İkibinli yıllar, yükseköğretim için önemli sayılabilecek değişimler ile başladı. Ekonomik açıdan en temel değişimin bu sektöre aktarılan kamu kaynaklarındaki bariz azalmalar olduğu iddia edilebilir. Yanı sıra, 1998'deki Sorbonne ve 1999'daki Bologna deklarasyonu ile birlikte 2000 yılında kamuoyuna duyurulan Lizbon stratejisi, yükseköğretimin Avrupa Birliği üye ülkelerinde standart hale getirilmesi için kayda değer bir politika yapım etkisi de oluşturdular. Bu anlamda, kamu inisiyatiflerinin yanı sıra özel ve vakıf mülkiyetine sahip yeni oluşumların da bu sahada faal olmaya başlamasına şahit olundu. Türkiye, Birliğe aday ülkelerden biri olarak, devlet dışı aktörleri, yükseköğretim hizmeti sunumunda destekleyen ülkeler arasında yerini aldı. Günümüz itibariyle Türkiye yükseköğretimi bünyesinde 80'e yakın vakıf üniversitesi, kamu üniversiteleri ile rekabet halinde, faaliyette bulunmaktadır. Nicelik olarak varlığı ve önemi artık göz ardı edilemeyen bu üniversitelerin akademik sahada gösterecekleri başarının Türkiye'ye yapacağı katkı da yadsınamayacak bir gerçektir. Bu çalışma, dünyada ve Türkiye'de kamu yükseköğretiminin durumunu irdelemekle birlikte, vakıf üniversitelerinin Türkiye yükseköğretimindeki yerini inceleme altına almıştır.
Kamu yükseköğretimi Türkiye vakıf üniversiteleri yükseköğretim.
The years 2000s began with changes that can be considered significant for higher education. It can be claimed that the most essential change financially is the apparent decreases in public funding allocated to this field. In addition, Sorbonne and Bologna declarations (1998 and 1999, respectively) as well as Lisbon strategy (2000) had a tremendous impact on policy-making of higher education in terms of standardization of quality of education across EU member and candidate states. Therefore, new initiatives that have capabilities to provide cutting-edge research and education facilities to the lecturers and students respectively have been supported by governments. Turkey -as a candidate country to join EU- is one of the leading countries to encourage non-profit entrepreneurs for opening up state-of-art universities through financial contributions and tax exemption status. Eventually, nearly 80 non-profit (NP) universities are operating in Turkish Higher Education alongside with public universities contemporarily. It is an undeniable fact that these universities, which cannot be ignored for their presence quantitatively and significance, would also contribute Turkey with their future achievements in the academic world. This paper reviews public higher education system and the challenges that it's facing currently as well as discusses the role of NP universities in the provision of higher education relying on the Turkish case.
Higher education non-profit universities public higher education Turkey.
Diğer ID | JA83EU37CV |
---|---|
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.