Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Kampüs Peyzaj Planlaması Üzerine Kullanıcı Değerlendirmesi: Bingöl Üniversitesi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 106 - 117, 21.01.2019
https://doi.org/10.30910/turkjans.515363

Öz

Üniversite
kampüslerinin eğitim öğretim hizmetlerinin uygun fiziki ortamlarda yapılması ve
başta öğrenciler olmak üzere tüm yararlanıcıların rekreasyon ihtiyaçlarının
karşılanması gibi birçok işlevi bulunmaktadır. Bu nedenle üniversite
yerleşkeleri planlanırken birçok faktör göz önünde bulundurulmalıdır. Bu
çalışmada bir üniversite kampüsünün estetik ve fonksiyonellik bakımından
taşıması gereken temel kriterleri belirlemek, bu kriterlere göre Bingöl
Üniversitesi kampüsünün mevcut durumunu analiz etmek ve kampüs gelişimi
çerçevesinde kullanıcı isteklerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmada
nitel ve nicel araştırma yöntemlerinden yararlanılmış ve veri toplama aracı
olarak anket formu oluşturulmuştur. Anket öğrenci, idari ve akademik
personelden toplam 262 kişiye uygulanmıştır. Yapılan anket çalışmasında
üniversite kampüsünün 23 sorudan oluşan işlevsellik ortalaması 2.39, 12 sorudan
oluşan estetik unsurlar ortalaması 2.37 ve 11 sıfat eşleşmesinden oluşan sıfat
çiftleri ortalaması 2.57 olarak bulunmuştur. Araştırma sonuçları üniversite
kampüsünün birçok bakımdan kullanıcı ihtiyacını karşılayamadığını göstermiştir.
Özellikle sosyal-kültürel faaliyet alanları, hobi alanları, eğitim amaçlı
alanlar ve sportif faaliyet alanları kullanıcılar tarafından yüksek oranlarda
yetersiz bulunmuştur. Sonuç olarak araştırma alanının peyzaj planlama ve
tasarım kriterleri ve kullanıcı istekleri göz önünde bulundurularak
geliştirilmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Açıksöz, S., Cengiz, B., Bekçi, B., Cengiz, C., Cengiz Gökçe, G. 2014. Üniversite Yerleşkelerinde açık ve yeşil alan sisteminin planlanması ve yönetimi: Bartın Üniversitesi Kutlubey-Yazıcılar Yerleşkesi. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi (Journal of Forestry Faculty of Kastamonu University), 14(2): 222-236.
  • Aksu, A., Yılmaz, H. 2018. Atatürk Üniversitesi Merkezi açık-yeşil alandaki fiziki değişim memnuniyetinin belirlenmesi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2): 231-237.
  • Altınçekiç, H., Erdönmez, İ.M.Ö. 2001. Ulus Parkı'nda kullanıcı açısından peyzaj değerlendirmesi. Journal of the Faculty of Forestry Istanbul University (İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi), 51(2): 1-16.
  • Altıntaş, V. 2015. Türkiye’de Üniversitelerin Bölgesel ve Yerel Gelişmeye Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türkiye.
  • Atabeyoğlu, Ö. 2014. Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Kampusu peyzaj tasarım ve uygulama çalışması. Artium, 2(1): 85-101.
