Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademik Gelişim Ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 25 Sayı: 3, 925 - 939, 28.12.2018
https://doi.org/10.18657/yonveek.441375

Öz

Finansal okuryazarlık finansal piyasaları
anlayabilme, tasarruf ve tüketim dengesini kurabilme, finansal risk ve çeşitli
alternatifler arasından doğru seçimleri yapabilme yeteneği olarak
tanımlanabilir. Finansal okuryazarlık; bireylerin kredi kartı kullanımını,
emeklilik planlarını, konut ve bireysel kredi kullanımının hangi zamanlarda
avantajlı olduğunu, sigorta gibi faaliyetlerin nasıl işlediğini ve hangilerinin
bireylerinin çıkarlarına hizmet ettiğini ortaya çıkarır. Kişilerin finansal
okuryazarlık düzeyinin yüksek olması finansal piyasaları anlamalarına ve
risk-getiri dengesi kurmalarına yardımcı olur. Özellikle üniversite gençliğinin
finansal okuryazarlık düzeyinin yüksek olması ülke geleceğini şekillendirmek
için gereklidir. Üniversiteye gelmiş bireylerin finansal okuryazarlık
düzeylerini artırmak sadece finans derslerine giren akademisyenlerle mümkün
değildir. Bu kültürü kazandırmak ancak üniversitedeki akademisyenlerin
tamamının temel finans bilgilerinin yükseltilmesi ile
gerçekleştirilebilecektir. Çalışmamızda Türkiye’deki akademisyenlerin finansal
okuryazarlık düzeylerini ölçmek amacıyla temel ve gelişmiş finansal okuryazarlık
düzeylerini ölçen sorular, 415 akademisyene yöneltilmiştir. Bu kapsamda erkek
akademisyenlerin kadınlardan, sosyal bilimler alanında çalışan akademisyenlerin
sağlık bilimlerinde çalışanlardan, lisansüstü mezunu olan akademisyenlerin
lisans mezunu olanlardan, öğretim görevlisi ve öğretim üyesi olan
akademisyenlerin araştırma görevlisi olanlardan finansal açıdan daha okuryazar
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca akademisyenlerin yaşları arttıkça finansal
okuryazarlık düzeyleri de artmaktadır.

Kaynakça

  • Almenberg, J. & Save-Söderberg J. (2011). Financial literacy and retirement planning in Sweden. CeRP Working Paper, No:112, Italy.
  • Altan, F. ve Biçer, E.B. (2016), Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık, 20(4), ss. 1501-1517.
  • Amagir, Aisa & Groot, Wim & Maassenvandenbrink, H & Wilschut, A. (2017). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economic education.
  • Barış, S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. TESAM Akademi Dergisi, 3(2), 13-38.
  • Danışman ,Sezer D Ve Gümüş U.T, (2016) Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Kara Harp Okulu Bilim Dergisi,12,2016
  • Dick, J. (2013). Knowing what not to do: financial literacy and consumer credit choices, Master Thesis: 6-14.
  • Er B., Şahin Y.E., Mutlu M., "Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma", Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, vol.54, pp.75-88, 2017
  • FINLIT ”Financial Literacy around the World (2015)” https://responsiblefinanceforum.org/wp-content/uploads/2015/12/2015-Finlit_paper_17_F3_SINGLES.pdf Erişim(22.04.2018)
  • Gosaitse E. Solomon & Trust Nhete & Burman M. Sithole. The Case for the Need for Personal Financial Literacy Education in Botswana Secondary Schools , SAGE Open, 8(1), (2018).
  • Gutnu, M.M. ve Cihangir M. (2015). Finansal Okuryazarlık: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Personeli Üzerinde Bir Araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 415-424.
  • Huston, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy, Journal of Consumer Affairs, 44(2). ss. 296-316.
  • Jappelli, T. & Padula, M., (2011). Investment in financial literacy and saving decisions. CSEF Working Paper, No. 272, University of Naples, Italy.
  • Kılıç, Y.,Ata, H.A. ve Seyrek, İ. H. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 17(66), 129-150.
  • Lusardi, A., Mitchell, O. S. ve Curto, V. (2010). Financial Literacy Among the Young. Journal of Consumer Affairs, 44(2). ss. 358-380.
  • Lusardi, A. & Mitchell, O. S. (2014). The economic importance of financial literacy: theory and evidence. Forthcoming Journal of Economic Literature 52(1),5 – 44.
  • Mahdzan, N. E. ve Tabiani, S. (2013). The Impact of Financial Literacy on Individual Saving: an Exploratory Study in the Malaysian Context. Transformations in Business &Economics, 12(1). ss. 41-55.
  • Ricci, O. and Caratelli, M. (2017) Financial literacy, trust and retirement planning. Journal of Pension Economics and Finance, 16: 43–64.
  • Şamiloğlu, F., Y. E. Kahraman, H. Bağcı (2016) “Finansal Okuryazarlık Araştırması: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama”, Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi (Icafr 16 Özel Sayısı).
  • Yıldırım, M., Bayram, F., Oğuz, A., & Günay, G. (2017). Financial Literacy Level of Individuals and Its Relationships to Demographic Variables. Mediterranean Journal of Social Sciences, 8(3), 19.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Durmuşkaya 0000-0001-7347-4467

Yusuf Kavas

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Durmuşkaya, S., & Kavas, Y. (2018). Akademik Gelişim Ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma. Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 25(3), 925-939. https://doi.org/10.18657/yonveek.441375

Cited By