Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turquality Markalaşma Programı: Gıda İşletmelerinin Profili

Yıl 2017, Cilt: 54 Sayı: 2, 197 - 205, 22.06.2017
https://doi.org/10.20289/zfdergi.387291

Öz








 






Adını “Türk” ve “Kalite”
sözcüklerinin bir araya getirilmesiyle oluşan Turquality markalaşma programı
ile dünya çapında potansiyele sahip Türk markaları desteklenerek, “Türk Malı”
imajının dünya pazarlarında kabul gören bir marka haline gelmesi sağlanmaya
çalışılmaktadır. Turquality markalaşma programını tanıtılması, programa kabul
edilen gıda işletmelerinin profillerinin belirlenmesi, Turquality markalaşma
programının süreç ve işleyişe yönelik olumlu ve olumsuz yönlerin tespit
edilmesi, bu çalışmanın temel amacını oluşmaktadır. Çalışmanın temeli anket
çalışması yoluyla, gıda işletmeleri ile görüşmelerden elde edilen orijinal
nitelikli verilerden oluşmaktadır. Turquality markalaşma programına seçilmiş
işlenmiş gıda ve tarım ürünleri sektöründe faaliyet gösteren 24
işletmeden görüşmeyi kabul eden
15 işletme ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir.  Çalışmada çok sayıda bulgu tespit edilmiş
olmakla birlikte;  görüşülen gıda işletmelerin
ortalama 39 yıldır işletme faaliyetlerini sürdüren köklü işletmeler olduğu,
Turquality programı içerisinde yaklaşık 4 yıldır yer aldıkları,  Türkiye’nin marka imajının yurtdışı satışları
olumsuz etkilemediği, program desteği ile marka yaratabileceklerine
inandıkları, ancak desteklerin ödeme hızının yavaş olduğu,  işlenmemiş tarım ürünlerinin programa
katılmasına çekimser kaldıkları, 
programın gıda işletmelerine yönelik olarak yeniden yapılandırılması
gerektiği gibi önemli bulgular tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Goodman, S.P. ve L. Lockshin, E. Cohen, 2005. Best-Worst Scaling: A simple method to determine drinks and wine style preferences, paper presented at the 2nd International Wine Marketing and Business Conference, Sonoma, CA.
  • Haliloğlu, E., 2008. Marka Kavramı Ve Küresel Markalar Yaratmada Turquality’nin Önemi Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Lagerkvist, J.C., 2013. Consumer Preferences for Food Labelling Attributes:Comparing Direct Ranking and Best–Worst Scaling for Measurement of Attribute İmportance, Preference İntensity and Attribute Dominance, Food Quality and Preferences, Volume 29, Issue 2, Pages 77–88.
  • T.C. Resmi Gazete, 2006. Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve Turquality®’nin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ, 24/05/2006 tarihli ve 26177 sayılı Resmi Gazete.
  • Tarkan Erbaş, E., ve Artukoğlu M., 2016.Tüketicilerin Markalı Gıda Ürünü Tercih Etme Eğilimleri: Zeytinyağı Örneği, Ege Üniversitesi Ziraat Fak. Dergisi, 2016, 53 (4):425-434, ISSN 1018 – 8851.
  • Turquality,2015a,Turquality Tarihçe, http://www.turquality.com/ hakkimizda/tarihce (Erişim Tarihi: 20.03.15).
  • Turquality,2015b, Turquality Destekleri, http://www.turquality.com/ destekler/ turquality-destekleri (Erişim Tarihi:18.03.15).
  • Turquality,2015c, Turquality Destek Kapsamındaki Firmalar, http://www.turquality.com/markalar/turquality-destek-programi-kapsamindaki-firmalar. (Erişim Tarihi:21.03.15).

