Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, 17. UİK Özel Sayısı, 427 - 440, 04.07.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.439336

Öz

Kaynakça

  • Arya, A. ve Mittendorf, B. (2011). The Benefits of Aggregate Performance Metrics in the Presence of Career Concerns. Management Science, 57, 1424-1437.
  • Balcı, F. (2015). Yönetici Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayram, N., Gürsakal, S. ve Aytaç S. (2012). Öğrencilerinin Kariyer Değerlerini Açıklamada Kişiliğin Etkisi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 181-189.
  • Beyer, B. K. (1998). Developing a Scope and Sequence for Thinking Skills Instruction, Educational Leadership, April, 26-30.
  • Çerik, Ş. ve Bozkurt, S. (2010). Çalışanların Örgütsel Sosyalizasyon ve Kariyer Çapalarına Yönelik Algılamaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Banka Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35, 77-97.
  • Dantec, C. (2007). Critical and Analytical Thinking. Erişim Adresi https://www.ucl.ac.uk/transition/studyskillsresources/critical_and_analytica_thinking.pdf
  • Duffy, R. D. ve Dik, B. J. (2009). Beyond the Self: External Influences in the Career Development Process. The Career Development Quarterly, 58, 29-43.
  • Ertürk, M. (2011). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kahraman, T. (2008). İlköğretimde 4. ve 5. Sınıf Öğlecilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri İle Öğrenci Algılarına Göre Öğretmenlerin Sınıf İçi Demokratik Davranış Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1043-1060.
  • Kan, İ. (1998). Biyoistatistik. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Klehe, U., Zikic, J., Van Vianen, A. E. M. Ve De Pater, I. E. (2011). Career Adaptability, Turnover and Loyalty During Organizational Downsizing, Journal Of Vocational Behavior, 79(1), 217-229.
  • Lau, J. Y. F. (2011). An Introduction to Critical Thinking and Creativity: Think More Think Better. New Jersey: John Wiley&Sons.
  • Savickas, M. L., Lota, L., Rossier, J., Dauwalder, J. P., Duarte, M. E., Guichard, J., Soresi, S., Esbroeck, R. V. ve Van Vianen, A. E. M. (2009). Life Designing: A Paradigm for Career Construction in the 21. Century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239-250.
  • Savickas, M. L. ve Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, Reliability, and Measurement Equivalence Across 13 Countries. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 661-673.
  • Savickas, M. L. (1997). Career Adaptability: An Integrative Construct for Life-Span, Life-Space Theory. The Career Development Quarterly, 45(3), 247-259.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel Düşünme ve Öğretimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Super, C. M. ve D. E. Super (2008). Opportunuities in Psychology Careers, U.S.A.: Mc Graw Hill.
  • Şimşek, M. Ş. ve Öge, S. (2012). İnsan Kaynakları Yönetimi. Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Yarnall, J. (1998). Career Anchors: Results of an Organisational Study in the UK. Career Development International, 3(2), 56-61.
  • Yeşiltaş, M., Akdağ, G., Çeken, H. ve Gürlek, M. (2014). Kariyer Uyum Yetenekleri Turizm Sektörüne Bağlılığı Etkiler mi? Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilere Yönelik Bir Uygulama. 15. Ulusal Turizm Kongresi, 1286-1300, Ankara.
  • Zacher, H. (2014). Indıvidual Difference Predictors of Change in Career Adaptability Over Time. Journal of Vocational Behavior, 84, 188-198.

ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE KARİYER UYUM YETENEKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, 17. UİK Özel Sayısı, 427 - 440, 04.07.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.439336

Öz

Kariyer uyumu; bir bireyin yaptığı işin kalitesini, iş bulamamış
bir bireyin iş bulmada strateji geliştirmesini, yaratıcı olmasını içeren bir
kavramdır. Yeni stratejiler oluşturmak, yaratıcı olmak ve daha doğruyu aramak
gibi birçok özellik eleştirel düşünme eğilimi içerisindedir. Dolayısıyla
eleştirel düşünme eğilimi olan bir bireyin kariyerinde başarı göstereceği,
kariyerine uyum sağlamada problem yaşamayacağı söylenebilir.



