Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 604 - 617, 20.10.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.457888

Öz

Bu yazıda, Romantik tarih-yazımının karşısında
konumlanan, pozitivist bir yöntembilimine dayalı tarihçiliğin Fransa’da başta Annales okulunun çevresi ve çeperinde
nasıl bir yön aldığı, bu ülkede tarih üzerine yapılan yazınsal ve entelektüel
üretimin oluşum koşulları, tematik-kronolojik çerçevede ve başlıca tarihçiler
ve yapıtlar üzerinden gelişimi ve bu alandaki bugünkü yönelimlerin sunulup
değerlendirilmesi amaçlanıyor. Her ne kadar bugün sözkonusu okulun etkisi yeni
yaklaşım ve eğilimler sonucu (linguistic turn, sömürgecilik sonrası
çalışmaları, Global ve Bağlantılı tarih vs.) azalsa da alana olan getirilerinin
değerlendirilmesi, düşünümsel noktada, tarihçilerin mesleklerinin icra ederken
yaptıkları tarihyazımsal işlemlerin saiklerini, belirlenimlerini ve
uzanımlarını daha iyi kavramalarını ve bu işlemler üzerinden vardıkları
çıkarımları denetlemelerinin koşullarını oluşturuyor.

Kaynakça

  • Boucheron, P. (2018) https://www.college-de-france.fr/site/patrick-boucheron/index.htm Erişim tarihi 5.09.2018.
  • Braudel, F. (2017). II. Felipe döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası. Ankara: Doğu Batı.
  • Chartier, R. (1998). Yeniden geçmiş. Tarih, Yazılı Kültür, Toplum. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Dosse, F. (2017). Ufalanmış Tarih. İstanbul: İşbankası.
  • Hartog, F. (2014). Herodot’un aynası. İstanbul: İthaki.
  • Işıksel G. (2017). Modern Fransız tarihçiliğinin doğuşu ve Jules Michelet. Ahmet Şimşek (der.), Dünyada Tarihçilik. Dönemler/Okullar/Yaklaşımlar ve Tarihçiler (s. 109-120). İstanbul-Ankara: Pegem Akademi.
  • Langlois, V. C. ve Seignobos, C. (2010). Tarih tetkiklerine giriş. Ankara: TTK.
  • Ricoeur, P. (2015). Tarih ve anlatı. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Veyne, P. (2014). Tarih nasıl yazılır. İstanbul: Metis.

A FRAMEWORK of MAJOR HISTORIOGRAPHIC PRODUCTION in FRANCE in the LAST TWO CENTURIES

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 604 - 617, 20.10.2018
https://doi.org/10.17497/tuhed.457888

Öz

This article
aims to overview major historiographical developments in France of the last two
centuries. Especially focusing on the so-called Annales school, I intend to
deal with social and academic context of this production and evaluate its
recent trends and repositionnements. Even if today Annales-type history writing
is practiced in a lesser extent in France, because of some recent approaches
and trends such as the linguistic-turn, post-colonial studies, Global and
Connected-History etc., the famous “school” which grosso modo dominated the
continental historiography still continues to influence historians. One must as
well think in reflective manner about historiographical operations while doing
history and revision of major schools” helps to to conceive better these
operations that one consciously or not put in place in his/her assumptions and
writings in general.

Kaynakça

  • Boucheron, P. (2018) https://www.college-de-france.fr/site/patrick-boucheron/index.htm Erişim tarihi 5.09.2018.
  • Braudel, F. (2017). II. Felipe döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası. Ankara: Doğu Batı.
  • Chartier, R. (1998). Yeniden geçmiş. Tarih, Yazılı Kültür, Toplum. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Dosse, F. (2017). Ufalanmış Tarih. İstanbul: İşbankası.
  • Hartog, F. (2014). Herodot’un aynası. İstanbul: İthaki.
  • Işıksel G. (2017). Modern Fransız tarihçiliğinin doğuşu ve Jules Michelet. Ahmet Şimşek (der.), Dünyada Tarihçilik. Dönemler/Okullar/Yaklaşımlar ve Tarihçiler (s. 109-120). İstanbul-Ankara: Pegem Akademi.
  • Langlois, V. C. ve Seignobos, C. (2010). Tarih tetkiklerine giriş. Ankara: TTK.
  • Ricoeur, P. (2015). Tarih ve anlatı. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Veyne, P. (2014). Tarih nasıl yazılır. İstanbul: Metis.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özel Dosya
Yazarlar

Güneş Işıksel

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2018
Kabul Tarihi 20 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işıksel, G. (2018). FRANSA’DA SON İKİ YÜZYILDA TARİHYAZIMININ YÖNELİMLERİ ÜZERİNE BİR ÇERÇEVE DENEMESİ. Turkish History Education Journal, 7(2), 604-617. https://doi.org/10.17497/tuhed.457888



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT