kurumlarında Kullanılan Sandalyeler ve Masalar, Bölüm I: Fonksiyonel Boyutlar, Türk Standardı, TS 3585 ENV 1729-1, Ankara.
  • TUNAY, M., MELEMEZ, K. and DİZDAR, E. N. (2005), Yüksek Öğrenimde Kullanılan Okul Sıra ve Masalarının Antropometrik Tasarımı (Bartın Orman Fakültesi Örneği), Teknoloji, 8 (1), 93-100.
  • WANG, J., THORNTON, J. C., KOLESNIK, S. and PIERSON, R. N. (2000), Anthropometry in Body Composition: An Overview, Annals of the New York Academy of Sciences, 904 (1), 317-326.
  • YALÇINKAYA, B. (2012), Eğitim Ortamında Başarının Gizli Etkeni: Ergonomi, e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences, 1C0543, 7 (2), 785-797.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Durdu Hakan Utku 0000-0002-5755-6101

Gürkan Güven Güner 0000-0001-9513-3401

Göktuğ Altuğ 0000-0002-4214-6820

Anıl Güney 0000-0003-3634-0739

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Utku, D. H., Güner, G. G., Altuğ, G., Güney, A. (2021). AN ERGONOMIC CLASSROOM DESIGN APPLICATION AT A UNIVERSITY IN TURKEY. Verimlilik Dergisi(4), 89-102. https://doi.org/10.51551/verimlilik.825104

                                                                                                          23139       23140           29293

22408  Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.