The purpose of this study is to explain the factors affecting the student flow from
Turkey to different countries which takes place by means of Erasmus+ program in
2015 with the gravity model. The variables reflecting the economical size of the
countries and the variable representing the distance between Turkey and the country
visited were added to the gravity model formed and the statistical significance of the
model was tested. Moreover, at which level the student potential which wanted to have
an education with Erasmus+ was affected by the quality of the visited country’s
universities, visited country’s having a Mediterranean climate, its foreign language’s
being English and its being an OECD country were analyzed as dummy variables.
Bu çalışmanın amacı 2015 yılında Türkiye’ den Erasmus+ programı ile farklı
ülkelere gerçekleşen öğrenci akımını etkileyen faktörleri çekim modeli yöntemi ile
açıklamaktır. Çekim modeline, ülkelerin ekonomik büyüklüklerini yansıtan
değişkenlerin yanısıra Türkiye ile gidilen ülke arasındaki uzaklığı belirten değişken
eklenerek modelin istatistiksel anlamlılığı test edilmiştir. Ayrıca Erasmus+ programı
ile eğitim almak isteyen öğrenci potansiyelinin, kukla değişkenler olan gidilen ülkenin üniversitelerinin niteliği, akdeniz iklimine sahip olması, ana dilinin İngilizce olması
ve OECD ülkesi olması durumlarından ne düzeyde etkilendiği incelenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 25, 2019 |
Submission Date | November 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 2 |
Ankara Review of European Studies (ARES) is licenced under the Creative Commons License of CC BY-NC-ND license.