  • Çolakkadıoğlu, D., Yücel, M. 2018. Çukurova Üniversitesi Yerleşkesinde Görüntü kirliliğine neden olan etkenlerin belirlenmesi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2): 239-246.
  • Erçevik, B., Önal, F. 2011. Üniversite kampüs sistemlerinde sosyal mekan kullanımları. Megaron, 6(3): 151-161.
  • Erkman, U. 1990. Büyüme ve Gelişme Açısından Üniversite Kampüslerinde Planlama ve Tasarım Sorunları, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi.
  • Ertekin, M., Çorbacı, Ö. L. 2010. Üniversite kampüslerinde peyzaj tasarımı (Karabük Üniversitesi peyzaj projesi örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10(1): 55-67.
  • Hajrasouliha, A., Ewing, R. 2016. Campus does matter: The Relationship of student retention and degree attainment to campus design. Planning for Higher Education Journal, 44(3): 30.
  • Hajrasouliha, A. 2017. Campus score: Measuring university campus qualities. Landscape and Urban Planning, 158: 166-176.
  • Hodson, C.B., Sander, H.A. 2017. Green urban landscapes and school-level academic performance. Landscape and Urban Planning, 160: 16-27.
  • Karaşah, B., Sarı, D., Yaman, Y.K. 2016. Bir yerleşke peyzaj tasarımı: Artvin Çoruh Üniversitesi Şehir Yerleşkesi. Journal of Institute of Science and Technology, 32(3): 1-13.
  • Kılıç, M., Şener, G. 2011. Üniversite öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımlarındaki sosyolojik etkenler ve yapısal kısıtlamalar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 3(3): 220-227.
  • Kurdoğlu, B.Ç., Işık, B.Ö., Bayramoğlu, E. 2013. Doğal-yapay peyzaj materyalleri ve kullanıcı ilişkisi: KTÜ Kanuni Yerleşkesi örneği. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 13(1): 164-174.
  • Liu, Q., Zhang, Y., Lin, Y., You, D., Zhang, W., Huang, Q., Lan, S. 2018. The Relationship between self-rated naturalness of university green space and students’ restoration and health. Urban Forestry & Urban Greening, 34: 259-268.
  • Tabachnick, B.G, Fidell, L.S. 2013. Using Multivariate Statistics (sixth ed.), Pearson, Boston. Url 1, 2018. http://www.bingol.edu.tr (Erişim Tarihi: 20.06.2018).
  • Url 2, 2018. https://istatistik.yok.gov.tr (Erişim Tarihi: 18.06.2018).
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. 2004. SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, H., Irmak, M.A., 2012. Yerleşke Planlamasında Bitkisel Tasarım İlkeleri; Atatürk Üniversitesi Yerleşkesi Örneği, 192 pp., Erzurum, Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 1011, ISBN NO:978-975-442-184-2.
  • Yılmaz, S., Kırzıoğlu, I. 1997. Erzincan Hukuk Fakültesi peyzaj tasarım çalışması. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(2): 297-305.
  • Yılmaz, S. 2015. Bir kampüs açık mekânın çevresel tasarımı: Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Binası. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 15 (2): 297-307.

