Consumer conflicts arise every day and how to handle this issue is a major part of ensuring consumer redress mechanisms. Because of the workload of courts and the length of cases, Alternative Dispute Resolution (ADR) on consumer conflicts began to occur in the 1970s. The European Union (EU) has always been a supporter of ADR and regulated a specifically Directive with its principles to bring a minimum harmonization duty for member states to ensure a single market. However, because of the general nature of the articles, there have been lots of different approaches and methods in the member states. And, it has become imprecise to understand if it is a good role or effective because of the ambiguous provisions and a variety of approaches.
Turkish Law on Consumer Protection entered into force in 2014 to assure harmonization duty of EU acquis, and it regulated the sui generis procedure of Consumer Arbitration Committees (CAC) and then compulsory mediation on consumer conflicts with an added article in 2020. This article argues that CAC is harmonized with the EU acquis and ADR systems in Turkey bring more effective consumer redress mechanism due to cultural and economic reasons for now even if it is not perfect and has to be improved.
Tüketici uyuşmazlıkları her gün ortaya çıkmaktadır ve bu konunun nasıl ele alınacağı, tüketici tazmin mekanizmalarının sağlanmasının önemli bir parçasıdır. Mahkemelerin iş yükü ve davaların uzunluğu nedeniyle 1970'lerde tüketici uyuşmazlıklarına ilişkin alternatif uyuşmazlık çözüm yolları oluşmaya başlamıştır. Avrupa Birliği her zaman alternatif uyuşmazlık çözüm yollarının destekçisi olmuş ve üye devletlerin tek bir pazar sağlama amacıyla bu görevi yerine getirmeleri için asgari düzeyde uyumlaştırma amacıyla özel bir Direktif düzenlemiştir. Ancak maddelerin genel doğası gereği birçok farklı yaklaşım ve yöntem uygulanmaya başlamıştır. Belirsiz hükümler ve farklı yaklaşımlar nedeniyle iyi bir rol model veya etkili olup olmadığını anlamak zor bir hale gelmiştir.
Türkiye'nin AB müktesebatına uyum yükümlülüğünü yerine getirmek amacıyla, 2014 yılında Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun yürürlüğe girmiş ve kendine özgü bir yapıya sahip Tüketici Hakem Heyetlerini düzenlemiştir. Daha sonra da 2020 yılında Kanuna eklenen bir madde ile tüketici uyuşmazlıklarında zorunlu arabuluculuk getirilmiştir. Bu makale, Tüketici Hakem Heyetleri sisteminin AB ile uyumlu olduğunu, kültürel ve ekonomik nedenlerle Türkiye’de alternatif uyuşmazlık çözüm yollarının mükemmel olmasa ve geliştirilmesi gerekse de daha etkin bir tüketici tazmin mekanizması getirdiğini savunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | European Union Law |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | November 20, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | September 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 2 |