Year 2019, Volume 8, Issue 2, Pages 590 - 628 2019-06-30

STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi
Bibliometric Analysis of the Publications Made in STEM Education Area

Ali ÖZKAYA [1]

34 86

Çalışmada STEM eğitimi konu alanında yayımlanan bilimsel araştırmaların bibliyometrik analizi gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda alana yönelik bilimsel birikimin iletişim yapısının genel görünümü objektif bir yöntemle, veriye dayalı olarak ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda, STEM Eğitimi hakkında 1992-2017 yılları arasında yayımlanan 2313 çalışma bibliyometrik açıdan incelenmiş, son 26 yıldaki eğilim ortaya konmuştur. Web of Science Core Collection veri tabanında “STEM Eğitimi” konu başlığında tarama gerçekleştirilmiş ve çalışmalara ait bibliyometrik verilere ulaşılmıştır. Çalışmalar; yıllara göre yayın sayıları, yayın türleri, yayın dilleri, atıf analizleri, ülke işbirliktelikleri, ortak atıf ağları ile kavram-konu yönelimleri alt başlıklarında incelenmiştir. Ortak atıf ağları ile kavram-konu yönelimlerinin belirlenmesinde sosyal ağ analizi kullanılmıştır. Veri setinde yer alan çalışmaların ortak atıfta bulunduğu yazarlar ve eserler de çalışma kapsamında incelenmiştir.  Böylece, STEM eğitimi konu alanında araştırmalar yapan önemli yazarların ve meydana getirdikleri eserlerin belirlenmesi ve aralarındaki etkileşimlerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışmada, STEM eğitimi alanında yayımlanan ve veri setinde yer alan araştırmalarda kullanılan kavramların belirlenmesi için kelime analizi gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda işbirliktelikler ve ilişki örüntüleri bilişsel haritalar şeklinde görselleştirilmiştir. Çalışmada ayrıca ülke işbirliktelikleri, atıf kaynağı dergiler, yazarlar, yayınlar ile kavramların ağdaki konumları değerlendirilmiş,  veri setinde yer alan araştırmaların atıfta bulunduğu yazarlara, eserlere ve bu eserlerin yayımlandığı önemli dergilere yönelik olarak da atıf patlamaları tespit edilmiştir.



This study involves bibliometric analysis of the scientific researches published in STEM education subject area to find out general layout of the scientific knowledge and scientific communication structure of the field using an objective method, driven from the data. For this purpose, 2,313 studies about STEM education, published between 1992 and 2017 were analyzed bibliometrically and the trend of the last 26 years was revealed. Web of Science Core Collection database was scanned for “STEM Education” keyword and bibliometric data belonging to the studies were obtained. The studies were analyzed under the following sub-headings: number of publications per year, types of publications, language of publications, citation analysis, country collaborations, Common Citation Networks and concept-topic tendencies. Social network analysis was employed for determining common citation networks and concept-topic tendencies. The authors and works, which have been commonly shown as reference by the studies included in the data set, were also analyzed within the scope of the study. Thereby, we aimed to identify main authors who have conducted researches in the subject area and the works that they have performed, as well as to determine the interactions between them. In addition, a word analysis was also conducted within the study in order to determine the concepts used in the researches published in STEM education area and covered in the data set. As a result of the analysis, collaborations and relationship patterns were visualized in the form of cognitive maps. In addition, the layout of the country collaborations, journals, authors, publications and concepts that form the sources of the citations in the network was evaluated and several citation bursts for the authors, works and significant journals, in which these works have been published, were identified.