User Evaluation on University Campus Landscape Planning: Bingol University

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 106 - 117, 21.01.2019
https://doi.org/10.30910/turkjans.515363

Öz

The
university campuses have many functions, especially students, such as the
provision of educational services in appropriate physical environments and
meeting the recreation needs of all beneficiaries. For this reason, when
planning university campuses many factors should be considered. In this study,
it is aimed to determine the basic criteria that a university campus should
carry in terms of aesthetics and functionality, to analyze the current
situation of the campus of Bingöl University and to reveal the user requests
within the framework of campus development. Qualitative and quantitative
research methods were used in the study and a questionnaire was created as a
data collection tool. The questionnaire was applied to 262 people from
administrative, academic and administrative staff. In the survey study, the
average of the university campus consisting of 23 questions was 2.39, the
average of the 12 items consisted of 2.37 and 11 adjective matches and the mean
adjective pairs were 2.57. The research results showed that the university
campus cannot meet the needs of the user in many respects. Especially
social-cultural activity areas, hobby areas, educational areas and sporting
activity areas were found to be insufficient by the users. As a result, it has been
proposed to develop the research area by considering landscape planning and
design criteria and user demands.

Kaynakça

  • Açıksöz, S., Cengiz, B., Bekçi, B., Cengiz, C., Cengiz Gökçe, G. 2014. Üniversite Yerleşkelerinde açık ve yeşil alan sisteminin planlanması ve yönetimi: Bartın Üniversitesi Kutlubey-Yazıcılar Yerleşkesi. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi (Journal of Forestry Faculty of Kastamonu University), 14(2): 222-236.
  • Aksu, A., Yılmaz, H. 2018. Atatürk Üniversitesi Merkezi açık-yeşil alandaki fiziki değişim memnuniyetinin belirlenmesi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2): 231-237.
  • Altınçekiç, H., Erdönmez, İ.M.Ö. 2001. Ulus Parkı'nda kullanıcı açısından peyzaj değerlendirmesi. Journal of the Faculty of Forestry Istanbul University (İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi), 51(2): 1-16.
  • Altıntaş, V. 2015. Türkiye’de Üniversitelerin Bölgesel ve Yerel Gelişmeye Etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türkiye.
  • Atabeyoğlu, Ö. 2014. Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Kampusu peyzaj tasarım ve uygulama çalışması. Artium, 2(1): 85-101.
  • Çolakkadıoğlu, D., Yücel, M. 2018. Çukurova Üniversitesi Yerleşkesinde Görüntü kirliliğine neden olan etkenlerin belirlenmesi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2): 239-246.
  • Erçevik, B., Önal, F. 2011. Üniversite kampüs sistemlerinde sosyal mekan kullanımları. Megaron, 6(3): 151-161.
  • Erkman, U. 1990. Büyüme ve Gelişme Açısından Üniversite Kampüslerinde Planlama ve Tasarım Sorunları, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi.
  • Ertekin, M., Çorbacı, Ö. L. 2010. Üniversite kampüslerinde peyzaj tasarımı (Karabük Üniversitesi peyzaj projesi örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10(1): 55-67.
  • Hajrasouliha, A., Ewing, R. 2016. Campus does matter: The Relationship of student retention and degree attainment to campus design. Planning for Higher Education Journal, 44(3): 30.
  • Hajrasouliha, A. 2017. Campus score: Measuring university campus qualities. Landscape and Urban Planning, 158: 166-176.
  • Hodson, C.B., Sander, H.A. 2017. Green urban landscapes and school-level academic performance. Landscape and Urban Planning, 160: 16-27.
  • Karaşah, B., Sarı, D., Yaman, Y.K. 2016. Bir yerleşke peyzaj tasarımı: Artvin Çoruh Üniversitesi Şehir Yerleşkesi. Journal of Institute of Science and Technology, 32(3): 1-13.
  • Kılıç, M., Şener, G. 2011. Üniversite öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımlarındaki sosyolojik etkenler ve yapısal kısıtlamalar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 3(3): 220-227.
  • Kurdoğlu, B.Ç., Işık, B.Ö., Bayramoğlu, E. 2013. Doğal-yapay peyzaj materyalleri ve kullanıcı ilişkisi: KTÜ Kanuni Yerleşkesi örneği. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 13(1): 164-174.
  • Liu, Q., Zhang, Y., Lin, Y., You, D., Zhang, W., Huang, Q., Lan, S. 2018. The Relationship between self-rated naturalness of university green space and students’ restoration and health. Urban Forestry & Urban Greening, 34: 259-268.
  • Tabachnick, B.G, Fidell, L.S. 2013. Using Multivariate Statistics (sixth ed.), Pearson, Boston. Url 1, 2018. http://www.bingol.edu.tr (Erişim Tarihi: 20.06.2018).
  • Url 2, 2018. https://istatistik.yok.gov.tr (Erişim Tarihi: 18.06.2018).
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. 2004. SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, H., Irmak, M.A., 2012. Yerleşke Planlamasında Bitkisel Tasarım İlkeleri; Atatürk Üniversitesi Yerleşkesi Örneği, 192 pp., Erzurum, Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 1011, ISBN NO:978-975-442-184-2.
  • Yılmaz, S., Kırzıoğlu, I. 1997. Erzincan Hukuk Fakültesi peyzaj tasarım çalışması. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(2): 297-305.
  • Yılmaz, S. 2015. Bir kampüs açık mekânın çevresel tasarımı: Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Binası. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 15 (2): 297-307.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hüccet Vural

Alperen Meral Bu kişi benim

Sülem Şenyiğit Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Vural, H., Meral, A., & Şenyiğit Doğan, S. (2019). Üniversite Kampüs Peyzaj Planlaması Üzerine Kullanıcı Değerlendirmesi: Bingöl Üniversitesi Örneği. Türk Tarım Ve Doğa Bilimleri Dergisi, 6(1), 106-117. https://doi.org/10.30910/turkjans.515363