BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 1, 114 - 128, 06.06.2015

Öz

The aim of research is to reveal the primary school 3rd grade students perceptions of efficient teacher and to determine what kind of a teacher they would prefer. In this research, interview forms consisting of 4 questions were used and applied to 35 students studying in Kamile Gürkan Primary School, Isparta. First, data was transformed from cyber form into written form by the researcher, then analyzed by using descriptive analysis which is one of the techniques of qualitative research. To ensure the reliability of the research, 3 different experts’ ideas were taken into consideration. By detecting the amount of consensus and dissidence in comparisons, the reliability of research was calculated and the result is %92. At the end of the research; according to the answers given by the students to reveal the perception of efficient teacher, it is understood that speaking of an efficient teacher of primary school, personal features are much more important than professional talents

Kaynakça

  • Arslantaş, Y. (1998). Sınıf yönetiminde öğretmen iletişim becerilerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bayraktar, Ş. ve Çınar D. (2010). Öğretmen adaylarının gözü ile fen ve teknoloji öğretmenleri-nin etkili öğretmen davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11. Sayı 3, 131-152
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Carnell, E. (2005). Understanding and enriching young people's learning: Issues, complexities and challenges. Improving Schools, 8(3), 269–284.
  • Corum, Patricia L. (2001). Exploring the experiences of successful novice teachers: implications for personnel hiring and development. Unpublished doctoral dissertation. University of Missouri Columbia. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3036816.
  • Cruickshank, D. L., Bainer, D. L. & Metcalf, K. K. (1995). The act of teaching. New York: McGraw-Hill İnc.
  • Cruickshank, D. L., Bainer, D. L. & Metcalf, K. K. (1999). The act of teaching (2nd Edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 149.
  • Demir, M. C. (1997). Fransa ve Türkiye’de öğretmen yetiştirme uygulamalarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Demir, S. (2010). Sınıfta etkili öğretim ve yönetim. (Ed. Dilek Erbaş), Öğretim etkinliklerinin planlanması. Data: Ankara.
  • Demirel, Ö. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı (18. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erden, M. (2008). Sınıf yönetimi (Yeni Programa Uyumlu Genişletilmiş Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Gözütok, F. D. (1995). Öğretmenlerin demokratik tutumları. Ankara: Ekin Yayıncılık.
  • Gündüz, M. (2014). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi dersinde “sorumluluk” değerinin proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gürkan, T. (1993). İlkokul Öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ile benlik kavramları arasındaki ilişki. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Hindman, Jennifer L. (2004). The connection between qualities of effective teachers and selection interviews: the development of a teacher selection interview protocol. Unpublished doctoral dissertation, The College of William and Mary in Virginia. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3118184.
  • Hughes, C. (2001). Developing conceptual literacy in lifelong learning research: a case of responsibility?, British Educational Research Journal, 27(5), 601-614.
  • Jang, S. J. & Luo, H. Y. (2009). The impacts of secondary students’ perception on PCK of the science teachers using team teaching. Chinese Journal of Science Education, 17 (1), 49-68.
  • Jang S. J., Guan, S. Y. & Hsieh, H. F. (2009). Developing an instrument for assessing college students’ perceptions of teachers’ pedagogical content knowledge. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 596-606.
  • Jang S. J. (2011). Assessing college students’ perceptions of a case teacher’s pedagogical content knowledge using a newly developed instrument. High Education, 61, 663–678.
  • Jensen, R. A. & Kıley, T. J. (2000). Teaching, leading and learning. Becoming Caring Professionals. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Kırkaya, D. (2006). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin etkililiğini etkileyen etkenlerin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Krzywacki, (2009). Becoming A Teacher: Emerging Teacher Identity In Mathematics Teacher Education, Research Report 308 https://helda. helsinki. fi/bitstream/handle/10138/20029/becoming.pdf?sequence=1, 19/11/ 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Lloyd, B. C. & Lloyd, R. C. (1986). Teaching/learning: The student viewpoint. Reading Horizons, 26, 266-269.
  • Lotter, C., Harwood, W. S. & Bonner, J. J. (2007). The influence of core teaching conceptions on teachers’ use of inquiry teaching practices. Journal of Research in Science Teaching, 44 (9), 1318-1347.
  • MEB (2005). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü Temel Eğitime Destek Projesi Öğretmen Eğitimi Bileşeni Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Web: http:// otmg.meb.gov.tr/YetGenel.htm adresinden 10/09/2013 tarihinde alınmıştır.
  • Mentiş Taş, A. (2004). Sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi program standartlarının belirlenmesi. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 28-51.
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mills, Scott A. (2007). An investigation of the predictive validity of a structured teacher-interview instrument. Unpublished doctoral dissertation, Purdue University. ProQuest Information and Learning Company. UMI Number: 3291134.
  • Onural, H. (2006). Öğretmen adaylarının ideal öğretmen niteliklerine ilişkin görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, Sayı 327, 29-35.
  • Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), (2004). Learning for Tomorrow’s World First Results from PISA 2003. “The Learning Environment and the Organisation of Schooling.”
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Raptakis, Donna M. (2005). The highly qualified teacher: perceptions of parents, teachers, and principals at the elementary and middle school levels. Unpublished doctoral dissertation, Johnson & Wales University. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3177200.
  • Rohaan, E. J., Taconis, R. & Jochems, W. M. G. (2009). Measuring teachers' pedagogical content knowledge in primary technology education, Research in Science & Technological Education, 27 (3), 327-338.
  • Sanchez, Lori L. (2007). What makes a good teacher: are we looking in the right direction for guidance?. Unpublished Doctoral Dissertation, George Fox University. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3286092.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim (21.Baskı) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sierra, J. J. (2009). Shared responsibility and student learning: ensuring a favorable educational experience. Journal of Marketing Education, 32, 104-111.
  • Şahin, A. E. (2004). Öğretmen yeterliklerinin belirlenmesi, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5, 58.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tuan, H. L., Chang, H. P. & Wang, K. H. (2000). The development of an instrument for assessing students’ perceptions of teachers’ knowledge, International Journal of Science Education, 22 (4), 385-398.
  • Yarar, S. ve Tekbıyık, A. (2009, Mayıs). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik sahip oldukları kişisel ve mesleki nitelikler konusundaki algılarının incelenmesi. Sözlü bildiri, 1. Uluslar arası Eğitim Araştırmaları Konferansı, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Young, M. R. (2005). The motivational effects of the classroom environment in facilitating self regulated learning. Journal of Marketing Education, 27(1), 25-40.DOI: 10.1177/0273475304273346.
  • Yurdugül, H., Erdem, M. ve Seferoğlu, S. S. (2010, Mayıs). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin öğretmen yetiştiren kurumlardaki öğretim elemanlarının görüşleri. Sözlü bildiri, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Weimer, Y. (1993). Improving your classroom teaching. London: Sage Publications.
  • White, W. F. & Burke, C. M. (1993). Effective teaching and beyond. Journal of İnstructional Psychology, Vol. 20, Number 2, 167.
  • Woolfolk, A. E. (1993). Educational psychology (5. Edition). Boston: Allyn and Bacon