Bu çalışma; eleştirel düşünme eğiliminin kariyer uyum yeteneğine
etkisini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. 401 lisans öğrencisi
üzerinde California Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Kariyer Uyum Yetenekleri
ölçekleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, her iki ölçeğin bazı
alt boyutları açısından, demografik değişkenleri oluşturan gruplar arasında
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca eleştirel
düşünme eğiliminin; kariyer uyum yeteneğini %44 oranında açıkladığı ve
standartlaştırılmayan değerlere göre öğrencilerin özellikle analitiklik boyutunda
gösterecekleri bir birim artışın kariyer uyum yeteneklerinde yaklaşık 4 birim
artış yaratacağı tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Arya, A. ve Mittendorf, B. (2011). The Benefits of Aggregate Performance Metrics in the Presence of Career Concerns. Management Science, 57, 1424-1437.
  • Balcı, F. (2015). Yönetici Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bir Araştırma. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayram, N., Gürsakal, S. ve Aytaç S. (2012). Öğrencilerinin Kariyer Değerlerini Açıklamada Kişiliğin Etkisi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 181-189.
  • Beyer, B. K. (1998). Developing a Scope and Sequence for Thinking Skills Instruction, Educational Leadership, April, 26-30.
  • Çerik, Ş. ve Bozkurt, S. (2010). Çalışanların Örgütsel Sosyalizasyon ve Kariyer Çapalarına Yönelik Algılamaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Banka Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 35, 77-97.
  • Dantec, C. (2007). Critical and Analytical Thinking. Erişim Adresi https://www.ucl.ac.uk/transition/studyskillsresources/critical_and_analytica_thinking.pdf
  • Duffy, R. D. ve Dik, B. J. (2009). Beyond the Self: External Influences in the Career Development Process. The Career Development Quarterly, 58, 29-43.
  • Ertürk, M. (2011). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kahraman, T. (2008). İlköğretimde 4. ve 5. Sınıf Öğlecilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri İle Öğrenci Algılarına Göre Öğretmenlerin Sınıf İçi Demokratik Davranış Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1043-1060.
  • Kan, İ. (1998). Biyoistatistik. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Klehe, U., Zikic, J., Van Vianen, A. E. M. Ve De Pater, I. E. (2011). Career Adaptability, Turnover and Loyalty During Organizational Downsizing, Journal Of Vocational Behavior, 79(1), 217-229.
  • Lau, J. Y. F. (2011). An Introduction to Critical Thinking and Creativity: Think More Think Better. New Jersey: John Wiley&Sons.
  • Savickas, M. L., Lota, L., Rossier, J., Dauwalder, J. P., Duarte, M. E., Guichard, J., Soresi, S., Esbroeck, R. V. ve Van Vianen, A. E. M. (2009). Life Designing: A Paradigm for Career Construction in the 21. Century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239-250.
  • Savickas, M. L. ve Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, Reliability, and Measurement Equivalence Across 13 Countries. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 661-673.
  • Savickas, M. L. (1997). Career Adaptability: An Integrative Construct for Life-Span, Life-Space Theory. The Career Development Quarterly, 45(3), 247-259.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2006). Eleştirel Düşünme ve Öğretimi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Super, C. M. ve D. E. Super (2008). Opportunuities in Psychology Careers, U.S.A.: Mc Graw Hill.
  • Şimşek, M. Ş. ve Öge, S. (2012). İnsan Kaynakları Yönetimi. Konya: Eğitim Kitapevi.
  • Yarnall, J. (1998). Career Anchors: Results of an Organisational Study in the UK. Career Development International, 3(2), 56-61.
  • Yeşiltaş, M., Akdağ, G., Çeken, H. ve Gürlek, M. (2014). Kariyer Uyum Yetenekleri Turizm Sektörüne Bağlılığı Etkiler mi? Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilere Yönelik Bir Uygulama. 15. Ulusal Turizm Kongresi, 1286-1300, Ankara.
  • Zacher, H. (2014). Indıvidual Difference Predictors of Change in Career Adaptability Over Time. Journal of Vocational Behavior, 84, 188-198.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Özge Günay

İlker Hüseyin Çarıkçı

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 17. UİK Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Günay, Ö., & Çarıkçı, İ. H. (2018). ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ İLE KARİYER UYUM YETENEKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi427-440. https://doi.org/10.18092/ulikidince.439336


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com