Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

“SANAT OLMAK” YA DA “SANAT OLMAMAK” GERÇEKTEN BÜTÜN MESELE BU MU?

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 31 - 46, 31.12.2018

Öz

Yirminci yüzyıl hem savaşlar dolayısıyla yıkımların
hem de sanat alanının geçmişle bağlarını kopardığı yüzyıldır. Dolayısıyla
toplumlar ve sanat alanı için yaşanılan bu büyük yıkımlardan sonra, bir yandan
hayatı ve sanatı yeniden inşa etme bir yandan da aralarındaki mesafeyi kapatma
süreci söz konusudur.

 

Genel hatları ile ele alındığında; tasarım
düşüncesinin sağlam bir yer edindiği, sanatçıların daha içsel ve tepkisel bir
tutum takındığı, sanat alanında birçok kırılmanın yaşandığı ve sanat algısının
değiştiği görülmektedir.

 









Bu çalışmada, Birinci Dünya Savaşından sonra sanat
alanında yaşanılan değişim, Duchamp’ ın hazır –nesneleri ve söylemleri
üzerinden “sanat olmamak” iddiası, seramik sanatının zanaat –sanat –endüstri
üçgeninde geçirdiği süreç ele alınırken, diğer yandan tüm bu akış içerisinde
gerek tasarım düşüncesi gerekse sanat algısı açısından bakıldığında, “sanat
olmak” ya da “sanat olmamak”  noktasında
sanat disiplinlerinin genel tutumu ve seramik sanatına bakışın belli
kalıplardan kurtulup kurtulamadığı irdelenmektedir. 