Turquality Branding Program: Profile of the Food Enterprises

Yıl 2017, Cilt: 54 Sayı: 2, 197 - 205, 22.06.2017
https://doi.org/10.20289/zfdergi.387291

Öz

The branding program Turquality, which is a blend word
combined out of the words "Turkish" and "quality", promotes
Turkish brands that bear global potential so that the image of "made in
Turkey" can become a brand recognized in world markets. The main aim of
this study is to introduce the branding program Turquality, to determine the
general profiles of the food enterprises accepted by the program, and to detect
the positive and negative aspects of the process and functioning on the basis
of the views of the businesses. The basis of the study consists of authentic
data obtained from interviews with food enterprises via survey study. The
survey study was carried out with 15 enterprises which agreed to make interview
out of 24 businesses operating in the processed food and agriculture sector
which have been chosen for the branding program Turquality. The results of
study yielded many findings. First, the interviewed food businesses have been
found to be long-established businesses maintaining their business operations
approximately for 39 years, and export operations to 57 different countries for
24 years. Second, these enterprises have been also found to be in Turquality
program for 4 years. Third, it has been found out that the brand image of Turkey
does not influence in foreign sales. It has also been discovered that they
believe that they may create a worldwide brand with the support of the program;
however, they also stated that the speed of support payments are slow. Last, it
has been revealed that they remain agnostic as to the acception of unprocessed
agriculture products, and that the program should be reconstructed for food
businesses.

Kaynakça

  • Goodman, S.P. ve L. Lockshin, E. Cohen, 2005. Best-Worst Scaling: A simple method to determine drinks and wine style preferences, paper presented at the 2nd International Wine Marketing and Business Conference, Sonoma, CA.
  • Haliloğlu, E., 2008. Marka Kavramı Ve Küresel Markalar Yaratmada Turquality’nin Önemi Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Lagerkvist, J.C., 2013. Consumer Preferences for Food Labelling Attributes:Comparing Direct Ranking and Best–Worst Scaling for Measurement of Attribute İmportance, Preference İntensity and Attribute Dominance, Food Quality and Preferences, Volume 29, Issue 2, Pages 77–88.
  • T.C. Resmi Gazete, 2006. Türk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması, Türk Malı İmajının Yerleştirilmesi ve Turquality®’nin Desteklenmesi Hakkında Tebliğ, 24/05/2006 tarihli ve 26177 sayılı Resmi Gazete.
  • Tarkan Erbaş, E., ve Artukoğlu M., 2016.Tüketicilerin Markalı Gıda Ürünü Tercih Etme Eğilimleri: Zeytinyağı Örneği, Ege Üniversitesi Ziraat Fak. Dergisi, 2016, 53 (4):425-434, ISSN 1018 – 8851.
  • Turquality,2015a,Turquality Tarihçe, http://www.turquality.com/ hakkimizda/tarihce (Erişim Tarihi: 20.03.15).
  • Turquality,2015b, Turquality Destekleri, http://www.turquality.com/ destekler/ turquality-destekleri (Erişim Tarihi:18.03.15).
  • Turquality,2015c, Turquality Destek Kapsamındaki Firmalar, http://www.turquality.com/markalar/turquality-destek-programi-kapsamindaki-firmalar. (Erişim Tarihi:21.03.15).
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evrim Taylan Bu kişi benim

Eren İsmail Bu kişi benim

Sevtap Güler Gümüş

Yarkın Akyüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2017
Kabul Tarihi 31 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 54 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Taylan, E., İsmail, E., Güler Gümüş, S., Akyüz, Y. (2017). Turquality Markalaşma Programı: Gıda İşletmelerinin Profili. Journal of Agriculture Faculty of Ege University, 54(2), 197-205. https://doi.org/10.20289/zfdergi.387291

      27559           trdizin ile ilgili görsel sonucu                 27560                    Clarivate Analysis ile ilgili görsel sonucu            CABI logo                      NAL Catalog (AGRICOLA), ile ilgili görsel sonucu             EBSCO Information Services 

                                                       Creative Commons Lisansı This website is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.