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ETKİLİ ÖĞRETMEN HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ

Yıl 2014, Cilt: 11 Sayı: 1, 114 - 128, 06.06.2015

Öz

Çalışmanın amacı, ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin etkili öğretmen hakkındaki algılarını ortaya çıkarmak ve nasıl bir öğretmen tipi istediklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada dört sorudan oluşan görüşme formu kullanılmış ve Isparta il merkezine bağlı Kamile Gürkan İlkokulunda öğrenim görmekte olan 35 öğrenciye uygulanmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından önce bilgisayar ortamında yazılı hale getirilmiş sonra da nitel araştırma tekniklerden betimsel analiz kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak amacıyla 3 uzman görüşüne başvurulmuştur. Karşılaştırmalarda görüş birliği ve görüş ayrılığı sayıları tespit edilerek araştırmanın güvenirliği hesaplanmış ve %92 bulunmuştur. Araştırma sonucunda; öğrencilerin etkili öğretmen algısını ortaya çıkarmak amacıyla görüşme formundaki sorulara verdiği cevaplara göre, ilkokul çocukları için etkili bir öğretmende, mesleki becerilerden daha çok kişisel özelliklerin önemli olduğu ortaya çıkmıştır.

            Anahtar kelimeler: Öğretmen etkililiği, ilkokul, öğrenci, öğrenci algıları

Kaynakça

  • Arslantaş, Y. (1998). Sınıf yönetiminde öğretmen iletişim becerilerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bayraktar, Ş. ve Çınar D. (2010). Öğretmen adaylarının gözü ile fen ve teknoloji öğretmenleri-nin etkili öğretmen davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11. Sayı 3, 131-152
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Carnell, E. (2005). Understanding and enriching young people's learning: Issues, complexities and challenges. Improving Schools, 8(3), 269–284.
  • Corum, Patricia L. (2001). Exploring the experiences of successful novice teachers: implications for personnel hiring and development. Unpublished doctoral dissertation. University of Missouri Columbia. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3036816.
  • Cruickshank, D. L., Bainer, D. L. & Metcalf, K. K. (1995). The act of teaching. New York: McGraw-Hill İnc.
  • Cruickshank, D. L., Bainer, D. L. & Metcalf, K. K. (1999). The act of teaching (2nd Edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 149.
  • Demir, M. C. (1997). Fransa ve Türkiye’de öğretmen yetiştirme uygulamalarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Demir, S. (2010). Sınıfta etkili öğretim ve yönetim. (Ed. Dilek Erbaş), Öğretim etkinliklerinin planlanması. Data: Ankara.
  • Demirel, Ö. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı (18. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erden, M. (2008). Sınıf yönetimi (Yeni Programa Uyumlu Genişletilmiş Baskı). Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Gözütok, F. D. (1995). Öğretmenlerin demokratik tutumları. Ankara: Ekin Yayıncılık.
  • Gündüz, M. (2014). İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi dersinde “sorumluluk” değerinin proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gürkan, T. (1993). İlkokul Öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ile benlik kavramları arasındaki ilişki. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Hindman, Jennifer L. (2004). The connection between qualities of effective teachers and selection interviews: the development of a teacher selection interview protocol. Unpublished doctoral dissertation, The College of William and Mary in Virginia. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3118184.
  • Hughes, C. (2001). Developing conceptual literacy in lifelong learning research: a case of responsibility?, British Educational Research Journal, 27(5), 601-614.
  • Jang, S. J. & Luo, H. Y. (2009). The impacts of secondary students’ perception on PCK of the science teachers using team teaching. Chinese Journal of Science Education, 17 (1), 49-68.
  • Jang S. J., Guan, S. Y. & Hsieh, H. F. (2009). Developing an instrument for assessing college students’ perceptions of teachers’ pedagogical content knowledge. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 596-606.
  • Jang S. J. (2011). Assessing college students’ perceptions of a case teacher’s pedagogical content knowledge using a newly developed instrument. High Education, 61, 663–678.