Kaynakça

  • 1. Artun, A., Artun, N.,A.,(2018). Dada Kılavuz/ 1913- 1923 Münih, Zürih, Berlin, Paris. İstanbul: İletişim Yayınları. 2. Aslan, E., Karaaslan, S.(2016). Sanatta Gerçeklik Kavramına Savaş Olgusu Üzerinden Bakmak, İdil Sanat Dergisi, Sayı 28(6), 45-63. Erişim: 10 Nisan 2018, http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1482735349.pdf3. Aslıtürk, G.,E.(2014). 20.Yüzyılda Türk Seramik Sanatı. İstanbul: Gece Kitaplığı.4. Çevik, N.,(2015). Avrupa Seramik Sanatında Endüstrileşme Süreci ve Cumhuriyet Sonrası Türk Seramik Sanatına Yansımaları, Sanat Tasarım Dergisi, Sayı 16, 77-95. Erişim: 22 Mart 2018, http://www.sanatvetasarim.gazi.edu.tr/web/makaleler/16_cevik.pdf 5. Danto, A. (2014). Sanatın Sonundan Sonra/ Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi. (Çeviren: Zeynep Demirsü). İstanbul: Ayrıntı. 6. Demirbaş, A.,(2009). Birinci Dünya Savaşının Avrupa Sanat Ortamına Etkileri. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul. Erişim: 10 Mart 2018, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp 7. Erinç, S.M.(2004). Resmin Eleştirisi Üzerine. Ankara: Ütopya Yayınevi. 8. Erinç, S.M. (2009). Sanat Sosyolojisine Giriş. Ankara: Ütopya Yayınevi. 9. Gasset, J.O. (2017). Sanatın İnsansızlaştırılması ve Roman Üstüne Düşünceler. (Çeviren: Neyyire Gül Işık). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 10. Gompertz, W.(2015). Pardon Neye Bakmıştınız?. (Çeviren: Süreyya Evren). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 11. Gürdal, N.,(2018). Sanat Alanında Andy Warhol Hadisesi, Art-Sanat Dergisi, Sayı 9, 311-321. Erişim: 14 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/iuarts/issue/34607/382137 12. İnsel, İ.(2006). 20. Yüzyılda Yeni İfade Arayışları ve Seramik Sanatı. Seramik Türkiye, Seramik Federasyonu Dergisi, Sayı 13, 100-107. Erişim: 10 Mart 2018, http://www.serfed.com/content_files/dergi/13/15sanat03.pdf 13. Kuspit, D.,(2010). Sanatın Sonu. (Çeviren: Yasemin Tezgiden). İstanbul:Metis Yayınları.14. Küçükkalay, M. (1997). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı 2(Güz), 51-68. Erişim: 22 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/195233 15. Lazzarato, M. (2017). Marcel Duchamp ve İşin Reddi. (Çeviren: Sercan Çalcı). İstanbul: Kolektif Kitap16. Leifkes, R., Young, H.(2009). “Giriş” Victoria ve Albert Müzesi’ nden Dünya Seramiklerinin Başyapıtları Sergi Kataloğu içerisinde. İstanbul: Pera Müzesi Yayın. 23-33.17. Lynton, N.(2004). Modern Sanatın Öyküsü. (Çeviren: Cevat Çapan, Sadi Öziş). İstanbul: Remzi Kitabevi. 18Şahin, A.N., Kayalıoğlu, S., (2016). I. Dünya Savaşı’ nın Avrupa Resim Sanatına Etkileri. Akademik Bakış, 10(19), 183-207. Erişim:14 Mart 2018, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/gav/article/view/5000209952 19. Uludağ, K.(1997). Seramik Sanatının Kimlik Sorunu. Anadolu Sanat, Sayı 6, 142-153. Erişim: 22 Mart 2018. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/1273?locale-attribute=tr 20. Walther, I.F. (1997). Pablo Pıcasso/ Yüzyılın Dahisi. (Çeviren: Ahu Antmen). İstanbul: ABC Kitabevi.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 31 - 46, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • 1. Artun, A., Artun, N.,A.,(2018). Dada Kılavuz/ 1913- 1923 Münih, Zürih, Berlin, Paris. İstanbul: İletişim Yayınları. 2. Aslan, E., Karaaslan, S.(2016). Sanatta Gerçeklik Kavramına Savaş Olgusu Üzerinden Bakmak, İdil Sanat Dergisi, Sayı 28(6), 45-63. Erişim: 10 Nisan 2018, http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1482735349.pdf3. Aslıtürk, G.,E.(2014). 20.Yüzyılda Türk Seramik Sanatı. İstanbul: Gece Kitaplığı.4. Çevik, N.,(2015). Avrupa Seramik Sanatında Endüstrileşme Süreci ve Cumhuriyet Sonrası Türk Seramik Sanatına Yansımaları, Sanat Tasarım Dergisi, Sayı 16, 77-95. Erişim: 22 Mart 2018, http://www.sanatvetasarim.gazi.edu.tr/web/makaleler/16_cevik.pdf 5. Danto, A. (2014). Sanatın Sonundan Sonra/ Çağdaş Sanat ve Tarihin Sınır Çizgisi. (Çeviren: Zeynep Demirsü). İstanbul: Ayrıntı. 6. Demirbaş, A.,(2009). Birinci Dünya Savaşının Avrupa Sanat Ortamına Etkileri. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul. Erişim: 10 Mart 2018, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp 7. Erinç, S.M.(2004). Resmin Eleştirisi Üzerine. Ankara: Ütopya Yayınevi. 8. Erinç, S.M. (2009). Sanat Sosyolojisine Giriş. Ankara: Ütopya Yayınevi. 9. Gasset, J.O. (2017). Sanatın İnsansızlaştırılması ve Roman Üstüne Düşünceler. (Çeviren: Neyyire Gül Işık). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 10. Gompertz, W.(2015). Pardon Neye Bakmıştınız?. (Çeviren: Süreyya Evren). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 11. Gürdal, N.,(2018). Sanat Alanında Andy Warhol Hadisesi, Art-Sanat Dergisi, Sayı 9, 311-321. Erişim: 14 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/iuarts/issue/34607/382137 12. İnsel, İ.(2006). 20. Yüzyılda Yeni İfade Arayışları ve Seramik Sanatı. Seramik Türkiye, Seramik Federasyonu Dergisi, Sayı 13, 100-107. Erişim: 10 Mart 2018, http://www.serfed.com/content_files/dergi/13/15sanat03.pdf 13. Kuspit, D.,(2010). Sanatın Sonu. (Çeviren: Yasemin Tezgiden). İstanbul:Metis Yayınları.14. Küçükkalay, M. (1997). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı 2(Güz), 51-68. Erişim: 22 Mart 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/195233 15. Lazzarato, M. (2017). Marcel Duchamp ve İşin Reddi. (Çeviren: Sercan Çalcı). İstanbul: Kolektif Kitap16. Leifkes, R., Young, H.(2009). “Giriş” Victoria ve Albert Müzesi’ nden Dünya Seramiklerinin Başyapıtları Sergi Kataloğu içerisinde. İstanbul: Pera Müzesi Yayın. 23-33.17. Lynton, N.(2004). Modern Sanatın Öyküsü. (Çeviren: Cevat Çapan, Sadi Öziş). İstanbul: Remzi Kitabevi. 18Şahin, A.N., Kayalıoğlu, S., (2016). I. Dünya Savaşı’ nın Avrupa Resim Sanatına Etkileri. Akademik Bakış, 10(19), 183-207. Erişim:14 Mart 2018, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/gav/article/view/5000209952 19. Uludağ, K.(1997). Seramik Sanatının Kimlik Sorunu. Anadolu Sanat, Sayı 6, 142-153. Erişim: 22 Mart 2018. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/1273?locale-attribute=tr 20. Walther, I.F. (1997). Pablo Pıcasso/ Yüzyılın Dahisi. (Çeviren: Ahu Antmen). İstanbul: ABC Kitabevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Gürdal

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürdal, N. (2018). “SANAT OLMAK” YA DA “SANAT OLMAMAK” GERÇEKTEN BÜTÜN MESELE BU MU?. Yıldız Journal of Art and Design, 5(2), 31-46.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD