Bu makale Avrupa Birli ği'nde Lizbon Stratejisi sürecinde (2000-2008) e ğitim
alanı nda ortaya çı kan hedefleri, politikaları ve bunları n sonuçları nı incelemektedir.
Eğitim, AB 'yi "dünyan ı n en dinamik ve en rekabetçi bilgi ekonomisi" haline getirmeyi
hedefleyen Lizbon Stratejisinin gerçekle ştirilmesinde rol oynayacak en önemli
alanlardan birisi olarak tanımlandı ve bu alanda 2010 yı lı na kadar üye ülkelerin
varmaları gereken bazı hedefler ortaya kondu. Günümüze kadarki süreçte, Lizbon
Stratejisiyle ilgili pek çok konuda oldu ğu gibi, eğitim alanı nda bazı gelişmelerin
sağlandığı, ancak gelinen noktanı n hedeflenen seviyede olmad ığı görülüyor
This article analyzes the goals and policies set in the field of education during the process of Lisbon Strategy 2000-2008 within the European Union as well as the results of the implementation of these policies. Education was defined as one of the most important fields that will play an extensive role in the realization of Lisbon Strategy, which seeks to make the EU "the most dynamic and competitive knowledge-based economy in the world"; furthermore, the goals that the members states need to attain in this field by 2010 were set. It appears that while some progress has been made in the field of education in regards to the Lisbon Strategy, the improvements have not sufficed to achieve the preset goals to the fullest.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2008 |
Submission Date | January 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 7 Issue: 2 |