Bu
araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin girişimcilik düzeylerini çeşitli
faktörler açısından incelemektir. Betimsel tarama yöntemi kullanılan araştırmada
veri toplama aracı olarak, Yılmaz ve Sünbül (2009) tarafından geliştirilen
Girişimcilik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Kastamonu ve Ahi
Evran Üniversiteleri Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları'nda öğrenim gören
öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, kolayda örnekleme
yöntemi ile belirlenmiş 325 gönüllü katılımcı oluşturmaktadır. Verilerin
analizinde tanımlayıcı istatistikler, Mann Whithey U ve Kruskal Wallis
yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, üniversite
öğrencilerinin girişimcilik düzeyinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca,
üniversite öğrencilerinin girişimcilik düzeyi ile gelir düzeyi, yaş ve
üniversite değişkenleri arasındaki ilişki incelendiğinde, istatistiksel olarak
anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan, üniversite
öğrencilerinin girişimcilik düzeyi ile cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenleri
arasında anlamlı bir fark bulunmamaktadır.
The purpose of this study is to examine the
entrepreneurship level of university students in terms of several factors. The
Entrepreneurship Scale, which was developed by Yılmaz and Sünbül (2009), has
been used as the data collecting tool of the study used on descriptive survey
method. The students who receive education in the School of Physical Education
and Sports in Kastamonu and Ahi Evran Universities constitute the population of
the study. The sample of the study consisted of 325 volunteer participants
determined by the sampling method. Descriptive statistics, Mann Whithey U and
Kruskal Wallis methods were used in data analysis. According to the findings of
the study, it was found out that the university students have high level of
entrepreneurship. Besides, when the correlations between the entrepreneurship
level of university students and level of income, age and university variables
are examined, it has been determined that there are statistically significant
differences. On the other hand, there is no significant difference between the
entrepreneurship level of university students and gender, department and grade
variables.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |