BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 13, 51 - 57, 01.01.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.24606

Öz

Teapot as a form, consists of a spout, a handle, a lid and a body. In a way, the ceramic pot which is called teapot fulfills the function parallel to the tradition of drinking tea, and in another way it’s purely artistic, and it’s a plastic form created for the sake of art without any functional intentions. Functional teapots were produced in China for the first time and they can be dated back to circa 16th Century. The production of this vessel, spread around the world from China, constantly continued in China and in the countries met with teapots as well. Throughout this period, its functional and plastic values have been increased and are still increasing. In this paper, brief history of teapots is introduced and it is intended to investigate functional and artistic definitions of teapots based on individual works

Kaynakça

  • Arcasoy, A. (1983). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Chappell, J. (1991). Clay And Glazes. New York: Warson-guptill Publications.
  • Clark, Cunha, G. (2001). The Artful Teapot. New York: Watson- guptili Publications.
  • Ferrin, L. (2000). Teapots Transformed. Madison: Guild Puplishing. Görsel Kaynaklar
  • Resim 1: Endüstriyel Üretim Çaydanlık. A. Cüneyt ER, 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 2: Renkli Çamur Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 3: Yandan Saplı Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 4: Porselen Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1240 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 5: Lüster Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2012. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 6: Raku Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1000 °C, 2009. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 7: Araba şeklinde Lüster Çaydanlıklar, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2013. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 8: Paketle Kaldır, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, düzenleme, 1160 °C, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 9: Çaydanlık Kafalı Porselen Heykelcik, A. Cüneyt ER, Serbest ve çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 10: Çaydanlık Kafalı Kadın Heykelcikler, A. Cüneyt ER, Serbest şekillendirme, 1000 °C, Raku pişirimi, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)

Seramik Çaydanlık Formunun Kişisel Çalışmalar Üzerinden Değerlendirilmesi

Yıl 2015, Sayı: 13, 51 - 57, 01.01.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.24606

Öz

Form olarak seramik çaydanlık, emzik, kulp, kapak ve gövdeden oluşan bir biçimdir. Adına çaydanlık denilen seramik kap,
bir yönüyle çay içme geleneğine paralel bir işlevi yerine getirir; diğer yönüyle ise sanatsaldır ve işlev kaygısı olmadan,
sanat için üretilmiş bir biçimdir. İşlevsel ilk seramik çaydanlıklar Çin’de üretilmiştir ve yaklaşık 16. yüzyıla kadar tarihlendirilmişlerdir.
Çin’den dünyaya yayılmış olan bu kabın üretimi, hem Çin’de hem de çaydanlıkla tanışan ve üretmeye
başlayan ülkelerde kesintisiz olarak devam etmiştir. Süreç içinde işlevsel ve plastik anlamdaki değeri sürekli yükselmiş
ve yükselmeye devam etmektedir. Bu çalışmada, seramik çaydanlıkların kısa tarihçesine yer verilmiş ve kişisel uygulamalar
üzerinden çaydanlıkların işlevsel ve sanatsal açıklamaları yapılmaya çalışılmıştır.

 

  • Anahtar Sözcükler: Çaydanlık, Seramik, Yixing, Çaydanlıkların Tarihi, Çin Çaydanlıkları.

Kaynakça

  • Arcasoy, A. (1983). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • Chappell, J. (1991). Clay And Glazes. New York: Warson-guptill Publications.
  • Clark, Cunha, G. (2001). The Artful Teapot. New York: Watson- guptili Publications.
  • Ferrin, L. (2000). Teapots Transformed. Madison: Guild Puplishing. Görsel Kaynaklar
  • Resim 1: Endüstriyel Üretim Çaydanlık. A. Cüneyt ER, 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 2: Renkli Çamur Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 3: Yandan Saplı Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme 1160 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 4: Porselen Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1240 °C, 2010. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 5: Lüster Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2012. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 6: Raku Çaydanlık, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1000 °C, 2009. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 7: Araba şeklinde Lüster Çaydanlıklar, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2013. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 8: Paketle Kaldır, A. Cüneyt ER, Çarkta şekillendirme, düzenleme, 1160 °C, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 9: Çaydanlık Kafalı Porselen Heykelcik, A. Cüneyt ER, Serbest ve çarkta şekillendirme, 1160 °C, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
  • Resim 10: Çaydanlık Kafalı Kadın Heykelcikler, A. Cüneyt ER, Serbest şekillendirme, 1000 °C, Raku pişirimi, 2014. (Fotoğraf: A. Cüneyt Er)
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

A. Er

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2015
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Er, A. (2015). Seramik Çaydanlık Formunun Kişisel Çalışmalar Üzerinden Değerlendirilmesi. Yedi(13), 51-57. https://doi.org/10.17484/yedi.24606

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.