BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1, 37 - 47, 01.01.2014
https://doi.org/10.16954/bacad.67502

Öz

In this study, it's tried to explain philosophical, sociological and political initiatives of laicism through historical perspective, then, as a material of Western countries it is primarily expressed conceptually and chronologically before declaring it how was effective during Ottoman Empire. Finally, we planned to clarify the place of laicism between religion-state political dilemma. Beyond the clasical concept of laicism in Turkey as ''religion and state is fonctually separated'', in western countries this expression is invalid, unlike Turkey has a local definiton of laicism. This aspect of laicism will be potantially a main conflict of public agenda in the future.

Kaynakça

  • BERKES, Niyazi (1978), Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul
  • BERKES, Niyazi (1984), Teokrasi ve Laiklik, Adam Yayınları, İstanbul
  • GENCER, Bedri (2000), “Türkiye’de Laikliğin Tarihi Dinamikleri”, Toplum ve Bilim, Sayı: 84, Bahar, ss 151– 171
  • MARDİN, Şerif (2012), Din ve İdeoloji, İletişim Yayınları, 21. Baskı, İstanbul
  • MERT, Nuray (1994), “Laiklik Tartışması ve Siyasal İslam”, Cogito, Sayı:1, Yaz, ss. 87-99
  • ÖKTEM, Niyazi (1994), “Dinler ve Laiklik”, Cogito, Sayı:1, Yaz, ss. 31–47
  • TÜRKÖNE, Mümtaz’er (2006), Siyaset, Lotus Yayınları, 4.Baskı, Ankara
  • TÜRKÖNE, Mümtaz'er (2003), Siyasi İdeoloji Olarak İslamcılığın Doğuşu, Lotus Yayınevi, 3.Baskı, Ankara
  • İnternet Kaynakları: ACAR, Sadık (bty), ''Laiklik Konusunda Kavram Karmaşası'', ss1–4 (http://kisi.deu.edu.tr/sadik.acar/dosyalar/LAIKLIK%20KONUSUNDA%20KAVRAM%20KARMASASI.pdf) (e.t. 14.10.2014)

Osmanlı’dan Günümüze Din-Devlet ve Laiklik Tartışmaları

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1, 37 - 47, 01.01.2014
https://doi.org/10.16954/bacad.67502

Öz

Bu çalışmada laikliğe yönelik tarihsel bir perspektifle felsefi, sosyolojik ve siyasi açılımlar getirilmeye çalışılmış; kavram öncelikle Batı'nın bir ürünü olarak kavramsal ve kronolojik bir çerçevede ele alındıktan sonra onun Osmanlı'da nasıl zemin bulduğu ifade edilmeye çalışılmıştır. Son olarak cumhuriyet dönemiyle birlikte laikliğin toplumumuzda din-devlet çatışmasında nasıl bir yer tuttuğuna değinilmiştir. Klasik tabiriyle toplumumuzdaki ''din işlerinin devlet işlerinden ayrı tutulması'' tanımına Batı'da rastlanmadığı, bu açıdan genel olarak yerel bir tanımlama olarak görülen laiklik, gelecekte de kamuoyunun gündemini oluşturan ana tartışmalardan biri olacak gibi görünmektedir. 

Kaynakça

  • BERKES, Niyazi (1978), Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul
  • BERKES, Niyazi (1984), Teokrasi ve Laiklik, Adam Yayınları, İstanbul
  • GENCER, Bedri (2000), “Türkiye’de Laikliğin Tarihi Dinamikleri”, Toplum ve Bilim, Sayı: 84, Bahar, ss 151– 171
  • MARDİN, Şerif (2012), Din ve İdeoloji, İletişim Yayınları, 21. Baskı, İstanbul
  • MERT, Nuray (1994), “Laiklik Tartışması ve Siyasal İslam”, Cogito, Sayı:1, Yaz, ss. 87-99
  • ÖKTEM, Niyazi (1994), “Dinler ve Laiklik”, Cogito, Sayı:1, Yaz, ss. 31–47
  • TÜRKÖNE, Mümtaz’er (2006), Siyaset, Lotus Yayınları, 4.Baskı, Ankara
  • TÜRKÖNE, Mümtaz'er (2003), Siyasi İdeoloji Olarak İslamcılığın Doğuşu, Lotus Yayınevi, 3.Baskı, Ankara
  • İnternet Kaynakları: ACAR, Sadık (bty), ''Laiklik Konusunda Kavram Karmaşası'', ss1–4 (http://kisi.deu.edu.tr/sadik.acar/dosyalar/LAIKLIK%20KONUSUNDA%20KAVRAM%20KARMASASI.pdf) (e.t. 14.10.2014)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Tuba Dağcı Bu kişi benim

Adnan Dal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dağcı, G. T., & Dal, A. (2014). Osmanlı’dan Günümüze Din-Devlet ve Laiklik Tartışmaları. Barış Araştırmaları Ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 2(1), 37-47. https://doi.org/10.16954/bacad.67502

Cited By





DOĞU TÜRKİSTAN’DA SOYKIRIM
Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
https://doi.org/10.47257/busad.1004876