  • Jensen, R. A. & Kıley, T. J. (2000). Teaching, leading and learning. Becoming Caring Professionals. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Kırkaya, D. (2006). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin etkililiğini etkileyen etkenlerin öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Krzywacki, (2009). Becoming A Teacher: Emerging Teacher Identity In Mathematics Teacher Education, Research Report 308 https://helda. helsinki. fi/bitstream/handle/10138/20029/becoming.pdf?sequence=1, 19/11/ 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Lloyd, B. C. & Lloyd, R. C. (1986). Teaching/learning: The student viewpoint. Reading Horizons, 26, 266-269.
  • Lotter, C., Harwood, W. S. & Bonner, J. J. (2007). The influence of core teaching conceptions on teachers’ use of inquiry teaching practices. Journal of Research in Science Teaching, 44 (9), 1318-1347.
  • MEB (2005). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü Temel Eğitime Destek Projesi Öğretmen Eğitimi Bileşeni Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Web: http:// otmg.meb.gov.tr/YetGenel.htm adresinden 10/09/2013 tarihinde alınmıştır.
  • Mentiş Taş, A. (2004). Sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi program standartlarının belirlenmesi. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 28-51.
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mills, Scott A. (2007). An investigation of the predictive validity of a structured teacher-interview instrument. Unpublished doctoral dissertation, Purdue University. ProQuest Information and Learning Company. UMI Number: 3291134.
  • Onural, H. (2006). Öğretmen adaylarının ideal öğretmen niteliklerine ilişkin görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, Sayı 327, 29-35.
  • Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), (2004). Learning for Tomorrow’s World First Results from PISA 2003. “The Learning Environment and the Organisation of Schooling.”
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Raptakis, Donna M. (2005). The highly qualified teacher: perceptions of parents, teachers, and principals at the elementary and middle school levels. Unpublished doctoral dissertation, Johnson & Wales University. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3177200.
  • Rohaan, E. J., Taconis, R. & Jochems, W. M. G. (2009). Measuring teachers' pedagogical content knowledge in primary technology education, Research in Science & Technological Education, 27 (3), 327-338.
  • Sanchez, Lori L. (2007). What makes a good teacher: are we looking in the right direction for guidance?. Unpublished Doctoral Dissertation, George Fox University. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3286092.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim (21.Baskı) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sierra, J. J. (2009). Shared responsibility and student learning: ensuring a favorable educational experience. Journal of Marketing Education, 32, 104-111.
  • Şahin, A. E. (2004). Öğretmen yeterliklerinin belirlenmesi, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5, 58.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tuan, H. L., Chang, H. P. & Wang, K. H. (2000). The development of an instrument for assessing students’ perceptions of teachers’ knowledge, International Journal of Science Education, 22 (4), 385-398.
  • Yarar, S. ve Tekbıyık, A. (2009, Mayıs). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik sahip oldukları kişisel ve mesleki nitelikler konusundaki algılarının incelenmesi. Sözlü bildiri, 1. Uluslar arası Eğitim Araştırmaları Konferansı, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Young, M. R. (2005). The motivational effects of the classroom environment in facilitating self regulated learning. Journal of Marketing Education, 27(1), 25-40.DOI: 10.1177/0273475304273346.
  • Yurdugül, H., Erdem, M. ve Seferoğlu, S. S. (2010, Mayıs). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine ilişkin öğretmen yetiştiren kurumlardaki öğretim elemanlarının görüşleri. Sözlü bildiri, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Weimer, Y. (1993). Improving your classroom teaching. London: Sage Publications.
  • White, W. F. & Burke, C. M. (1993). Effective teaching and beyond. Journal of İnstructional Psychology, Vol. 20, Number 2, 167.
  • Woolfolk, A. E. (1993). Educational psychology (5. Edition). Boston: Allyn and Bacon
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mevlüt Gündüz

Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündüz, M. (2015). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ETKİLİ ÖĞRETMEN HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 114-128.