  • Al, U. ve Coştur, R. (2007). Türk Psikoloji Dergisi’nin bibliyometrik profili [Bibliometric Profile of Turkish Journal of Psychology]. Turkish Librarianship, 21 (2): 142-163.
  • Assefa, S., & Rorissa, A. (2013). A Bibliometric Mapping of the Structure of STEM education using Co-Word Analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64 (12), 2513-2536.
  • Boyack, K. W., & Klavans, R. (2010). Co-citation analysis, bibliographic coupling, and directcitation: Which citation approach represents the research front most accurately? Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61 (12), 2389-2404.
  • Chen, C.,Ibekwe-Sanjuan, F., & Hou, J. (2010). The structure and dynamics of co-citation clusters: A multiple-perspective co-citation analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61, 1386-1409.
  • Gençer, Mehmet. (2017). Sosyal ağ analizi yöntemlerine bir bakış [An overview of social network analysis methods]. Yildiz Social Science Review. 3, 19-34.
  • Güzeller, C. O., & Çeliker N. (2017). Gastronomy from past to today: A bibliometrical analysis, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5, Special issue 2, 88-102.
  • Güzeller, C. O., & Çeliker N. (2018). Bibliometric analysis of tourism research for the period 2007-2016, Advances in Hospitality and Tourism Research, 6 (1) 1-22.
  • Kasemodel, M. G. C., Makishi, F., Souza, R. C., & Silva, V. L. (2016). Following the trail of crumbs: a bibliometric study on consumer behavior in the food science and technology field, International Journal of Food Studies, 5 (1):73-83.
  • Klavans R., & Boyack K. W. (2009). Toward a consensus map of science. Journal of The American Society for Information, Science and Technology 60 (3): 455–476.
  • Li X., Ma E., & Qu H.(2017). Knowledge mapping of hospitality research − a visual analysis using cite space, International Journal of Hospitality Management, 60, 77-93.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı [Science Teaching Program], http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden 21.07.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Nerur, S., Rasheed, A., & Natarajan, V. (2008). The intellectual structure of the strategic management field: an author co-citation analysis. Strategic Management Journal, 29 (3), 319-336.
  • Ostler, E. (2012). 21st century STEM education: A tactical model for long-range success. International Journal of Applied Science and Technology, 2(1), 28-33.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics? Journal of Documentation, 25, 348-349. Yalçın, H., & Yayla, K. (2016). Teknolojik pedagojik alan bilgisi konusunda yapılan araştırmaların bilimetrik analizi ve bilimsel iletişim. Eğitim ve Bilim, 41 (188), doi:http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.6746.
  • Yıldırım B., & Selvi M. (2017). An experimental research on effects of STEM applications and mastery learning, Journal of Theory and Practice in Education, 13(2), 183-210.
  • Yıldırım, B., & Altun Y. (2014, Haziran). STEM eğitimi üzerine derleme çalışması: Fen bilimleri alanında örnek ders uygulanmaları [Compiling work on STEM education: Application of sample lessons in the field of science]. In Proceedings of the VI. International Congress of Educational Research 05-08 June 2014 (pp. 238). Hacettepe University, Ankara.
  • Yuan-Chung Yu, Shu-Hsuan Chang, & Li-Chih Yu. 2016. An academic trend in STEM education from bibliometric and co-citation method, International Journal of Information and Education Technology, 6 (2), 113-116.
  • Yüncü, H, Karagöz, D., & Yüncü H. (2014). Sosyal ağ analizi ile turizm alanında yazılmış doktora tezlerinin araştırma konularının incelenmesi [Evaluation of research subject of doctoral theses about tourism in Turkey with social network analysis], Journal of Social Sciences Institute of Adıyaman University, 2013 (15): 205- 232. DOI: 10.14520/adyusbd.666.
Primary Language tr
Subjects Education and Educational Research
Journal Section Makaleler / Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-6401-1839
Author: Ali ÖZKAYA
Institution: AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date: June 30, 2019

Bibtex @research article { buefad450825, journal = {Bartın University Journal of Faculty of Education}, issn = {}, eissn = {1308-7177}, address = {Bartin University}, year = {2019}, volume = {8}, pages = {590 - 628}, doi = {10.14686/buefad.450825}, title = {STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi}, key = {cite}, author = {ÖZKAYA, Ali} }
APA ÖZKAYA, A . (2019). STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8 (2), 590-628. DOI: 10.14686/buefad.450825
MLA ÖZKAYA, A . "STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi". Bartın University Journal of Faculty of Education 8 (2019): 590-628 <http://dergipark.org.tr/buefad/issue/46051/450825>
Chicago ÖZKAYA, A . "STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi". Bartın University Journal of Faculty of Education 8 (2019): 590-628
RIS TY - JOUR T1 - STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi AU - Ali ÖZKAYA Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.14686/buefad.450825 DO - 10.14686/buefad.450825 T2 - Bartın University Journal of Faculty of Education JF - Journal JO - JOR SP - 590 EP - 628 VL - 8 IS - 2 SN - -1308-7177 M3 - doi: 10.14686/buefad.450825 UR - https://doi.org/10.14686/buefad.450825 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Bartın University Journal of Faculty of Education STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi %A Ali ÖZKAYA %T STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi %D 2019 %J Bartın University Journal of Faculty of Education %P -1308-7177 %V 8 %N 2 %R doi: 10.14686/buefad.450825 %U 10.14686/buefad.450825
ISNAD ÖZKAYA, Ali . "STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi". Bartın University Journal of Faculty of Education 8 / 2 (June 2019): 590-628. https://doi.org/10.14686/buefad.450825
AMA ÖZKAYA A . STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi. Bartın University Journal of Faculty of Education. 2019; 8(2): 590-628.
Vancouver ÖZKAYA A . STEM Eğitimi Alanında Yapılan Yayınların Bibliyometrik Analizi. Bartın University Journal of Faculty of Education. 2019; 8(2): 628-590.